4 verschillen tussen creatieve en marketingbureaus

Heeft u een creatief bureau of een marketingbureau nodig? Kijk naar de meest succesvolle bedrijven van vandaag en u zult de magie van beide typen bureaus zien spelen. Neem Apple bijvoorbeeld. Apple’s marketing gelooft dat ontwerp en bruikbaarheid zijn slechts twee van de redenen achter het succes van Apple en geven het zeker een concurrentievoordeel. “
Maar kijk eens naar het succes van Apple en zijn individuele producten in de marktgebieden waarin ze concurreren, en je zult zien dat ontwerp alleen niet de magie doet. Marketing is net zo belangrijk. Apple stimuleert groei met een marketingmix die uitstekend werk levert om enthousiaste fans te creëren, zelfs voordat het product wordt gelanceerd. En de totale omzet die het van zijn producten haalt, is een direct resultaat van de marketingstrategieën van het bedrijf. Met andere woorden, Apple maakt gebruik van creatieve bureaus om de groei te stimuleren en te ondersteunen. Maar voordat hun product wordt gelanceerd, maken ze gebruik van de expertise van marketingbureaus. Dit is het verschil tussen een creatief bureau en een marketingbureau.
Wat is een creatief bureau?
Volgens Column Five Media:
“Een creatief bureau is een term voor een bureau dat een scala aan diensten aanbiedt die onder de noemer marketing en reclame vallen. Kortom, als u een creatieve strategie, werk of promotie nodig heeft, kunnen zij u helpen het voor elkaar te krijgen. “
Column Five Media is een creatief bureau dat heeft samengewerkt met Intuit, eBay, Google, Facebook en tientallen andere wereldwijde merken. Neem even de tijd om te kijken naar de definitie van een creatief bureau door Column Five Media, een creatief bureau, en wat onthult het jou? Het laat duidelijk zien dat zelfs een enorm ervaren creatief bureau toegeeft dat zijn diensten, of de diensten van een ander creatief bureau, onder de paraplu van marketing en reclame vallen. Deze definitie zou u iets moeten vertellen: een creatief bureau helpt de uitvoering van reclame- en marketingstrategieën van een bedrijf te verlichten door aansprekende ontwerpen en andere vormen van creatief werk.
Wat is een marketingbureau?
Net als Column Five Media heeft mijn bureau, Mike Digital, ook gewerkt met wereldwijde merken zoals Google, eBay, Intuit, Facebook en tientallen anderen: Dit is hoe ik een marketingbureau definieer:
“Een marketingbureau is een bedrijf dat onderzoek doet, strategieën bedenkt, de producten of diensten van een bedrijf bedient en promoot. Uiteindelijk werken marketingbureaus samen met een bedrijf om hun marketingstrategie te ontwikkelen, te beheren en uit te voeren om bepaalde bedrijfsdoelen te bereiken. “
Zoals je in het voorbeeld van Apple zag, spelen design en bruikbaarheid (meestal tot leven gebracht door creatieve bureaus) een essentiële rol om producten aantrekkelijker te maken voor gebruikers. Maar de identificatie van die gebruikers, het begrijpen welke ontwerpkeuzes hen zullen aanspreken, de berichten die bij hen zullen resoneren, hoe, waar en wanneer ze hen kunnen bereiken voor de meeste impact, komen op de eerste plaats. Daarom zeg ik dat marketing (meestal bereikt met een marketingbureau) is wat de groei van een bedrijf ontwikkelt en ondersteunt. Vandaar dat terwijl creatieve bureaus helpen om marketingideeën te belichten, marketingbureaus strategieën bedenken, creëren en de juiste inhoud aan de juiste mensen leveren: met hun bepalende onderscheidingen vastgesteld, wat zijn de verschillende andere verschillen tussen een creatief bureau en een marketingbureau?
4 Verschillen tussen een creatief bureau en een marketingbureau
Zoals ik aan het begin van dit artikel al zei, komt het verschil tussen deze typen bureaus neer op zeer fijne details. Toch is de noodzaak om ze te kennen van het grootste belang, omdat het u helpt te voorkomen dat u een vis beoordeelt op zijn vermogen om in een boom te klimmen. Om u te begeleiden, zal ik beide onderscheiden door de gerelateerde services te koppelen waarmee deze typen bureaus u kunnen helpen wanneer u uw bedrijf wilt laten groeien.
Verschil # 1: Marktonderzoek versus gebruikersonderzoek
Marktonderzoek is een core business-functie. Door middel van marktonderzoek kunt u een zakelijke kans valideren, de economische krachten onderzoeken die spelen door de belangrijkste trends in de branche en de concurrentie te onderzoeken, en een idee krijgen van uw potentiële marktomvang. Maar het belangrijkste doel van marktonderzoek is niet om u alleen een solide basis van het bovenstaande te geven. Het belangrijkste is dat u de bevindingen van het onderzoek relateert aan uw business case, zodat u er goed zicht op krijgt hoe en waar om uw bedrijf te positioneren voor groei. Door marktonderzoek te gebruiken om te bepalen “hoe” Om uw bedrijf te positioneren, identificeert een bureau maatregelen om uw merk te onderscheiden van concurrenten. Het stelt ze ook in staat om te identificeren “waar” die positionering zou moeten gebeuren – iets dat voortkomt uit het kennen van de demografie van uw potentiële klanten. Marketingbureaus blinken meer uit in dit soort marktonderzoek op hoog niveau. Zij zijn niet alleen degenen die doorgaans marktanalisten in huis hebben, zij zijn ook degenen die tools ontwikkelen die dit soort marktonderzoek mogelijk maken. De noodzaak om SEO-onderzoek uit te voeren en mensen te helpen hun markt en concurrentie beter te begrijpen, maakt bijvoorbeeld deel uit van wat mij ertoe bracht Ubersuggest te ontwikkelen: hoewel sommige marketingbureaus interne gebruikersonderzoekers hebben, blinken creatieve bureaus het meest uit op het gebied van gebruikersonderzoek. Marktonderzoek helpt om het hoe en waar van uw merk te bepalen. Maar om te weten waarom het mensen zou kunnen schelen, moet u een beroep doen op hun interesses en hun pijnpunten aanpakken zodra ze uw merkmateriaal ontdekken, meestal zonder een woord te zeggen. Het bereiken van deze prestatie komt neer op het creëren van gebruikersgerichte beelden en ontwerpmiddelen die de interesses van mensen aanspreken of hun pijnpunten aanpakken, ook wel psychografie genoemd. Gebruikersgericht ontwerpen is de kern van creatieve bureaus. Om hierin uit te blinken, voeren ze altijd gebruikersonderzoek uit om de psychografie van potentiële klanten te bepalen, zelfs nadat marktonderzoek hun demografische gegevens heeft geïdentificeerd. Dit verklaart waarom UX-onderzoekers en UI / UX-ontwerpers de leiding hebben over creatieve bureaus.
Verschil 2: branding op de lange termijn versus specifieke targeting
Is het je iets opgevallen bij de meeste wereldwijde merken? Ze veranderen nauwelijks hun kernmerk. Ja, ze kunnen evolueren naar trendy visuals zoals meestal het geval is, maar de grondbeginselen van het merk veranderen zelden volledig. Neem bijvoorbeeld Google. De visuele identiteit en het logo van het bedrijf zijn enorm geëvolueerd van 1997 tot 2015, maar de fundamentele merkkleuren, rood, blauw, geel en groen, blijven bestaan: de reden hiervoor is dat branding, meestal uitgevoerd door creatieve bureaus, een langetermijnaanpak heeft. . Het gaat om het creëren van ontwerpactiva en visuals om weer te geven waar uw bedrijf voor staat en om uw bedrijfsidentiteit ook in de komende jaren te articuleren. Maar zoals u bij Google ziet, kan naarmate de tijd verstrijkt en nieuwe marktkansen ontstaan ​​(meestal geïdentificeerd door marktonderzoek en door marketingbureaus), de behoefte ontstaan ​​om die identiteit te ontwikkelen, aangezien u zich realiseert dat u een specifiek publiek moet aanspreken. En dit was het geval met Google. Volgens een rapport van The Verge had het herontwerpen van hun logo om er goed uit te zien op kleine schermen een grote invloed op de reden waarom Google in 2015 zijn visuele identiteitsontwerp heeft ontwikkeld. Met andere woorden, Google zag door continu marktonderzoek de noodzaak in om een ​​beroep te doen op de groeiende aantal mensen dat smartphones gebruikt om toegang te krijgen tot internet. Het voorbeeld van Google laat een belangrijk verschil zien tussen creatieve en marketingbureaus. Gebruik creatieve bureaus wanneer u uw merk en bedrijfsidentiteit moet ontwerpen en ontwikkelen om te weerspiegelen wat uw merk vertegenwoordigt op de lange termijn en in veranderende tijden. Maar creatieve bureaus richten zich meer op ontwerpen en verdiepen zich niet in het bestuderen van veranderende markttrends op specifieke kanalen. En dat is waar marketingbureaus verschillen. Het werk van marketingbureaus draait om het zoeken naar nieuwe wegen om het aanbod van uw bedrijf op de markt te brengen, een specifiek publiek te bereiken en groei te stimuleren. Logischerwijs is dit een noodzakelijke eerste stap voordat u aan het ontwerp begint of een creatief bureau erbij betrekt.
Verschil # 3: Strategieontwikkeling op de markt versus creatieve richting
Marketingbureaus en creatieve bureaus verschillen ook op het gebied van go-to-market strategieontwikkeling en het leiden van de creatieve richting van de strategie-executie op verschillende kanalen. Dat is een andere manier om te zeggen dat marketingbureaus u kunnen helpen bepalen op welke kanalen u uw product of dienst op de markt kunt brengen. Ze kunnen u ook helpen bij het plannen en beslissen welke inhoudstypen de meeste impact hebben. Maar de meesten missen ontwerpexpertise, zelfs als ze interne ontwerpers hebben. Creatieve bureaus zijn daarom een ​​betere optie als u weet welke kanalen en inhoudstypen u moet maken, vooral wanneer er behoefte is aan een deskundig ontwerp van het uiteindelijke product van dergelijke inhoud. Een marketingbureau kan bijvoorbeeld ontdekken dat uw merk meer betrokkenheid en groei op sociale media zal stimuleren. Maar ze missen misschien de creativiteit die nodig is om aansprekende inhoud te produceren voor de sociale mediakanalen die uw bedrijf gebruikt om uw doelgroepen op die platforms aan te spreken. Creatieve bureaus verschillen op dit gebied. Zij zijn degenen waar u terecht kunt als u een deskundige ontwerpuitvoering nodig heeft die specifiek is voor een go-to-market-strategie die doorgaans wordt ontwikkeld door een marketingbureau.
Verschil # 4: Analytics versus creativiteit
Er was een mythe (hoewel ontkracht in 2013), die stelde dat we twee hersens hebben: de methodische of analytische kant aan de linkerkant en de creatieve kant aan de rechterkant. Laten we even doen alsof er een kern van waarheid in die mythe zat. Waarom? Omdat ik het een goede manier vind om een ​​marketingbureau te onderscheiden van een creatief bureau. In dat geval kun je marketingbureaus zien als de analytische kant van de linker hersenhelft, omdat ze veel cijfers verzamelen op zoek naar logische inzichten om zaken als marketinguitgaven, marketing-ROI en vele andere te rechtvaardigen. Aan de andere kant houden creatieve bureaus zich bezig met de irrationele aspecten van een bedrijf door creatief denken en emotioneel gestuurde ontwerpontwikkeling toe te passen op immateriële menselijke emoties die niet noodzakelijkerwijs in cijfers worden gemeten. Hoewel in het bedrijfsleven alles, inclusief inspanningen van zowel een marketing- als een creatief bureau, uiteindelijk op de lange termijn wordt gemeten om hun investeringen te rechtvaardigen. Stel dat u inzicht wilt krijgen in hoe uw advertentiecampagnes presteren of in de toekomst zullen presteren in verhouding tot uw bedrijfsdoelen. Of u hebt gegevensinzichten nodig, zoals verkeersbronnen, kanalen die de meeste impact op uw bedrijf hebben, wat uw verkooptrechterstatistieken zeggen, of u kunt zich wenden tot marketingbureaus omdat deze taken analytische gegevenscracking vereisen. Als de gegevenscracking door marketingbureaus de noodzaak aantoont om uw ontwerp te verbeteren of volledig opnieuw te creëren om ze aantrekkelijker te maken voor specifieke doelgroepen of kanalen, dan blinken creatieve bureaus beter uit om dit te doen.
Creatief bureau versus marketingbureau: welke moet je kiezen?
Het hangt er van af. De waarheid is dat beide typen bureaus uitstekende niveaus van creativiteit brengen bij alles wat ze doen. Als je dus bij de mythe blijft over het analytische brein aan de linkerkant en het creatieve brein aan de rechterkant, kun je de ene kant niet afschaffen en verwachten dat de hersenen op volle kracht presteren. U hebt beide nodig om uw bedrijf vooruit te helpen. Dus in plaats van te vragen welke je moet kiezen (omdat je op een gegeven moment een van de twee nodig hebt), zou de vraag moeten zijn wanneer moet ik een marketing- of creatief bureau kiezen? Als je je branding of merkidentiteit wilt ontwikkelen of verbeteren, ga dan naar een creatief bureau. Ook als u ontwerpactiva wilt maken of verbeteren om uw marketingcampagnes te ondersteunen of uw inhoud aantrekkelijker te maken, kunnen creatieve bureaus op deze gebieden helpen. Voordat u echter hulp zoekt bij creatief ontwerp, is het essentieel om marktonderzoek uit te voeren, een go-to-market-strategie te ontwikkelen om alles wat ze ontwerpen te begeleiden en een luchtdicht analyse-ecosysteem op te zetten om alles bij elke stap te meten. Als dit is wat je nu nodig hebt, dan schittert mijn reclamebureau, Mike Digital, op dit gebied.

Be the first to comment on "4 verschillen tussen creatieve en marketingbureaus"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*