De 6-stappengids voor het schrijven van lijstinhoud

Ongeacht hoe u over listicles denkt, u heeft er waarschijnlijk een aantal gelezen. Listicles helpen bij het presenteren van een grote hoeveelheid informatie in kleine, gemakkelijk te scannen, genummerde secties. Lijstposts kunnen allerlei onderwerpen behandelen, van de meer educatieve posts op HubSpot zoals “Hoe maak je een Cinemagraph in 7 eenvoudige stappen” tot de clickbaity Buzzfeed-lijsten zoals “23 mensen waarvan je echt niet zult geloven”. In dit artikel zal ik je door zes stappen leiden om een ​​effectief lijstbericht te maken. Ik zal ook uitleggen waarom deze berichten zo populair zijn en waarom ze cruciaal zijn voor een succesvolle contentmarketingstrategie.
Wat is een lijst?
Simpel gezegd, het is een artikel dat bestaat uit een lijst met items of ideeën. Ondanks wat je misschien denkt, heeft Buzzfeed geen listicle-inhoud uitgevonden. Het bestaat al eeuwen. Sei Shonagon, een 11e-eeuwse Japanse dichter en hofdame, zou de eerste lijst hebben geschreven, die edelstenen bevatte zoals haar lijst met ‘zeldzame dingen’ zoals ‘twee mensen die samenwonen en die nog steeds onder de indruk zijn van elk andermans voortreffelijkheid. ” Dat gezegd hebbende, heeft Buzzfeed inderdaad listicles gepopulariseerd als online inhoud. Voor contentmakers en marketeers zijn listicles een handige manier om informatie in hapklare porties te presenteren. Het produceren van de inhoud wordt een beetje gemakkelijker en het consumeren ervan wordt aangenamer.
Waarom zijn Listicles zo populair?
Stel je voor dat je de volgende twee onderwerpen tegenkomt tijdens een Google-zoekopdracht:

  • 11 Effectieve e-mailmarketingtips
  • Hoe e-mailmarketing te doen

Op welke van de twee klikt u het meest? De eerste, toch? Door een vast aantal tips te specificeren, belooft het eerste onderwerp makkelijk te doorlopen inhoud. Met een gemiddelde menselijke aandachtsspanne van slechts acht seconden, is het moeilijker om heel lang op één ding te letten. Een artikel waarmee lezers kunnen skimmen, is veel aantrekkelijker. Vanaf de eerste titel hierboven weten lezers ook wat ze in het artikel kunnen verwachten. Ze weten dat er slechts 11 tips zijn, terwijl de andere vijf tips of 50 pagina’s kan zijn over het schrijven, lanceren en optimaliseren van hun e-mailmarketing. De structuur van de lijst met inhoud is daarentegen vrij eenvoudig. Meestal is er een inleiding, een lijst met ideeën en een conclusie. Dit maakt de productie van lijsten relatief eenvoudig in vergelijking met andere soorten berichten. Listicles zijn ook populair omdat ze bijdragen aan de drive van onze hersenen om informatie te categoriseren en ons een gevoel van voldoening geven als we patronen correct voorspellen. Marketeers houden van listicles omdat ze klikken krijgen. Volgens een recent onderzoek geeft 36% van de lezers de voorkeur aan titels met cijfers boven andere titeltypes.
Listicles gebruiken in uw contentmarketing
Omdat listicles een slechte reputatie hebben, aarzel je misschien om ze te gebruiken in je contentmarketingstrategie. De waarheid is dat listicles net zo nuttig en informatief kunnen zijn als proza, op voorwaarde dat de inhoud van hoge kwaliteit is. Ik heb bijvoorbeeld deze lijst gemaakt over het gebruik van TikTok in marketing. Het is in een lijstformaat, maar biedt nog steeds waardevolle informatie die marketeers kunnen gebruiken om meer bezoekers te trekken en de naamsbekendheid te vergroten. Het doel van contentmarketing is om lezers aan te trekken en vast te houden. Listicles kunnen u helpen dit doel te bereiken en een effectieve contentmarketingstrategie te ontwikkelen. Hier zijn een paar manieren om de kracht van listicles te gebruiken om klikken en verkeer te genereren en merkbekendheid op te bouwen. Listicles kunnen ook worden gebruikt als hoofdmagneten om uw e-maillijst uit te breiden, om deskundig advies te delen of als een manier om de aanwezigheid van uw merk op sociale media uit te breiden.
Hoe u in 6 stappen een lijst schrijft
Nu u de kracht van listicles begrijpt, gaan we bespreken hoe u een effectieve lijst kunt schrijven die meer bezoekers trekt.
1. Kies het juiste Listicle-onderwerp
Dit is cruciaal. Als het onderwerp dat u kiest niet in een lijstformaat past, zal het niet zoveel klikken opleveren. Sommige onderwerpen passen natuurlijk in een lijst. Instructiegidsen kunnen bijvoorbeeld worden onderverdeeld in verschillende stappen: Blogposts die uit een lijst met voorbeelden bestaan, vormen geweldige lijstjes: wat als uw inhoud een verhaal is? Kun je daar een lijst van maken? Je zou behoorlijk creatief moeten zijn om een ​​verhaal als een lijstje te schrijven, omdat het zich niet leent voor die stijl van schrijven. Dat gezegd hebbende, het is niet onmogelijk. Neem dit artikel “Lang gelezen: de meest succesvolle alliantie ter wereld – 70 jaar vrijheid”. Het vertelt het verhaal van de Noord-Atlantische Verdragsorganisatie (NAVO) door “… de 9 grootste momenten in de geschiedenis van de NAVO” op te sommen. Een andere manier om te bepalen of uw onderwerp een lijst kan zijn, is door een eenvoudige Google-zoekopdracht uit te voeren naar uw doelzoekwoord. Stel dat een aantal van de hooggeplaatste artikelen voor uw zoekwoord listicles zijn. In dat geval is het een goede indicatie dat zoekers een lijstindeling verwachten of verkiezen om het onderwerp aan te pakken: een andere goede plek om te zoeken zijn uw eigen Google Analytics-gegevens. Als je ziet dat een specifiek onderwerp veel verkeer krijgt, kan het het goed doen als een lijstje als je de inhoud gemakkelijk kunt vereenvoudigen. Ik weet bijvoorbeeld dat het listicle-onderwerp volgens Ubersuggest 6.600 zoekopdrachten per maand krijgt. Omdat het al een populair onderwerp is, kan het een goede keuze zijn om er een lijstje omheen te maken.
2. Doe uw trefwoordonderzoek
Als de reden waarom u zo graag een lijstje wilt maken, is om uw contentmarketing een boost te geven, moet zoekwoordonderzoek op uw takenlijst staan. Trefwoorden zijn de termen die zoekers in een zoekmachine typen om informatie over een bepaald onderwerp te krijgen. Het zijn ook de woorden die Google en andere zoekmachines gebruiken om de focus van uw blogbericht of webpagina te identificeren. Wanneer u uw inhoud optimaliseert voor bepaalde zoekwoorden, is de kans groter dat uw pagina wordt gerangschikt en weergegeven als een optie wanneer mensen naar die termen zoeken. U kunt gratis tools gebruiken om trefwoordonderzoek te doen, zoals Google Keyword Planner of mijn eigen Ubersuggest. Let terwijl u bezig bent op zoek naar long-tail zoekwoorden, want listicles zijn perfect om deze waardevolle termen te targeten.
3. Geef een overzicht van uw lijstinhoudspunten
Tot dusver heeft u uw onderwerp en doelzoekwoord gekozen. Laten we nu eens kijken naar de inhoud van de lijst. Begin met het bekijken van uw concurrentie. U zult waarschijnlijk enkele veelvoorkomende onderwerpen opmerken. Zoek naar zwakke punten of hiaten in de inhoud van uw concurrenten. Tijdens het maken van deze lijst heb ik bijvoorbeeld gekeken naar wat er al over lijstjes is geschreven: er zijn talloze artikelen over het schrijven van een lijstje, maar slechts één in de zoekresultaten hierboven is een lijst zelf, en dat weten we al listicles krijgen meer klikken. Dat betekent dat ik een kans heb om betere inhoud te maken dan wat alle anderen al hebben gepubliceerd. Brainstorm vervolgens en noteer alle punten waarvan u denkt dat ze relevant zijn voor uw lijstje. Ga dan door alle punten die je hebt opgeschreven. Als ze het beste in een bepaalde volgorde zouden worden gepresenteerd, organiseer ze dan dienovereenkomstig en voeg eventuele overtollige punten samen. Verdeel alle items die misschien te zwaar zijn voor slechts één punt en probeer er meerdere punten van te maken. Kijk naar “Mensen stellen ook” vragen in Google. Dit zijn vragen die mensen vaak zoeken over hetzelfde onderwerp. Ze zijn een gemakkelijke manier om ervoor te zorgen dat u het onderwerp grondig behandelt. Werk elk bericht uit door voorbeelden toe te voegen die laten zien waarom elk item in uw genummerde lijst is opgenomen of hoe u dit moet doen als u een stapsgewijze handleiding maakt. Deze lijst op HelloBar over loodmagneten geeft bijvoorbeeld een voorbeeld van verschillende loodmagneten en vertelt waarom ze werken. Link tijdens het schrijven van uw inhoud indien nodig naar meer diepgaande informatie, maar zorg ervoor dat u niet linkt naar berichten die proberen te rangschikken op dezelfde zoekwoorden. Dit zorgt voor meer informatieve inhoud zonder uw artikel te lang te maken.
4. Nummer de lijstitems
U hoeft geen lijsten te gebruiken om een ​​lijst te maken, maar het zorgt voor een betere gebruikerservaring. Terwijl lezers het artikel doornemen, creëert het naar beneden gaan van de genummerde lijst een gevoel van vooruitgang. Er is ook een gevoel van voldoening, wat lezers motiveert om te blijven lezen. Het is ook logisch om de items te nummeren als u een nummer gebruikt in de titel van het bericht. Voor lange lijstposten kunnen cijfers het voor lezers gemakkelijker maken om hun voortgang bij te houden. Ze kunnen zelfs stoppen met lezen en later gemakkelijk verdergaan waar ze waren gebleven. Nummering is ook handig wanneer iemand specifieke punten wil delen of verwijzen. Het is gemakkelijker om naar een bepaald nummer te verwijzen dan om een ​​sectie in het artikel te beschrijven. Hoeveel punten moet je echter gebruiken? Een rond getal zoals 10 is gemakkelijk te onthouden, maar oneven getallen vallen meer op en wekken de aandacht van de lezer. De realiteit is dat er geen goed of fout nummer is om in je lijstje op te nemen; het hangt af van het onderwerp en uw concurrentie. Als alle andere berichten 10 punten lang zijn, is het misschien goed om er nog meer te hebben, zoals 25 of zelfs 30. Aan de andere kant, als de meeste andere lijstjes in je niche erg lang zijn, kan een korte, pittige post het goed doen. Welke route je ook kiest, probeer de aandacht van de lezers te trekken door op te vallen.
5. Voeg interessante afbeeldingen toe
Het is een uitdaging om de aandacht van de lezers vast te houden met slechts een muur van tekst, genummerd of niet. Afbeeldingen maken uw inhoud visueel aantrekkelijker, waardoor ze een essentieel ingrediënt zijn in succesvolle lijsten. Ze verbeteren de leesbaarheid van de berichten en helpen het bezoekersaantal te vergroten. Afbeeldingen of gifs trekken de aandacht van de lezers op een manier waarop platte tekst dat niet kan. Mensen volgen bijvoorbeeld instructies die afbeeldingen bevatten, 323% beter dan alleen geschreven woorden. Artikelen met relevante afbeeldingen krijgen 94% meer views dan artikelen zonder afbeeldingen. Buzzfeed maakt uitstekend gebruik van deze tactiek. De meeste van hun berichten bevatten talloze afbeeldingen. Je kunt het gewoon niet helpen, maar scrol verder om de een na de ander te bekijken. Zorg ervoor dat de afbeeldingen die u selecteert, relevant zijn voor het bericht. Het vullen van uw berichten met onnodige afbeeldingen voegt geen waarde toe en kan resulteren in een hoger bouncepercentage. Wanneer u afbeeldingen kiest om aan uw lijst toe te voegen, zijn aangepaste foto’s ideaal. Als uw artikel bijvoorbeeld betrekking heeft op het beoordelen van producten, kunt u afbeeldingen van die producten toevoegen. Dit artikel in Digital Trends over de beste desktopcomputers bevat aangepaste afbeeldingen van de computers, waardoor vertrouwen in de inhoud wordt gewekt omdat het laat zien dat ze de computers echt hebben geprobeerd. Als aangepaste foto’s niet mogelijk zijn, kun je gratis afbeeldingen online vinden op onder meer Pixabay, Unsplash en Flickr.
6. Vermijd Clickbait-titels van Listicle Content die niet worden weergegeven
Ik weet dat dit tegenstrijdig kan lijken, aangezien ik nog een bericht schreef over het maken van clickbait-headlines. Voordat je mijn controversiële uitspraak aanpakt, laten we dit duidelijk maken: clickbait is niet per definitie slecht. Waardeloze titels die beloven maar niet waarmaken, zullen gebruikers wegjagen. Intrigerende titels die nieuwsgierigheid opwekken en klikken stimuleren, zijn krachtig. Belooft de titel van je lijst je iets niet doen leveren in de body van het artikel? Zijn de claims in de kop onrealistisch of onwaar? Als het eerlijke antwoord op een van deze vragen ‘ja’ is, is uw titel hoogstwaarschijnlijk de afgekeurde clickbait-kop en wilt u deze misschien vermijden. Listicles hebben een slechte reputatie als clickbait. Sensationele titels kunnen lezers misleiden, de reputatie van je blog bederven en je contentmarketing op de lange termijn schaden. Geweldige koppen die leveren wat ze beloven, kunnen effectief lezers aantrekken. Gemiddeld zullen acht op de tien mensen uw titel lezen, maar slechts twee zullen de rest van uw exemplaar lezen. Deze statistiek bewijst het belang van koppen bij het converteren van paginabrowsers naar lezers.
Gevolgtrekking
Elke dag duiken er nieuwe contentmarketingstrategieën op. De enige constante is inhoud van hoge kwaliteit. Slimme digitale marketeers begrijpen het belang van inhoud van hoge kwaliteit die is geoptimaliseerd voor zoekmachines en waardevol voor lezers. Ongeacht het formaat, geweldige inhoud kan helpen bij het genereren van zoekverkeer en leads. Lijstposts kunnen het beste van twee werelden bieden: eenvoudig te schrijven structuur en kwaliteitsinhoud die browsers in lezers verandert.
Heb je onlangs een lijstje geschreven? Onderneemt u nog andere stappen om lijstposten te produceren?

Be the first to comment on "De 6-stappengids voor het schrijven van lijstinhoud"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*