Hoe u een marketingagenda maakt die uw campagnes stroomlijnt

Als je ooit een marketingteam hebt geleid, weet je dat het gemakkelijk is om overweldigd te raken door taken en plannen. Talrijke blogposts, marketingcampagnes voor sociale media en e-mails verdringen uw pijplijn. Maar afleidingen en urgente problemen staan ​​in de weg, en als je op de klok kijkt, zijn er enkele uren verstreken. Het gebeurt de hele tijd: je mist één deadline en uiteindelijk mis je er meer. Het resultaat is een halfbakken campagne die uw doelen niet haalt. Zonder concreet schema wordt dit een onvermijdelijke cyclus. Overweeg om een ​​marketingkalender te gebruiken om dit probleem op te lossen.
Waarom een ​​marketingagenda gebruiken?
In mijn ervaring heb je een marketingkalender nodig om een ​​volledig overzicht te krijgen van de deliverables, deadlines en taken van je team. Recent onderzoek in een artikel van Evinex stelt dat marketeers die hun strategieën vastleggen 538% meer kans hebben om taken op tijd af te ronden. Overweeg ook het stellen van doelen, aangezien 81% van de mensen die doelen stellen deze ook bereiken. Ik heb aan veel marketingcampagnes gewerkt en ik kan je vertellen dat het gemakkelijker is om je doelen te bereiken als je je taken kunt stroomlijnen en deadlines kunt beheren. Dus vandaag laat ik u zien hoe u uw marketingagenda kunt maken.
Stap 1: begrijp uw klanten
Elke taak in uw marketingagenda moet draaien om het aantrekken van uw doelgroep. Het uiteindelijke doel van uw marketinginspanningen is om de meeste klanten te bereiken en ze langs de verkooptrechter te halen. Als u bijvoorbeeld videogames aan studenten aanbiedt, wilt u tijdens de schoolvakanties agressieve marketingcampagnes lanceren. Evenzo, als u zich richt op werkende volwassenen, wilt u inhoud posten tijdens normale pauzes, na werktijd en / of in het weekend. Hier zijn vragen waarmee u rekening moet houden bij het plannen van de activiteiten in uw marketingagenda:

  • Wat heeft mijn publiek nodig?
  • Wat zijn hun interesses?
  • Wanneer is de beste tijd om met hen in gesprek te gaan?
  • Hoe zullen ze omgaan met mijn inhoud?
  • Is de kans groter dat ze zich tijdens een bepaalde periode of seizoen van het jaar aanmelden voor uw programma of dienst?

U moet op de lange termijn denken om het meeste aantal consumenten te bereiken voor uw marketingcampagnes.
Stap 2: Identificeer de verantwoordelijkheden van de marketingagenda
Elk lid van uw marketingteam heeft een rol te vervullen. Hun verantwoordelijkheden zijn vaak gebaseerd op hun vaardigheden, die hun taken in uw marketingagenda zullen bepalen. Hier zijn enkele typische marketingfuncties:

  • Marketing specialist
  • Social media manager
  • Specialist in zoekmachineoptimalisatie
  • E-mailmarketingmanager
  • Webcontentschrijver
  • Webproducent
  • Productmanager
  • Marketing Analist
  • Advertentiecoördinator

Hier een voorbeeld van hoe u het voor u kunt laten werken.

  1. Webcontent schrijver: werkt op blogposts, gastposts, kopieën van sociale media en bestemmingspagina’s.
  2. Social media manager: reageert op berichten op sociale media, plant berichten en plant marketingcampagnes op sociale media.
  3. E-mailmarketingmanager: bouwt klantsegmenten, houdt toezicht op e-mailmarketingcampagnes en ontwikkelt contactstrategieën.

Aangezien de meeste marketeers in uw team aan verschillende soorten inhoud of gebieden werken, wilt u hun taken wellicht ordenen via andere marketingagenda’s en sjablonen. Hier zijn veelvoorkomende soorten marketingkalenders om te overwegen:

  • Contentmarketingkalender: Met deze universele kalender krijgt u volledige zichtbaarheid van uw volledige marketingstrategie. Deze kalender bevat de marketingfuncties van uw team, contentmarketingcampagnes, podcastseries, SEO-taken, enz.
  • Redactionele kalender: Gebruik dit om het productie- en publicatieschema van blogs of artikelen te stroomlijnen.
  • Social media kalender: Als uw bedrijf actief is op verschillende sociale mediaplatforms, wilt u posts plannen en taken organiseren. Met deze kalender kun je goed presterende berichten volgen en de beste tijden bepalen om gedurende de week te posten.
  • E-mailmarketingkalender: Gebruik dit om de inhoud die u met uw abonnees wilt delen, te plannen, organiseren en plannen.

Het specifieke doel van elke kalender is het organiseren en plannen van uw marketinginitiatieven. In tegenstelling tot uw marketingplan, waarin uw resultaten worden vermeld, laat een marketingkalender zien wanneer uw team kan verwachten aan een taak te werken. Marketeers kunnen verschillende soorten kalenders gebruiken om gerelateerde activiteiten in één document bij te houden.
Stap 3: Bepaal de hoeveelheid inhoud van de marketingkalender en de publicatiefrequentie
De meeste succesvolle websites hebben een specifieke hoeveelheid en frequentie voor het publiceren van inhoud. Het is het beste om de inhoud die u per week of maand moet maken, uit te zetten. Als u eenmaal heeft bepaald hoe vaak u reclame wilt maken, overweeg dan uw marketingbudget en de mogelijkheden van uw team. De soorten inhoud die u per week kunt publiceren, zijn onder meer:

  • Blog berichten
  • Case studies
  • Videos
  • Podcasts
  • Social media berichten

Een goede tip is om elke week een consistent aantal deliverables af te ronden. U kunt bijvoorbeeld op dinsdag een podcastaflevering hosten en elke donderdag een lange blogpost posten. Ondertussen kunt u de resultaten van uw socialemediacampagnes elke vrijdag samenvoegen. Ja, het kan een uitdaging zijn om verschillende soorten marketinginhoud te plannen en te realiseren. Maar een consistent weekplan stelt uw team in staat een routine vast te stellen en hun taken consequent af te ronden.
Stap 4: Identificeer marketingkalenderthema’s
Voor B2C-retailers draaien de kernthema’s van marketingcampagnes rond specifieke seizoenen of datums. Een millennial-modemerk zou tegen het einde van de zomer regelmatig back-to-school-outfits kunnen promoten. B2B-merken kunnen daarentegen focussen op de kansen en uitdagingen van hun branche. Vanwege de pandemie willen sommige bedrijven onderwerpen behandelen als ‘digitale transformatie’, ‘toekomst van werk’ en ‘langetermijneffecten van een recessie’. Download nu een spreadsheet en maak een lijst van mogelijke thema’s die specifiek zijn voor uw branche. Plan een vergadering en nodig uw team uit om te brainstormen over onderwerpen die relevant zijn voor uw doelmarkt. Gebruik nu Ubersuggest om het zoekvolume van elk trefwoord te achterhalen. Thema’s met een hoog zoekvolume zijn waarschijnlijk relevante onderwerpen waarnaar uw doelgroep zoekt. Voor dit voorbeeld heb ik Ubersuggest gebruikt om de term ‘digitale transformatie’ te onderzoeken. Ik ontdekte dat het onderwerp een behoorlijk hoog zoekvolume heeft en een gemiddelde SEO-moeilijkheid, dus het is een goed thema om in gedachten te houden. Ik raad ten zeerste aan om elke maand verschillende thema’s en onderwerpen te hebben, vooral voor merken die zich richten op verschillende koperspersona’s. Op de lange termijn zal dit je helpen om een ​​variëteit te creëren en berichten vers te houden.
Stap 5: Creëren van een achterstand in marketingagenda
Vervolgens is het tijd om een ​​achterstand in de marketingagenda te creëren. Denk aan contentprojecten en marketingopleveringen. Tijdens het proces zult u ontdekken dat sommige taken beter geschikt zijn voor uitvoering op een later tijdstip. Als u een achterstand in de inhoud heeft, zorgt u ervoor dat u alle ideeën voor uw volgende campagnes, podcasts of blogposts kunt documenteren. Hier is een voorbeeld in Google Spreadsheets om een ​​inhoudsachterstand te creëren, maar u kunt ook andere software en apps gebruiken. Het document moet het type inhoud, onderwerp of kop, prioriteitsniveau en deadline voor elk inhoudsidee bevatten. Coschedule heeft een handige prioriteitenmatrix voor marketingprojecten voor het identificeren van taken met de grootste impact op uw marketingdoelen. Ze stellen voor om een ​​”10x versus 10% -raamwerk” te gebruiken, dat als volgt verloopt:

  • 10x ideeën zijn relevant voor een aanzienlijk deel van uw doelgroep. Deze ideeën zullen uw resultaten waarschijnlijk met minstens 10x verhogen.
  • 10% van de ideeën verwijzen naar projecten met minimale of bijna geen impact op uw marketingresultaten.

Laten we eens kijken hoe u deze theorie in praktijk kunt brengen:

  • Stap 1: Maak een X / Y-diagram en plaats “Waarde” in de verticale Y-as en “Doelgroep” in de horizontale X-as.
  • Stap 2: Noteer elk idee in een notitie en plaats ze op de X / Y-kaart. De meest waardevolle projecten worden bovenaan geplaatst, terwijl projecten die voor de meeste mensen relevant zijn, aan de rechterkant staan.

De inhoud met de meeste prioriteit moet zich in de rechterbovenhoek van de grafiek bevinden.
Stap 6: maak een marketingkalender
Hoewel er veel kalendertools en software op de markt zijn, gebruiken we Trello voor dit artikel als voorbeeld. Een Trello-kanbanbord bestaat meestal uit taken die in lijsten zijn georganiseerd. Trello heeft echter ook een kalenderweergave die gebruikers een compleet overzicht geeft van hun taken en deadlines per maand. Dit is hoe het moet: maak eerst een Trello-bord. Plaats de muisaanwijzer op de menubalk en klik op ‘Power-ups’. Voeg in het gedeelte “Essential Power-Ups” de “Calendar” toe om Trello-kaarten in kalenderformaat te visualiseren. Om een ​​taak aan te maken, klikt u op een datum en kiest u de knop “Kaart toevoegen”. Typ vervolgens de naam, deadline en taakomschrijving. U kunt de tool opnieuw openen en de volgende velden invullen:

  • Kaartbeschrijving: biedt meer diepgaande informatie over de taak.
  • Opmerkingen: geeft feedback aan teamleden. U kunt uw teamlid @vermelding geven, zodat zij een melding ontvangen.
  • Voeg leden toe: laat gebruikers taken toewijzen aan leden van het Trello-bord.
  • Voeg een checklist toe: voegt subtaken toe voor activiteiten die verschillende fasen vereisen om te voltooien.
  • Vervaldatum toevoegen: voegt deadlines toe aan kaarten.
  • Bijlagen toevoegen: voegt bestanden toe vanuit Google Drive, Dropbox, OneDrive en Box.

Trello-kalenders bieden een compleet overzicht van de activiteiten en deadlines van uw marketingteam. Door deadlines te bewaken, kunnen marketeers prioriteiten stellen en nauwkeurig de tijd bepalen die nodig is om elke taak te voltooien.
Notitie: Markeer vakanties en feestdagen. Deze gebeurtenissen kunnen van invloed zijn op het schema voor uw marketinginhoud.
Stap 7: uw marketingagenda bijwerken
Het plannen van uw marketinginitiatieven omvat vaak een proces dat uit meerdere stappen bestaat. Voorafgaand aan publicatie begint de meeste marketinginhoud met een concept en vereist beoordelingen van meerderen. Hier leest u hoe u het doet in Trello met een voorbeeldaccount. Ten eerste wordt een deliverable geschreven op de Content Backlog van uw Google-spreadsheet. Inhoud met een hoge prioriteit wordt als eerste aan een auteur toegewezen. Wanneer een maker van inhoud een taak claimt, wordt de status van het product ‘In uitvoering’. Keer vervolgens terug naar Trello en maak een kaart voor de taak. Voeg een vervaldatum, beschrijving en opmerkingen toe en wijs deze toe aan een lid van uw team. Met Trello kun je kaarten sorteren in “Lijsten”. De titel van elke lijst kan worden gebaseerd op de huidige status van de taak, waaronder:

  • Open: een taak heeft nog steeds een deadline, beschrijving, vervaldatum en andere aanvullende informatie nodig voordat deze wordt toegewezen.
  • Bezig: er is een taak toegewezen en uw collega werkt eraan.
  • In beoordeling: een taak is voltooid, maar deze moet nog worden beoordeeld door de superieuren van uw organisatie.
  • Voltooid: de taak is volbracht.

Als uw collega aan de taak werkt, stelt u de status in op ‘In uitvoering’. Nadat u het concept heeft ingediend, kunt u het classificeren als ‘In beoordeling’. In deze fase controleert een leidinggevende het artikel om wijzigingen aan te brengen of revisies te vragen. Als er belangrijke wijzigingen zijn, keert de kaart terug naar de kolom “In uitvoering” met een nieuwe vervaldatum. Zodra de taak is goedgekeurd, kan de kaart worden overgebracht naar de kolom “Gesloten”. U kunt het Trello-bord ook opruimen door kaarten te archiveren na publicatie van het bericht. Dit verwijdert ze uit de lijst.
Stap 8: Plan vooruit
Nu u een marketingkalender heeft gelanceerd, bent u klaar om uw projecten voor de komende weken of maanden te plannen. Het plannen van campagnes voor vakantiemarketing duurt maanden of weken. De hele vakantiebundel voor het einde van het jaar omvat bijvoorbeeld Chanoeka, Thanksgiving, Cyber ​​Monday, Black Friday en Kerstmis. Veel marketeers beginnen al in augustus met het plannen van hun vakantie om zich voor te bereiden op de toestroom van klanten tijdens hun drukste tijd. Het is nog niet nodig om specifieke inhoud te bedenken om te publiceren. Houd rekening met de belangrijkste marketingcampagnes en pas het plan naar eigen inzicht aan. Afgezien van het voorbereiden van aankomende campagnes, helpt een kalender je om een ​​realistisch aantal projecten in te stellen. U kunt weken van tevoren content maken om uw marketingdoelen te behalen tijdens piekverkooptijd. Uw team zal niet gestrest raken met een praktisch schema of gedwongen worden om de campagne te verkleinen vanwege gemiste deadlines.
Gevolgtrekking
Als je een marketingcampagne wilt opzetten, heb je een uitgebreid plan nodig om te slagen. Met een marketingkalender kunt u bepalen hoe lang van tevoren u met uw marketingcampagnes moet beginnen en hoeveel tijd u daarvoor hebt. Het instellen van taken en deadlines is de enige manier om uw campagnes te stroomlijnen en ervoor te zorgen dat uw team op schema ligt om hun doelen te bereiken.
Hoe gaat u uw marketingkalender gebruiken?

Be the first to comment on "Hoe u een marketingagenda maakt die uw campagnes stroomlijnt"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*