Hoe u memes effectief kunt gebruiken in uw contentmarketing

Wist je dat archeologen de oorsprong van de meme terug hebben getraceerd tot het jaar 3 voor Christus? Memes, een term die in 1976 door evolutiebioloog Richard Dawkins is bedacht om te beschrijven hoe ideeën repliceren, muteren en evolueren, zijn een manier om een ​​gedeeld idee of een gedeelde trend over te dragen om een ​​doelgroep te betrekken. Na verloop van tijd nemen verschillende groepen memes en passen ze ze aan om ze hun eigen te maken. Memes hebben alles te maken met het creëren van betrokkenheid en gemeenschap door iets te communiceren dat iedereen in uw omgeving begrijpt. Het is een manier om een ​​gevoel van verbondenheid te ontwikkelen, iets waar platforms als Facebook al jaren mee gewiekst zijn. Dat is precies waarom uw merk memes moet opnemen in uw contentmarketingplan. Als je on-target memes kunt maken en delen die je publiek boeien, zou je hetzelfde gemeenschapsgevoel kunnen creëren, merkloyaliteit kunnen ontwikkelen en zelfs nieuwe markten kunnen aanboren.
Waarom u memes moet gebruiken in uw contentmarketing
Enkele van de meest herkenbare merken ter wereld nemen memes op in hun contentmarketingstrategie. Dit is waarom:
Memes verhogen de betrokkenheid
Memes zijn zeer deelbaar en helpen mensen contact te maken door middel van humor. Als het goed wordt gedaan, zorgen ze ervoor dat mensen zich onderdeel voelen van een inside-joke, en wie houdt er niet van om degene te zijn die het weet? Abonnementsdienst BarkBox heeft hun Instagram-account gebaseerd op al die grappige kleine eigenaardigheden over honden die alleen hondenliefhebbers kennen. Een van hun lopende grappen? De oorlog tussen honden en eekhoorns. Ze hebben een reeks mozaïeken gemaakt met hun Instagram-berichten, wat een behoorlijk creatieve manier is om hun memes weer te geven. BarkBox houdt niet alleen hun publiek betrokken, maar ze spelen ook af op thema’s die functioneren als interne grappen tussen henzelf en hun 1,7 miljoen volgers. Dit zijn thema’s die alleen hondenliefhebbers zouden begrijpen, waardoor ze zich onderdeel voelen van een exclusieve groep.
Memes vermaken uw publiek
Gebruikers zijn het meest betrokken op sociale media wanneer ze worden vermaakt. De studiehulpsite SparkNotes begrijpt dat, en ze begrijpen ook dat studenten niet altijd geboeid zijn door hun toegewezen lectuur. SparkNotes gebruikt dus popcultuurtrends om klassieke nieuwe plots op te vrolijken en tegelijkertijd hun service aan te sluiten. U hoeft echter niet per se merkgerelateerde memes te maken. U kunt memes maken die eenvoudigweg entertainen en op de een of andere manier betrekking hebben op uw publiek. In veel gevallen kan het koppelen van een meme aan uw merk zelfs geforceerd aanvoelen. Soms is het beter om de meme voor zichzelf te laten spreken. Kledingwinkel ASOS is geweldig in het maken van memes die inspelen op feestdagen, actuele evenementen en trending-onderwerpen. Hoewel veel van hun memes aansluiten bij hun merk, zijn ze niet bang om een ​​grappige meme in te voeren om hun publiek te vermaken. Hier is een meme die ze hebben uitgebracht voor Thanksgiving. Het heeft niets met het merk te maken, maar alles met de stemming van de dag. Het kreeg een aantal aandelen en likes en hield hun merk op de eerste plaats op een dag waarop de meeste mensen op hun bord zaten.
Memes zijn gemakkelijk te maken
Memes zoals het ASOS-voorbeeld hierboven zijn vrij eenvoudig te maken en ze zijn ook niet duur. Je hebt zelfs geen dure software voor het bewerken van afbeeldingen nodig, alleen een gratis memegenerator, zoals Imgur. Met meme-generatoren kunt u naar afbeeldingen voor uw meme zoeken door populaire memes te filteren of uw afbeelding te uploaden. Als je eenmaal een afbeelding hebt gekozen (ik koos Annoyed Picard), kun je tekst toevoegen met dat maar al te bekende meme-lettertype. Ze geven je zelfs suggesties van recentelijk gemaakte memes met dezelfde afbeelding. (Houd er rekening mee dat ze niet allemaal geschikt zijn voor kantoor. Ik heb in dit voorbeeld enkele twijfelachtige zaken vervaagd.) Zodra je je tekst hebt toegevoegd, kun je je meme downloaden en gebruiken op je sociale platforms. Dat is het. Geen dure beeldcreatie. Geen zoekwoordonderzoek. Erg makkelijk.
Memes laat je creatief zijn
Je hoeft niet per se te meeliften op een populaire meme die al trending is. Eerlijk gezegd kan het moeilijk zijn om op de hoogte te blijven van de laatste memes. Als je eenmaal een goed idee hebt van waar je publiek op reageert, kun je proberen om je eigen memes helemaal opnieuw te maken. Dit vereist natuurlijk meer moeite en meer geld voor originele, kwaliteitsafbeeldingen, maar als je publiek goed reageert en begint te delen, kan het de moeite waard zijn. Doritos vult hun Instagram-account met originele memes, waarvan er veel nostalgisch zijn naar de jaren 80 en 90, en ongetwijfeld hun doelgroep aanspreken. Als je in de jaren 80 en 90 bent opgegroeid, herinner je je waarschijnlijk de populariteit van vriendschapskettingen.
Met memes kunt u de persoonlijkheid van uw merk laten zien
Er zijn twee dingen die u kunt doen met uw sociale accounts. U kunt uw huidige merkpersoonlijkheid versterken of ze gebruiken om een ​​geheel nieuwe te creëren. Veel oudere merken hebben het laatste gedaan door de meer ontspannen, informele toon op sociale media te gebruiken om hun bedompte reputatie van zich af te werpen en hun producten een frissere (of zelfs een snauwere) persoonlijkheid te geven. MoonPie is een geweldig voorbeeld. De originele traktatie werd uitgevonden in 1917, en het bedrijf dat ze maakt, begon in 1902. Als je echter naar hun Instagram-account kijkt, zou je ze niet voor een 118-jarig bedrijf beschouwen. Ze hebben een veel jongere, veel grappiger persona gecreëerd om een ​​nieuwe aanhang te cultiveren voor het honderdjarige dessert.
8 manieren om memes effectief te gebruiken in uw contentmarketing
Dus nu ben je ervan overtuigd dat je memes in je contentmarketingstrategie moet opnemen, maar voordat je erin springt, zijn er enkele dingen die je eerst moet overwegen. Hoe eenvoudig memes ook zijn om te maken, er is nog steeds wat planning bij betrokken, en een aantal solide technieken om op te nemen, kunnen je memes relateerbaar, deelbaar en misschien zelfs viraal maken.
1. Ken uw publiek
Heb je ooit een stand-up show gezien waarin de grappen van de komiek het doel bleven missen? Het publiek begreep de grappen niet, of ze vonden ze gewoon niet grappig? Vaker wel dan niet, gebeurt dat wanneer een komiek zijn materiaal niet heeft afgestemd op zijn publiek. Een grap over de AARP zal bijvoorbeeld niet vliegen met een Gen Z-publiek. Ze denken niet eens aan pensioen. Ondertussen een grap met termen als Stan en zout met Gen X zal hoogstwaarschijnlijk aan dovemansoren gericht zijn. Hetzelfde geldt voor memes. Neem de tweet van Chase Bank die zogenaamd een millennial adviseert. Hoewel het niet bepaald een meme was, werd het er een toen senator Elizabeth Warren ze sloeg voor wat velen een toondoofde en neerbuigende post noemden. U kent ongetwijfeld de leeftijd, culturele achtergrond, ras, locatie, branche en elke andere demografie van uw publiek al. Al die informatie die je hebt verzameld voor je andere contentmarketinginitiatieven, kan je helpen om ook memes te maken die goed uitkomen.
2. Maak originele memes
Zelfs als je een populaire meme-afbeelding gebruikt, moet je bericht origineel zijn en op de een of andere manier gerelateerd zijn aan je publiek of merk. Probeer de grap van iemand anders niet voor uw publiek te gebruiken. Het zal gewoon niet werken. Sommige memes maken gebruik van de nostalgiefactor. Of het nu gaat om dansmuziek uit de jaren 90 of mode uit de jaren 80, een goede nostalgische meme, zoals het voorbeeld van Doritos, geeft je publiek het gevoel deel uit te maken van iets groters. Memes gaan allemaal over gemeenschapsvorming. Andere merken gebruiken sarcasme of satire om hun punt over te brengen. Toch injecteren anderen hun memes met een beetje nederigheid. Wees niet bang om jezelf voor de gek te houden, want het kan je merk menselijker en benaderbaarder maken. Chipotle heeft bijvoorbeeld een miljoen volgers getrokken met hun humoristische en vaak zelfspot tweets en memes. Dit was een meme-indeling die in 2020 populair was tijdens de COVID-lockdowns. Wat er ook gebeurt, het moet grappig zijn. Of je nu probeert iets duidelijk te maken of mensen herinneringen op te halen aan de goede oude tijd, elke meme doet het met humor. Als je meme niet grappig is, wordt deze waarschijnlijk niet gedeeld.
3. Doen Uw Neem een ​​populaire meme aan
Een van de gemakkelijkste stukjes inhoud die je kunt maken, is een riff op een al virale meme. In 2018 maakte Ruffles een geestige kijk op een stockfoto die een paar jaar eerder viraal ging.
4. Blijf relevant met memes
Toen in 2020 een mysterieuze monoliet verscheen (en vervolgens verdween) in de woestijn van Utah, bleven de memes niet ver achter. Amazon maakte van de gelegenheid gebruik om zijn relevantie en humor te tonen. Als u een kans kunt grijpen om trendy te zijn en deze relevant te maken voor uw merk, ga ervoor! Forceer het gewoon niet als het niet werkt voor uw merkstem of uw publiek.
Pro-tip: Als een trend een paar dagen tot een week in zijn levenscyclus zit, overweeg dan om deze over te slaan en door te gaan naar de volgende trend. Misschien heb je de trein op die trein gemist en riskeer je dat je merk het contact verliest.
5. Ontwikkel de persoonlijkheid van uw merk met memes
Wendy’s heeft een van de meest herkenbare merkpersonages op social media. In 2017 besloot de fastfoodketen een risico te nemen en hun lief uitziende mascotte, Wendy, te veranderen in een geestige snarker die de accounts van andere fastfoodmerken trollen. Natuurlijk zou het kunnen stoppen bij zijn memes, maar Wendy’s gaat nog een stap verder en springt op de memes van andere fastfoodketens om hun reputatie te behouden. Neem de Twitter-oorlog die uitbrak toen Burger King schaduw probeerde te werpen op Wendy’s:

6. Wees niet plakkerig
Geen enkel zichzelf respecterend merk begint te denken: “We gaan een ongepaste meme maken die alle verkeerde aandacht krijgt.” Toch komen merken af ​​en toe een onderwerp tegen dat ze niet mogen aanraken. Wanneer je een grappige meme probeert te maken over een onderwerp dat helemaal verkeerd is voor je merk (of helemaal verkeerd voor ieder merk), kom je op zijn best als toondoof over. Ik weet niet zeker of Dr.Suess deze tweet van Charmin zou hebben gewaardeerd. U kunt het toondoof-moment van iemand anders echter in een kans veranderen. In oktober 2020 kreeg Kim Kardashian grote terugslag nadat ze foto’s had geplaatst van zichzelf en haar beste vrienden die feesten op een privé-eiland, net toen COVID-gevallen opnieuw begonnen te stijgen. Het bijschrift luidde: Na twee weken van meerdere gezondheidsschermen en iedereen gevraagd te hebben in quarantaine te gaan, verraste ik mijn naaste kring met een reis naar een privé-eiland waar we even konden doen alsof alles normaal was. Allerlei merken, waaronder de New-York Historical Society, grepen de kans om hun twee cent erin te gooien. Als je probeert een trending onderwerp als dit aan te pakken, wees dan voorzichtig. Je wilt zelf niet ongevoelig of onnadenkend overkomen.
7. Onderzoek je memes
Hoewel Wendy’s over het algemeen veel lof krijgt voor zijn sociale media-inhoud, kan zelfs deze meester van de meme van tijd tot tijd een verkeerde afslag nemen. Bij één gelegenheid reageerde Wendy’s op de tweet van een klant door een Pepe the Frog-meme te plaatsen, een symbool dat is overgenomen door blanke nationalistische groeperingen. Wendy heeft het bericht verwijderd zodra ze zich hun fout realiseerden, en uiteindelijk herstelden ze van hun blunder. Er werd echter enige schade aangericht en er moest een les worden geleerd. Onderzoek altijd je memes voordat je iets plaatst.
8. Blijf op merk
Wat hebben alle merken die in dit artikel worden genoemd met elkaar gemeen? Ze hebben een consistente merkpersoonlijkheid gecreëerd en zijn eraan vastgehouden. Wat u ook besluit met uw memes te doen, houd het consistent. Anders riskeer je je publiek in verwarring te brengen (en te verliezen).
Conclusie
Als je het goed doet, kunnen memes een behoorlijk handig hulpmiddel worden in je contentmarketingplan. Ze kunnen u helpen een nieuw publiek te bereiken en uw merk een menselijk element te geven door middel van humor. Bovendien kunnen ze u helpen contact te maken met uw publiek zonder dat u zich al te veel zorgen hoeft te maken over zoekwoorden of inhoudskaders. Memes kunnen zelfs een merk helpen zichzelf opnieuw uit te vinden. Hun ongedwongen, grappige toon geeft een lichtere, meer eigentijdse stem aan merken die voorheen bekend stonden om hun serieuze houding. Bovendien zijn memes gewoon leuk.
Welke soorten memes zijn het meest effectief voor uw merk?

Be the first to comment on "Hoe u memes effectief kunt gebruiken in uw contentmarketing"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*