Waarom zijn trefwoorden zo belangrijk voor uw website?

Je hebt misschien gehoord dat zoekwoorden een essentieel onderdeel zijn van elke SEO-strategie: dat zijn ze. Zonder de juiste zoekwoorden op uw site, zullen mensen u niet vinden tijdens het zoeken op internet. Maar de zoekwoordstrategie omvat veel meer dan uitzoeken waar mensen naar zoeken. Het betekent dat u de juiste zoekwoorden voor uw bedrijf kiest, bepaalt voor welke u kunt rangschikken en nog veel meer. Als je een SEO-nieuweling bent, kan het overweldigend zijn om de zoekwoordstrategie te begrijpen. Maar in deze ultieme gids met trefwoorden geef ik je alle informatie die je nodig hebt om aan de slag te gaan.
Wat zijn trefwoorden?
Trefwoorden zijn wat mensen in een zoekmachine typen wanneer ze online iets zoeken. De term ‘zoekwoord’ is een beetje misleidend omdat een zoekwoord niet uit slechts één woord hoeft te bestaan. Als ik bijvoorbeeld op zoek ben naar een nieuw Chinees restaurant om uit te proberen, typ ik misschien:

  • Chinees restaurants bij mij in de buurt
  • beste Chinese restaurants in Chicago
  • Chinese restaurantaanbevelingen

Elk van deze zinnen is een trefwoord. Als u een Chinees restaurant heeft, wilt u natuurlijk misschien weten hoe u uw website bovenaan de pagina met zoekresultaten van zoekmachines (SERP) kunt krijgen wanneer iemand die intypt. Dit is waar een trefwoordstrategie van pas komt.
Waarom uw website een trefwoordstrategie nodig heeft
Waarom is zoekwoordstrategie belangrijk? Denk eens aan de laatste keer dat u iets wilde kopen. Als je vragen had, ging je waarschijnlijk online om ze te onderzoeken. Als je dat deed, ben je niet de enige. Meer dan de helft van de consumenten zoekt online naar recensies en aanbevelingen voordat ze een aankoop doen. Wanneer uw website hoog scoort in de resultaten van zoekmachines, kunt u bezoekers bereiken die mogelijk klaar zijn om te kopen. Met een werkelijk goede zoekwoordstrategie, kunt u ook mensen bereiken die nog niet eens aan uw product of dienst hebben gedacht. Omdat mensen wereldwijd bijna zeven uur per dag online doorbrengen, is adverteren via organisch zoeken een te goede kans om te laten liggen. Maar als je via SERPS gaat adverteren, is het belangrijk om zo hoog mogelijk te scoren. Waarom? Omdat mensen op de eerste paar resultaten klikken manier vaker. Sistrix meldt dat het eerste organische resultaat in Google Zoeken een gemiddelde klikfrequentie (CTR) heeft van bijna 30%. Het tweede resultaat heeft een CTR van slechts 15,7% en het derde heeft slechts 11%. Tegen de tijd dat u bij het tiende resultaat op Google komt, klikt slechts 2,5% van de mensen door. Een uitstekende SEO-strategie kan u helpen omhoog te komen in deze ranglijsten, wat kan resulteren in een hogere CTR. Een groot deel van die strategie zou het kiezen van de juiste zoekwoorden voor uw website moeten zijn
Trefwoorden voor een website selecteren
Als het gaat om het selecteren van de juiste trefwoorden voor een pagina, zijn er een paar stappen die u moet nemen. Hieronder vindt u een plan dat u moet volgen bij het optimaliseren van uw website:
Stap één: bekijk de pagina’s op uw website
Voordat u trefwoordonderzoek doet, moet u alle pagina’s op uw website bekijken. Zet relevante zoekwoorden op de meeste kritieke pagina’s van de site. Later zal ik het hebben over waar u de zoekwoorden op elke pagina moet invoegen. De meeste websites hebben een vergelijkbare structuur: startpagina, “Over ons” -pagina, contactpagina, enz. Als u een grote site heeft, overweeg dan om een ​​spreadsheet te maken met alle verschillende pagina’s, zodat u kunt bijhouden wat u heeft verbeterd. Als uw website een blog heeft, moet u geen blogposts schrijven en deze later voor zoekwoorden optimaliseren. Doe het in plaats daarvan andersom: gebruik hulpprogramma’s voor zoekwoordonderzoek om u ideeën te geven voor nieuwe blogpostonderwerpen. Maar als u al blogposts op uw site heeft die niet voor zoekwoorden zijn geoptimaliseerd, kunt en moet u teruggaan om ze te optimaliseren.
Stap twee: kies een hulpprogramma voor zoekwoordonderzoek
De volgende stap is het kiezen van een tool voor trefwoordonderzoek. Hulpprogramma’s voor zoekwoordonderzoek geven u nuttige gegevens om u te helpen de beste zoekwoorden te kiezen. In het volgende gedeelte van dit artikel zal ik meer vertellen over enkele van de hulpprogramma’s voor zoekwoordonderzoek die er zijn. Voor nu zal ik je enkele voorbeelden geven met behulp van mijn tool, Ubersuggest.
Stap drie: onderzoek uw zoekwoorden
Brainstorm over een paar zoekwoorden die relevant zijn voor uw product of dienst. Als je blogposts optimaliseert, bedenk dan enkele die relevant zijn voor het onderwerp van de post die je bekijkt. Voer vervolgens de zoekwoorden in uw hulpprogramma voor zoekwoorden in en kies de taal en regio waarin u geïnteresseerd bent. Dit is wat u krijgt nadat u op de knop ‘Zoeken’ heeft geklikt:
Stap vier: kijk naar de statistieken
Vervolgens moet u de gegevens interpreteren die uw hulpprogramma voor zoekwoorden u geeft. Het “zoekvolume” is het gemiddelde aantal zoekopdrachten per maand voor uw zoekwoord: scores voor “SEO-moeilijkheidsgraad” en “betaalde moeilijkheidsgraad” variëren van 0-100. Lagere scores betekenen dat het zoekwoord gemakkelijker te rangschikken is, terwijl hogere zoekwoorden het moeilijker maken: de gemiddelde kosten per klik (CPC) is het bedrag dat u Google moet betalen voor elke klik als u een advertentie in Google Zoeken wilt weergeven . Zoekwoorden met een hogere CPC zijn meestal waardevoller. De volgende sectie over Ubersuggest geeft je wat informatie over de webpagina’s die momenteel in de top 10 staan. Je kunt het aantal backlinks zien dat ze hebben en hun domeinscores. In het volgende gedeelte vindt u gedetailleerde informatie over het trefwoord. U kunt het zoekvolume in de loop van de tijd zien, het aantal mensen dat op organische en betaalde zoekresultaten klikt en de leeftijdscategorieën van de zoekers. Vervolgens vindt u enkele ideeën voor andere vergelijkbare zoekwoorden. In het laatste gedeelte kunt u enkele inhoudsstukken zien die gerangschikt zijn voor dit zoekwoord en worden gedeeld op sociale media. U kunt dit gebruiken om inspiratie op te doen voor uw inhoud.
Stap vijf: kies uw trefwoorden
Nu u de statistieken heeft gezien, kunt u een idee krijgen of een zoekwoord goed te gebruiken is of niet. Idealiter kiest u voor zoekwoorden met een combinatie van de volgende:

  • Hoog zoekvolume
  • Lage SEO-moeilijkheidsgraad / betaalde moeilijkheidsgraad
  • Lage concurrentie (dat wil zeggen, uw concurrentie heeft weinig backlinks en lage domeinscores)

Denk echter aan uw publiek bij het zoeken naar zoekwoorden. Als een bepaald zoekwoord niet klopt (het is bijvoorbeeld verkeerd gespeld, onhandig of irrelevant), wilt u het misschien niet gebruiken, zelfs als de statistieken er goed uitzien. U wilt mensen niet naar uw site leiden als ze niet geïnteresseerd zijn in uw product of dienst. Dit kan leiden tot een hoger bouncepercentage, wat betekent dat mensen op uw site klikken en meteen vertrekken. Een hoog bouncepercentage is slecht voor het bedrijfsleven en kan ook slecht zijn voor SEO.
Welke tools kunt u gebruiken om zoekwoorden te kiezen?
We hebben het al gehad over het gebruik van Ubersuggest, maar er zijn tal van andere tools voor trefwoordonderzoek. Hier zijn een paar van de beste:
Google AdWords: een goede gratis optie
De Zoekwoordplanner van Google geeft u zoekvolume en concurrentiefeedback voor verschillende zoekwoorden. Het is gratis te gebruiken, hoewel u een paar hoepels moet doorlopen om er toegang toe te krijgen zonder een Google-advertentiecampagne te maken, zoals klikken op ‘overschakelen naar expert’. Dit is wat u krijgt als u zoekt naar “SEO-advies”: zoals u kunt zien, krijgt u wat informatie over het zoekvolume, de hoeveelheid concurrentie en wat mensen betalen voor het zoekwoord op Google AdWords. Naast de Zoekwoordplanner moet u ook de andere gratis tools van Google, zoals Google Trends, Search Console en Google Analytics, bekijken bij het ontwikkelen van uw SEO-strategie.
Moz en SEMrush: meer gedetailleerde informatie en een “Freemium” -model
Er zijn ook betaalde hulpprogramma’s voor zoekwoorden die u kunt gebruiken, zoals Moz, SEMrush en AHrefs. Deze tools zijn duurder dan Ubersuggest, maar Moz biedt een beperkte gratis versie. Zowel Moz als SEMRush hebben gratis proefperiodes. Dit is hoe Moz’s sleutelwoordtool, Keyword Explorer, eruit ziet nadat je SEO-tools hebt ingetypt: Net als Ubersuggest geeft de Moz-tool je een lijst met voorgestelde trefwoorden en de huidige ranking van inhoud. U heeft ook een bereik voor het maandelijkse zoekvolume, een ‘moeilijkheidsgraad’ van 0-100, informatie over de organische klikfrequentie (hoeveel mensen klikken op de niet-advertentieresultaten) en een ‘prioriteitsscore’ van 0-100. De prioriteitsscore is een combinatie van alle andere statistieken en is de meest cruciale score. Een hoge prioriteitsscore betekent dat u waarschijnlijk kunt scoren op dit zoekwoord.
Hoe u uw website kunt optimaliseren voor zoekwoorden
Weet je nog dat ik zei dat we het zouden hebben over waar je zoekwoorden op je webpagina’s kunt plaatsen? Natuurlijk wilt u zoekwoorden toevoegen aan de tekst van uw website en blogberichten, maar er zijn ook andere plaatsen waar u ze moet plaatsen. Voordat ik in dit gedeelte inga, wil ik zeggen dat er een verschil is tussen zoekwoordoptimalisatie voor organisch verkeer en betaalde advertenties. ‘Organisch verkeer’ is verkeer dat afkomstig is van normale zoekresultaten van Google, niet van advertenties. Door zoekwoorden aan uw website toe te voegen, helpt u deze hoger te scoren in de organische zoekresultaten.
Optimaliseren voor Google AdWords en PPC
Het kiezen van trefwoorden voor pay-per-click (PPC) -reclame is een heel ander spel. Voor meer informatie over het gebruik van trefwoorden in PPC-campagnes, bekijk mijn berichten “Hoe u voor de eerste keer een succesvolle PPC-campagne lanceert” en “Een inleiding tot Pay-Per-Click Search Marketing.”
Praktische tips voor zoekwoorddichtheid
Trefwoorden moeten natuurlijk overal in uw inhoud voorkomen, inclusief websiteteksten en blogposts. Maar hoe vaak moet u zoekwoorden in uw inhoud gebruiken? Wanneer u uw bloginhoud plant, moet u er een kiezen focus trefwoord voor elke blogpost, samen met een paar aanvullende trefwoorden. Overweeg om een ​​long-tail-zoekwoord (een langer, zeer specifiek zoekwoord, zoals ‘wat is SEO’) te gebruiken als uw belangrijkste zoekwoord. Long-tail-zoekwoorden zijn vaak gemakkelijker te rangschikken dan losse woorden. Gebruik uw hoofdzoekwoord en aanvullende zoekwoorden zo vaak mogelijk in uw inhoud, zolang de inhoud maar logisch is en goed klinkt. Lang geleden was “het vullen van zoekwoorden” de norm, waarbij makers van inhoud herhaaldelijk trefwoorden in de inhoud stopten, waardoor deze als spam klonk. Dat is een verouderde SEO-tactiek en kan lezers uitschakelen – en Google van streek maken om op te starten.
Best practices voor beeldoptimalisatie
Naast inhoud is een belangrijke plaats om trefwoorden te gebruiken in uw afbeeldingstags. Door uw afbeeldingen te optimaliseren, kunt u zowel via afbeeldingen zoeken als via tekst zoeken meer bezoekers trekken. Het optimaliseren van uw afbeeldingen betekent het toevoegen van trefwoorden aan de bestandsnaam, afbeeldingstitel en ALT-tekst (een tag die mensen gebruiken om hun afbeeldingen te optimaliseren voor zoekmachines en schermlezers). Als u een contentmanagementsysteem (CMS) zoals WordPress gebruikt, kunt u de afbeeldingstitel en ALT-tekst rechtstreeks in de media-editor van uw website bijwerken. Zorg ervoor dat zowel uw ALT-tekst als de titel (titel is niet zo belangrijk als de ALT) beschrijvend zijn en leg uit waar de afbeelding over gaat:

Titeltags en metabeschrijvingen
Een laatste plaats waar u zoekwoorden zou moeten gebruiken, zijn de title-tags en metabeschrijvingen van uw website. De title-tag en metabeschrijving worden weergegeven in zoekresultaten wanneer mensen naar uw website zoeken. Ze kunnen meestal ook worden bewerkt in het CMS van uw website. Dit is hoe een title-tag en metabeschrijving eruit zien. De blauwe link is de title-tag, terwijl de tekst de metabeschrijving is:
Hoe u het succes van uw website met zoekwoorden kunt bijhouden
Nadat u zoekwoorden aan uw website heeft toegevoegd, hoe weet u dan of uw SEO-inspanningen vruchten afwerpen? U wilt uw prestaties op elk van uw doelzoekwoorden bijhouden om te zien hoe het met u gaat en of u iets moet veranderen. SEO-tools kunnen u hierbij helpen. Ubersuggest geeft u veel informatie over de prestaties van uw website in de resultaten van zoekmachines: Hier kunt u de best presterende pagina’s van Mike.com zien: En hier zijn enkele van de trefwoorden waarop ik momenteel rangschik:
Gevolgtrekking
Er is veel om over na te denken als het om zoekwoorden gaat. Het is niet voldoende om alleen de juiste zoekwoorden te vinden, u moet ook weten hoe u ze moet gebruiken om te rangschikken. Om te slagen met een trefwoordstrategie, moet u een georganiseerd plan hebben. Onderdeel hiervan is het hebben van de juiste onderzoekstools voor zoekwoorden en weten hoe deze te gebruiken. Maar je moet ook je publiek goed kennen en strategisch denken. Met behulp van de tips in dit artikel kun je aan de slag met trefwoordonderzoek en hopelijk je plek in de zoekresultaten van zoekmachines een boost geven. Succes!
Heb ik informatie over trefwoorden gemist? Als je tips hebt die je wilt delen, laat het ons dan weten in de comments.

Be the first to comment on "Waarom zijn trefwoorden zo belangrijk voor uw website?"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*