Wat is Google Lighthouse?

Zou het niet mooi zijn als u uw website door de ogen van Google zou kunnen zien? We weten allemaal dat de fijne details van het algoritme van Google een goed bewaard geheim zijn. Tegelijkertijd hebben we veel informatie over de aspecten die Google belangrijk vindt bij het beoordelen van een website. Bovendien biedt Google ons een hele reeks gratis tools die zijn ontworpen om ons te helpen onze websites te verbeteren, en een van die tools is Google Lighthouse. Een rangschikkingsfactor waarvan we weten dat deze steeds kritischer wordt, is de pagina-ervaring, en Google Lighthouse kan de tool zijn die u nodig hebt om ervoor te zorgen dat uw website presteert op dit gebied en nog veel meer.
Wat is Google Lighthouse?
Google Lighthouse is een gratis tool die krachtige inzichten biedt om uw website te verbeteren. Door een Lighthouse-rapport te genereren, kunt u de pagina-ervaring van elke webpagina beoordelen en toegang krijgen tot waardevolle tips om de prestaties ervan te verbeteren. Google heeft onlangs meer nadruk gelegd op de ervaring op de pagina, inclusief het toevoegen van een nieuwe reeks Core Web Vital-signalen. De signalen breken af ​​hoe een gebruiker je pagina ervaart, en je kunt via Lighthouse zien hoe je website op dit gebied presteert. Aangezien Lighthouse een Google-applicatie is, kan het een geweldige manier zijn om uw website te bekijken zoals Google deze zou kunnen zien, wetende dat eventuele aanbevelingen rechtstreeks van de zoekmachine-gigant zelf komen. Het mooie van Lighthouse is dat het u bruikbare inzichten geeft terwijl het eenvoudig te gebruiken is. Met slechts een paar klikken krijgt u gedetailleerde informatie over de pagina-ervaring, waardoor u krachtige inzichten krijgt in het verbeteren van de prestaties. Met meer dan 3,5 miljard zoekopdrachten per dag is Google verreweg de populairste zoekmachine. Het is dus buitengewoon nuttig om te kunnen zien hoe uw website wordt bekeken en gemeten.
Welke statistieken meet Google Lighthouse?
Elk Lighthouse-rapport heeft vijf categorieën: prestaties, toegankelijkheid, best practices, SEO en progressieve webapp. Google heeft bevestigd dat aspecten zoals laadsnelheid en mobiele ervaring een rol spelen in het algoritme, dus deze statistieken geven u mogelijk de mogelijkheid om te zien hoe u presteert op deze cruciale gebieden. Met een duidelijk 1-100 beoordelingssysteem stelt Lighthouse u in staat uw pagina’s te controleren en verbeterpunten te vinden. U kunt elke sectie uitbreiden om diepgaande inzichten te krijgen en plaatsen te vinden waar u uw pagina snel kunt verbeteren, zoals weergegeven in de onderstaande schermafbeelding. Nadat u de wijzigingen heeft doorgevoerd, kunt u contact opnemen met Lighthouse om te bepalen of ze uw score hebben verbeterd. Als u bijvoorbeeld uitbreidt naar ‘prestaties’, kunt u gegevens vinden die rechtstreeks verband houden met kernvitale functies van het web, zoals tijd tot interactieve en eerste inhoudelijke verf. Deze statistieken geven u een idee van hoe snel uw pagina wordt geladen en hoe snel wordt aangenomen dat deze wordt geladen. Met andere woorden, het gaat er niet alleen om hoe snel de hele pagina wordt geladen; het gaat over de tijd die het kost voordat de gebruiker er goed mee kan omgaan. Deze informatie is enorm belangrijk omdat waargenomen laadsnelheden een groot verschil maken in hoe mensen omgaan met uw website:

  • 46% van de mensen zegt dat wachten tot pagina’s zijn geladen, het slechtste deel van hun mobiele browse-ervaring is.
  • De gemiddelde mobiele bestemmingspagina duurt 15,3 seconden om te laden.
  • Mensen besteden gemiddeld 70% langer aan pagina’s die in vijf seconden worden geladen.
  • Voor elke 100 milliseconden die uw site nodig heeft om te laden, kan uw conversieratio met 7% dalen.

Deze statistieken vormen een groot deel van de gebruikerservaring en Lighthouse gebruikt essentiële webvitalen om u inzicht te geven in de kwaliteit en prestaties van uw webpagina. Als u deze informatie en zelfs handige tips voor het verbeteren van de prestaties heeft, heeft u waarschijnlijk veel van wat u nodig hebt om technische verbeteringen aan uw site aan te brengen.
Hoe werkt Google Lighthouse?
U denkt misschien dat u een goed idee kunt krijgen van hoe snel uw pagina’s worden geladen door uw URL in de zoekbalk te typen en te kijken of deze goed wordt geladen of niet. Verschillende mensen surfen echter op heel verschillende manieren op internet, en de manier waarop iemand aan de andere kant van de wereld naar uw site zoekt, kan heel anders zijn dan u. Google weet dat het merendeel van het verkeer afkomstig is van mobiele apparaten, en het weet ook dat de meerderheid van de mensen geen toegang heeft tot supersnelle 4G of 5G. Om dit te simuleren, test Google uw webpagina door uw site te bezoeken via een suboptimale 3G-verbinding op een traag apparaat. Waarom doet Google dit? Welnu, vrijwel elke website kan snel worden geladen op een 5G-verbinding, maar dat heeft geen zin voor de meerderheid van de mensen die niet zo’n snelle toegang hebben. Google wil al zijn gebruikers naar de allerbeste pagina sturen om hun zoekopdrachten te beantwoorden, dus streeft het ernaar websites met de beste ervaring te rangschikken. Als uw site goed werkt met een slechte 3G-verbinding, zal deze goed werken met de nieuwste 5G-verbinding. Google leert dus meer over uw site door deze te testen met de 3G-verbinding. Als dit is hoe Google uw website beoordeelt, dan is dat ook hoe u uw website zou moeten beoordelen – en daarom kan Google Lighthouse zo nuttig zijn.
De rol van Core Web Vitals in Google Lighthouse
Zoals ik al zei, heeft Google veel nadruk gelegd op pagina-ervaring, en het is volkomen logisch: hoe gebruikers uw webpagina ervaren, is cruciaal. De recente aankondigingen van Google over essentiële webvitals zijn de volgende stap in deze evolutie, en het wordt waarschijnlijk een rankingfactor in 2021. Kernwebvitalen zijn enkele van de eerste inzichten die in uw Lighthouse-rapport verschijnen; het is duidelijk dat deze signalen belangrijk zijn voor Google. Daarom hebben ze een prominente plaats in het prestatiegedeelte van uw verslag. Kernwebvitalen hebben drie belangrijke statistieken, en hoewel de taal misschien een beetje ingewikkeld is, zijn het elementen die u kunt waarderen als u een eindgebruiker bent:
Laden – Grootste inhoudrijke verf (LCP)
Als gebruiker heb je niet per se de hele pagina nodig om snel te laden; je hebt alleen de belangrijkste inhoud nodig om dit te doen. Als een website traag de meest betekenisvolle inhoud laadt (“grootste inhoudelijke verf”), zal dit gebruikers frustreren en kan dit ertoe leiden dat ze van de pagina stuiteren. Meestal plaatsen we de kritische, opvallende informatie boven de vouw – dit is de inhoud die het snelst moet worden geladen.
Interactiviteit – Eerste invoervertraging (FID)
“Eerste invoervertraging” is een belangrijke statistiek omdat het een gebruikerservaringsfout meet die iedereen irriteert die ooit internet heeft gebruikt. Weet je wanneer je op de verzendknop op een formulier klikt en er lijkt niets te gebeuren, waardoor je er steeds weer agressief op klikt? De eerste invoervertraging meet de tijd tussen de gebruiker die een actie start (zoals klikken op “Verzenden”) en de website die doorgaat met die actie (door ze naar de volgende pagina te sturen). Een lange eerste invoervertraging kan frustrerend zijn voor gebruikers, waardoor ze uw pagina verlaten en ergens anders naar informatie zoeken.
Visuele stabiliteit – Cumulatieve layoutverschuiving (CLS)
U kunt vaak een andere UX-fout opmerken wanneer u op een mobiel apparaat bladert: Cumulatieve lay-outverschuiving. “Cumulatieve verschuiving van lay-out” is wanneer inhoud op het scherm beweegt terwijl de site wordt geladen. Dit lijkt op het eerste gezicht misschien geen groot probleem, maar het probleem doet zich voor wanneer u ergens op klikt en het plotseling wordt verplaatst. Het is onaangenaam voor de eindgebruiker, dus het is een belangrijke statistiek om op te letten.
De verschillen tussen PageSpeed ​​Insights en Google Insights
Je denkt misschien: “dit klinkt allemaal geweldig, maar hoe verschilt Lighthouse van PageSpeed ​​Insights?” Als u een URL in PageSpeed ​​Insights typt, ziet u inzichten die sterk lijken op Google Lighthouse. Maar er zijn een paar belangrijke verschillen. Het belangrijkste verschil is dat PageSpeed ​​Insights zich alleen richt op paginaprestaties. Google Lighthouse biedt een compleet beeld van uw pagina-ervaring door toegankelijkheid, best practices, SEO en progressieve web-apps te analyseren. “Dus wat is het nut van PageSpeed ​​Insights als Google Lighthouse een completere analyse van mijn site biedt?” Hoor ik je vragen. PageSpeed ​​Insights maakt gebruik van gegevens uit de echte wereld om de prestaties van uw website te beoordelen, evenals laboratoriumanalyse. Lighthouse gebruikt alleen laboratoriumanalyses in zijn rapport, dus hoewel de resultaten zijn gebaseerd op een uitgebreide scan van uw site, is het niet noodzakelijk de praktijkervaring die uw gebruikers opdoen. “Dus wat je zegt is dat PageSpeed ​​Insights beter is voor het beoordelen van prestaties?” Als u puur naar prestaties kijkt, biedt PageSpeed ​​Insights alle informatie die Lighthouse doet, maar met de bonus van gegevens uit de echte wereld die zijn verzameld via interacties met uw website. Het succes van uw website is echter gebaseerd op de hele site, en dit is waar Google Lighthouse om de hoek komt kijken. Het heeft geen zin om uw score voor prestaties te verbeteren van 55 naar 60 als de wijzigingen die u aanbrengt ertoe leiden dat uw toegankelijkheid en SEO afnemen. Als u alleen gefocust bent op PageSpeed ​​Insights, is dit een mogelijkheid. Maar als u Google Lighthouse in de gaten houdt, kunt u ervoor zorgen dat de wijzigingen die u aanbrengt een algehele positieve impact hebben op uw website.
Hoe Google Lighthouse te gebruiken
Google Lighthouse geeft u een vrij technische analyse van uw website, maar u hoeft niet technisch onderlegd te zijn om deze te beheren. In feite is het slechts één klik op het toetsenbord en twee klikken op de muis. Er zijn twee manieren waarop u Lighthouse kunt uitvoeren: via ontwikkelaarstools en een Chrome-add-on.
Google Lighthouse in Developer Tools

  1. Open uw doelwebpagina in Google Chrome.
  2. Klik op F12 of Ctrl + Shift + J voor Windows en Shift + Cmnd + I op Mac om het controlepaneel voor ontwikkelaarstools te openen.
  3. Selecteer op de tabbladen bovenaan de twee pijlen om het menu uit te vouwen.
  4. Klik op “Vuurtoren” in het vervolgkeuzemenu.
  5. Selecteer of u de prestaties van mobiele apparaten of desktops wilt analyseren
  6. Klik op ‘Rapport genereren’.

Chrome-add-on voor Google Lighthouse

  1. Zoek naar Lighthouse in de Chrome-webwinkel.
  2. Selecteer ‘toevoegen aan Chrome’ en klik op ‘extensie toevoegen’.
  3. Klik op het puzzelpictogram in de rechterbovenhoek van uw browser.
  4. Selecteer het vuurtorenpictogram.
  5. Klik op ‘Rapport genereren’.
  6. Er wordt een nieuw tabblad geopend met uw rapport.

Het is ook de moeite waard om te onthouden dat als u aanvullende SEO-tools zoals Ubersuggest gebruikt, deze waarschijnlijk informatie van Lighthouse voor u zullen ophalen. Wanneer u een URL via Ubersuggest uitvoert, vindt u prestatiegegevens op uw dashboard met dezelfde informatie die u in uw Lighthouse-rapporten ziet. Dit helpt om het een one-stop-place te maken voor al uw SEO-behoeften, door informatie over de prestaties van uw website te combineren met analyse van zoekwoorden en concurrenten.
Conclusie
Lighthouse biedt een voorproefje van hoe Google uw webpagina’s beoordeelt. Dit is niet alleen essentieel om goed te scoren in de zoekmachines, maar het geeft u ook belangrijke gegevens over hoe gebruikers uw website ervaren, ongeacht hoe ze daar terechtkomen. Pagina-ervaring wordt een steeds belangrijkere factor voor Google; het moet even belangrijk worden voor website-eigenaren. Lighthouse biedt de inzichten die nodig zijn om tastbare verbeteringen aan te brengen in de manier waarop uw gebruikers uw website ervaren – wat een groot verschil kan maken in hoe succesvol uw site is bij het converteren van uw doelen. Met Lighthouse biedt Google gratis informatie om uw website te helpen verbeteren, en het kost bijna geen tijd om een ​​rapport te genereren. Dus maak er het beste van!
Is Lighthouse je favoriete Google-tool? Zo nee, welke dan wel?

Be the first to comment on "Wat is Google Lighthouse?"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*