Adverteren op VOD-platforms

Nu steeds meer consumenten e-commerce zoeken om hun persoonlijke winkelervaringen te vervangen, zoeken veel adverteerders naar innovatieve nieuwe manieren om de golf van online shoppers te bereiken. Een van die methoden is adverteren op VOD-video’s (video on demand).
Wat is video-on-demand (VOD)?
Video on demand betekent precies hoe het klinkt: video’s die voor het gemak van de kijker beschikbaar zijn. De term kan aanbiedingen omvatten van particuliere bedrijven zoals Netflix en Hulu, maar ook van bedrijven die niet betalen om te betalen, zoals YouTube. Er zijn twee veelvoorkomende soorten VOD waarmee u waarschijnlijk hebt gereageerd:

  • Abonnement VOD: Ook bekend als SVOD, voor toegang tot deze video’s geldt een abonnementstarief. Denk nogmaals aan Netflix of Hulu. In wezen is dit elk streamingplatform met een jaarlijks, maandelijks of een ander abonnementstarief.
  • Transactionele VOD: Terwijl SVOD gebruikers onbeperkte bibliotheektoegang biedt voor de abonnementskosten zoals hierboven vermeld, brengt TVOD de gebruiker in rekening op basis van de hoeveelheid bekeken inhoud. Denk aan de pay-per-view digitale inhoud op Amazon.

Wat is Advertising Video on Demand (AVOD)?
Op advertenties gebaseerde video-on-demand verschilt van TVOD en SVOD doordat het een model voor het genereren van inkomsten is waarmee merken of bedrijven videoadvertenties kunnen injecteren in bestaande (of binnenkort bestaande) video-inhoud. De succesvolle AVOD-strategie vergroot de naamsbekendheid en trekt nieuwe kijkers aan, terwijl het merk tegelijkertijd een passief inkomen kan laten groeien. Een goed voorbeeld hiervan zijn de advertenties die op YouTube-video’s worden weergegeven. Deze videoadvertentiestrategie zou van bijzonder belang moeten zijn voor marketeers, aangezien deze profiteert van het grote publiek dat dagelijks interactie heeft met online video-inhoud.
AVOD-platforms en hoe ze te gebruiken
Hoewel YouTube het populairste VOD-platform in Noord-Amerika is, verdienen andere platforms zoals Twitch, Tubi TV, Facebook Watch en The Roku Channel zeker een groot aantal kijkers. Het kiezen van het juiste AVOD-platform is net zo belangrijk als het maken van de inhoud om op dat platform te delen. Net als elk ander platform waarop uw bedrijf besluit te adverteren, hebben AVOD-platforms een verschillend publiek, waardoor sommige meer geschikt zijn voor een bepaald publiek (en vice versa). Ongeacht welk platform het beste aansluit bij uw beoogde publiek, u wilt ervoor zorgen dat de inhoud die u maakt, consumeerbaar en aantrekkelijk is in plaats van iets dat uw publiek liever overslaat gezien de optie. Als je eenmaal die must-watch-inhoud hebt gemaakt, hoe bepaal je dan welk platform de juiste keuze is voor je volgende videocampagne? Hieronder bespreken we vijf concurrerende VOD-platforms die u kunnen helpen uw AVOD-campagne naar een hoger niveau te tillen.
Facebook kijken
Facebook gelooft dat er voor elk bedrijf een Facebook-advertentiemogelijkheid is, ongeacht het budget. Voor bedrijven die een AVOD-ervaring willen cultiveren, is Facebook Watch het medium. De VOD-service van de socialemediagigant biedt gebruikers een mix van gratis inhoud en maakt deze beschikbaar op desktop, smartphone en andere videoapparaten. Het is geen geheim dat Facebook-gebruikers dol zijn op video-inhoud. In feite is het gemiddelde betrokkenheidspercentage op Facebook-video 6,09 procent, wat aanzienlijk hoger is dan bij welk ander betrokkenheidspercentage dan ook. Niet alleen dat, maar gebruikers communiceren ook vijf keer langer met video-inhoud dan met foto’s of andere statische berichten. Kortom, om succesvol op Facebook op de markt te komen, moet u video gebruiken. Met dergelijke cijfers is het tijd om vandaag uw Facebook AVOD-campagne te plannen. Op Facebook Watch hebben marketeers twee opties om advertenties te maken:

  • InStream-videoadvertenties: Deze advertenties werken als commercials die 60 seconden in andere video-inhoud worden afgespeeld. De eerste 15 seconden van uw advertentie wordt afgespeeld, waarna kijkers kiezen of ze uw advertentie willen blijven bekijken of terugkeren naar de video-inhoud.
  • Facebook-videofeedadvertenties: Deze schuifbare advertenties worden weergegeven bij video’s op de Facebook-videofeed.

Ongeacht welke route u kiest, hier zijn enkele eenvoudige tips om uw Facebook AVOD te onderscheiden van de massa:

  • Maak het geluidloos: Facebook deelde dat 80 procent van de gebruikers negatief reageert op video’s die met automatisch geluid worden afgespeeld. Waarom zou het je kunnen schelen? Dit betekent waarschijnlijk dat veel mensen hun automatische geluidsfuncties hebben uitgeschakeld en video’s bekijken zonder auditieve componenten. Als je bericht sterk afhankelijk is van gehoorde woorden, heb je pech.
  • Optimaliseren voor mobiel: Als u zich voorstelt dat uw ideale kijker interactie heeft met uw advertentie, stelt u zich dan voor dat ze dit doen op hun mobiele apparaat. Met kijkers die 1,5 keer meer geneigd zijn om een ​​video op hun telefoon te bekijken dan op een computer, ontwerp je rond de behoeften van je mobiele gebruikers.
  • Gebruik emotie: Emotie stimuleert actie. Zorg er bij het maken van uw advertentie voor Facebook Watch voor dat u emoties opneemt waarop uw publiek zal reageren, hen ertoe aanzet om actie te ondernemen of onthoud uw bedrijf voor de gevoelens die er nu mee gepaard gaan.

Het Roku-kanaal
Het Roku-kanaal ondersteunt gratis streamingopties voor kijkers, waaronder films, tv-shows en 24/7 nieuwsrapportage. Heb je niet nagedacht over adverteren op The Roku Channel? Uw concurrenten hebben. In 2020 bracht Roku $ 1,27 miljard aan inkomsten binnen, waarvan een groot deel afkomstig was van advertentieverkopen. Met hun actieve gebruikers die jaarlijks 17 miljard uur kijken, bereiken die advertenties zeker het publiek. Net als bij Facebook Watch, wanneer u ervoor kiest om te adverteren op het Roku Channel VOD-platform, worden uw advertenties afgewisseld met de inhoud die gratis op het kanaal staat. Naast het aanbieden van spots van 15 en 30 seconden, kunnen Roku-adverteerders ook interactieve video’s op volledig scherm en interlays kopen om een ​​unieke kijkerervaring te creëren. Hoewel hoe u op Roku adverteert, afhangt van wat u op het VOD-platform adverteert, volgen hier drie tips om uw volgende Roku-advertentiecampagne te laten slagen:

  • Maak ze boeiend: Kijkers hebben een bijna eindeloze hoeveelheid content om uit te kiezen. Als uw advertentie een show onderbreekt waar ze maar half mee bezig zijn, wat weerhoudt ze er dan van om naar andere inhoud te navigeren? Wanneer u aansprekende advertenties maakt, vergroot u de kans dat kijkers uw advertentie volledig bekijken in plaats van door te gaan naar iets beters.
  • Maak ze relevant: Hoewel uw advertentie ongetwijfeld een inbreuk vormt op de kijkervaring, hoeft dat niet zo te voelen. Wanneer u advertenties maakt die de inhoud aanvullen, vergroot u de kans dat kijkers opletten.
  • Voeg een call-to-action (CTA) toe: Marketingmateriaal heeft CTA’s nodig, en VOD-platformvideo’s zijn niet anders. Zorg ervoor dat u er een opneemt om uw kijkers te laten weten wat ze moeten doen nadat ze uw advertentie hebben gezien. Ongeacht welke actie u wilt dat ze ondernemen, zorg ervoor dat u ze een duidelijke verplichting geeft.

YouTube
YouTube is de op een na meest bezochte website ter wereld en trekt meer dan 2 miljard bezoekers per maand. Als u dit VOD-platform niet gebruikt als onderdeel van uw marketingstrategie, is dit het moment om te beginnen. Voor de videomarketeer biedt YouTube een aantal opties:

  • InStream-videoadvertenties die kunnen worden overgeslagen: Kijkers kunnen ervoor kiezen deze advertenties na de eerste vijf seconden over te slaan. Er worden alleen kosten in rekening gebracht als een kijker na die periode blijft kijken of als een kijker interactie heeft met uw advertentie door erop te klikken.
  • InStream-videoadvertenties die niet kunnen worden overgeslagen: Zoals de naam al aangeeft, kunnen kijkers deze advertenties niet overslaan. Adverteerders betalen voor deze advertenties per vertoning.

Welke YouTube-videoadvertentie geschikt is voor uw campagne, hangt af van uw budget en uw doel. Hier zijn enkele tips om het meeste uit uw YouTube-videoadvertentiecampagne te halen:

  • Lengte: De lengte van uw video moet tussen de 15 en 60 seconden liggen. Hoewel succes afhankelijk is van de sterkte van advertenties, suggereert onderzoek dat 30 seconden de goede plek is voor YouTube-advertenties.
  • Mobiel: Net als Facebook Watch kijkt de meerderheid van de YouTube-kijkers op hun mobiele apparaten. Om ze de beste ervaring te bieden, moet u uw advertenties ontwerpen voor mobiele kijkers.
  • Actie: YouTube-advertenties moeten ook een duidelijke CTA bevatten om kijkers te laten weten wat ze moeten doen nadat ze interactie met uw advertentie hebben gehad.

Tubi
Met 25 miljoen kijkers heeft dit gratis VOD-platform een ​​groei van 100 procent in aantal bekeken uren. Als u niet op Tubi adverteert, loopt u mogelijk ook millennials en etnische minderheden mis. Tubi biedt merken twee opties voor videoadvertenties: standaardvideo en interactieve video. Met standaardvideo kunnen merken preroll- en midroll-advertentieblokken bezetten die voor en tijdens content worden afgespeeld. Met interactieve video kunnen merken productaanbiedingen en details, winkellocaties en meer delen. Tubi-advertenties worden op volledig scherm weergegeven, waardoor het merk maximale kans krijgt om de kijker aan te spreken. Het VOD-platform brengt ook de advertentietijd in evenwicht met de weergavetijd, waarbij advertenties slechts vier tot zes minuten per uur aan inhoud in beslag nemen.
Pluto TV
Pluto TV is gratis te gebruiken en heeft gemiddeld meer dan 20 miljoen gebruikers per maand, waardoor het het populairste gratis VOD-platform is. Pluto biedt merken en bedrijven gerichte organische mogelijkheden voor advertenties. Gezien hun toewijding om de juiste advertentie aan de juiste kijker te leveren, werkt adverteren op Pluto TV voor lokale en nationale merken, waardoor uw boodschap met de juiste luisteraar wordt verbonden.
Hoe zit het met OTT?
Hoewel de termen OTT, over-the-top en VOD vaak als synoniemen kunnen worden gehoord, zijn er eigenlijk subtiele verschillen tussen de twee modellen van videolevering. Hoewel beide verwijzen naar het toestaan ​​van kijkers om video-inhoud via internet te streamen, heeft VOD een groter bereik dan OTT omdat het alle media-inhoud omvat die altijd en overal kan worden afgespeeld. VOD wordt gewoonlijk uitsluitend gebruikt als een online-inhoudsbank, maar de term omvat ook downloads en opgenomen DVR’s. OTT is specifiek voor streamingdiensten, inclusief inhoud die alleen via internet wordt gestreamd. Simpel gezegd: OTT verwijst naar de distributie van online inhoud, terwijl VOD wordt gedefinieerd als de consumptie van inhoud die naar believen kan worden afgespeeld. Aangezien de OTT-advertentie-inkomsten naar verwachting in het komende decennium zullen stijgen van 45 procent naar 60 procent, kun je overwegen om je videostrategie af te stemmen op OTT-platforms. Op zoek naar OTT-platforms om op te adverteren? Bekijk deze vier:
Conclusie
Van inhoud die u op social media deelt tot how-to-posts, video zou een drijvende kracht moeten zijn in uw marketingcampagnes. Als je hulp nodig hebt bij het adverteren op VOD of hulp nodig hebt bij je digitale strategie in het algemeen, neem dan contact op met ons bureau en we kunnen praten over hoe we je kunnen helpen.
Wat is de beste advertentie die je op een VOD-platform hebt gezien?

Zie hoe mijn bureau enorme hoeveelheden verkeer naar uw website kan leiden

  • SEO – ontgrendel enorme hoeveelheden SEO-verkeer. Zie echte resultaten.
  • Contentmarketing – ons team maakt epische inhoud die wordt gedeeld, links krijgt en verkeer trekt.
  • Betaalde media – effectieve betaalde strategieën met duidelijke ROI.

Boek een gesprek

Be the first to comment on "Adverteren op VOD-platforms"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*