De marketeergids voor Instagram

Als de toonaangevende app voor het delen van foto’s op de markt, heeft Instagram een ​​unieke greep op zijn diverse gebruikersgroep. Met meer dan 500 miljoen gebruikers die dagelijks op het platform inloggen, is de populariteit van Instagram onbetwistbaar. Hoe kunnen marketeers dan deze enorme groep gebruikers bereiken? Via Instagram-marketing. Binnenkort ben je klaar om als een professional campagnes te lanceren en een blijvende community op te bouwen om je producten en merk te ondersteunen. Lees verder om de ins en outs van marketing te leren over deze populaire app.
Wat is Instagrammarketing?
Instagrammarketing verwijst naar het proces waarbij merken de kracht van Instagram benutten om hun doelgroepen te bereiken om merkbekendheid te genereren en producten te delen. Het platform biedt marketeers of bedrijven verschillende mogelijkheden om in contact te komen met hun gewenste publiek, inclusief betaalde en niet-betaalde opties.
Waarom zouden marketeers zich druk moeten maken om Instagram?
Terwijl het platform 32 procent van de 25- tot 34-jarigen herbergt, biedt de app voor het delen van foto’s ook publiek van alle leeftijden, met 18 procent van de 35- tot 44-jarigen en 11 procent van de 45-tot-34-jarigen. 54-jarigen maken actief gebruik van het Instagram-platform. Deze cijfers laten zien dat, ondanks een onjuiste perceptie van het publiek, de kans groot is dat uw doelgroep inlogt op Instagram, en dat u ze met inhoud moet begroeten wanneer ze dat doen. Naast de enorme omvang en diversiteit van het gebruik, volgt 90 procent van de Instagram-gebruikers bedrijven, waarbij twee op de drie bedrijfsprofielbezoeken afkomstig zijn van niet-volgers. Deze organische interactie met bedrijven staat in schril contrast met andere sociale platforms. Neem bijvoorbeeld Facebook. Uit een onderzoek naar de betrokkenheid van social-mediaplatforms bleek dat merken een mediane engagementpercentage van 0,09 procent per Facebook-bericht ervaren, terwijl Instagram een ​​mediane engagementpercentage van 1,60 procent per post op Instagram behaalde. Dat is een enorm verschil dat de slinger in het voordeel van Instagram zwaait. Buiten deze statistieken is Instagram ook om een ​​aantal andere redenen de droom van een marketeer. We splitsen die hieronder op.

  • Verhaal: Hoewel Instagram zich niet concentreert op de conventionele manier van geschreven verhalen vertellen, draait het allemaal om het delen van een verhaal via afbeeldingen. Marketeers hebben alles te maken met het delen van een verhaal via berichten. Het platform is de perfecte plek om het verhaal van uw merk tot leven te brengen door middel van esthetisch aantrekkelijke posts, verhalen en advertenties.
  • Bereiken: Meer dan een miljard accounts gebruiken Instagram elke maand. Een miljard. Het platform biedt bijna onbeperkte toegang tot doelgroepen, waardoor u uw bereik drastisch kunt vergroten.
  • Betrokkenheid bij de gemeenschap: We hadden het hierboven over de hoge betrokkenheid van Instagram bij merken. Buiten dat cijfer biedt Instagram marketeers unieke kansen om in contact te komen met communityleden, waardoor conversatie en betrokkenheid worden bevorderd.
  • Concurrerende lens: Zelfs als je Instagram-marketing momenteel niet als strategie gebruikt, is de kans groot dat je concurrenten dat waarschijnlijk wel zijn. Profiteer van de zichtbaarheid van het platform om te beoordelen wat uw concurrenten delen, wat goed presteert en wat niet. Verzamel best practices voor uw gemeenschap door te zien wat faalt en slaagt voor uw directe concurrenten.

In combinatie met de gebruiksstatistieken maken deze vier voordelen van Instagram-marketing uw aanwezigheid op het platform een ​​must.
Hoe breng ik mijn merk op de markt op Instagram?
Hoewel dit in theorie allemaal geweldig klinkt, hoe breng je de daadwerkelijke marketing van je merk op Instagram uit? We hebben je gedekt. In het volgende gedeelte splitsen we alles op, van het bouwen van uw zakelijke account tot het ontrafelen van Instagram-marketinganalyses.
Ontvang een gratis Instagram Business-account
Het opzetten van uw gratis zakelijke Instagram-account is eenvoudig. Maak gewoon een account aan (u kunt uw reeds bestaande persoonlijke account ook overzetten naar een zakelijk account door dezelfde stappen te volgen) en vervolgens dat account registreren als een bedrijf. Selecteer de uitbreidingsknop met drie balken in de rechterbovenhoek van uw profiel en selecteer vervolgens het wiel Instellingen. Eenmaal hier heeft u de mogelijkheid om uw account om te zetten van persoonlijk naar zakelijk door Overschakelen naar professionele account te kiezen en vervolgens Zakelijk te selecteren.
Personaliseer je zakelijke Instagram-account
Nadat u zich als bedrijf heeft gevestigd, kunt u beginnen met het optimaliseren van uw profiel voor succes. Instagram biedt bedrijven een scala aan unieke functies die niet beschikbaar zijn voor persoonlijke accounts; u zou er verstandig aan doen om van allemaal te profiteren.

  • Contactgegevens: Voeg fysiek adres, e-mailadres en telefoonnummer toe, zodat volgers rechtstreeks contact met u kunnen opnemen. Wanneer u deze contactgegevens opneemt, bouwt Instagram automatisch bijbehorende knoppen (bellen, routebeschrijving, e-mail).
  • Categorie of categorieën: Deze groeperingen verschijnen als circulaire onderwerpen onder uw naam en zijn een eenvoudige manier om te laten zien waar uw merk over gaat. Bekijk die van ons hieronder:
  • Call-to-action-knoppen: Deze knoppen zijn afgestemd op het aanbod van uw bedrijf en stellen bezoekers in staat om specifieke acties te ondernemen, zoals het maken van een afspraak of het boeken van een reservering. Om deze knoppen in uw profiel op te nemen, selecteert u Profiel bewerken, vervolgens Contactopties en vervolgens een actieknop toevoegen.

Maak een Instagram-marketingstrategie
Of je nu een beginner bent of je Instagram-marketingstrategie een boost wilt geven, de volgende vier stappen kunnen je helpen bij het opzetten van weloverwogen, succesvolle campagnes.

  1. Stel een aantal doelen Deze variëren van bedrijf tot bedrijf, afhankelijk van wat uw uiteindelijke doel is. Of u nu op zoek bent naar nieuwe leads of uw merk als marktleider wilt positioneren, u heeft duidelijk afgebakende doelen nodig waar uw campagnes naartoe werken.
  2. Trefwoordonderzoek is een must voor elke succesvolle digitale campagne. Instagram is niet anders. Hoewel Instagram de thuisbasis is van verbluffende visuele afbeeldingen, wordt er veel ontdekt door het gebruik van hashtags. Omdat het platform zo sterk afhankelijk is van hashtags om gebruikers te helpen relevante inhoud te vinden, fungeren trefwoorden als basis voor ontdekking op het platform.
  3. Definieer uw publiekWe hebben al vastgesteld dat het publiek van Instagram enorm is, maar dat betekent niet dat dat van jou ook is. Door een duidelijk gedefinieerd publiek te hebben, vergroot u de kans om personen te bereiken die het meest waarschijnlijk de door u gewenste actie ondernemen.
  4. Rennen concurrent onderzoek ten dienste van het leren over best practices voor uw specifieke markt. Duik bij het ontwikkelen van uw Instagram-marketingstrategie dieper in de gegevens van concurrenten om een ​​gedetailleerd overzicht van hun prestaties te krijgen. Door gegevens van concurrenten met die van uzelf te vergelijken, krijgt u een realistisch beeld van de prestaties en kunt u uw strategieën daarop afstemmen.

Begin met het plaatsen van inhoud
Nadat je een meetbare strategie hebt vastgesteld en je profiel hebt opgebouwd, is het tijd om inhoud te posten. Echter, wat u plaatst, wanneer u een bericht plaatst, en de esthetiek van uw bericht moeten allemaal in overweging worden genomen voordat u Publiceren selecteert. Op elk sociaal platform is het van vitaal belang dat uw bedrijf een merkstem overbrengt. Die stem verwijst niet alleen naar de eigenlijke geschreven tekst: het bevat ook het kleurenpalet, het berichttype en het thema van je berichten en hashtags.
Kleur
Kleurpsychologie speelt een grote rol bij contentmarketing, omdat specifieke kleuren een emotionele reactie bij de kijker oproepen. Kies bij het selecteren van een kleurenpalet voor uw Instagram-berichten tinten die de brede boodschap van uw merk belichamen. Bekijk dit raster van reissite Le Postcard. Het bedrijf koos ervoor om blauwe tinten te markeren die de kijker doen dromen van vakantie. Zorg er bij het kiezen van uw eigen kleurenpalet voor dat u tinten kiest die de essentie van uw merk belichamen. Trek dat kleurenpalet over uw inhoud.
Berichttype
Instagram biedt marketeers een groot aantal berichttypen om uit te kiezen, waaronder standaard afbeeldingspost, rollen, IGTV en nog veel meer. Het berichttype is ook relatief ten opzichte van het merk van een bedrijf. Is het bedrijf dat u promoot leuk en informeel of formeel? Voor meer ontspannen bedrijven zijn boeiende, grappige video’s een onfeilbare manier om de aandacht van het publiek te trekken. Omgekeerd, voor organisaties die meer dichtgeknoopt zijn, zijn grappige video’s waarschijnlijk een route om te vermijden.
Hashtags
We hebben al besproken hoe hashtags u kunnen helpen uw community te laten groeien. Instagram biedt veel ruimte voor hashtags, met ruimte voor 30 per post. Een algemene best practice is om ongeveer 11 tags te gebruiken. Ook hier moeten uw hashtags de stem en identiteit van uw merk weerspiegelen, zodat potentiële communityleden uw bedrijf kunnen vinden door hun interesses te zoeken.
Communiceer met volgers
Iedereen wil gehoord worden, en jouw Instagram-volgers zijn niet anders. Zorg ervoor dat ze weten dat je ze hoort en waardeert door hun berichten leuk te vinden en op hun opmerkingen te reageren. Deze praktijk bouwt goodwill op voor uw bedrijf en moedigt uw volgers aan om weer met u in contact te komen. Bekijk dit bericht van Supergoop, een zonnebrandcrème-merk dat niet alleen reageert op volgers, maar ook volgers aanmoedigt om hun vrienden te taggen in het gesprek. Deze tactiek bevordert zowel het bereik als de herkenning.
Houd uw analyses bij
Instagram heeft een aantal behoorlijk uitgebreide analyses waarmee je zowel een vogelvlucht van je prestaties als een gedetailleerd overzicht kunt krijgen. Hoewel er veel statistieken zijn die u kunt verkennen, zijn hier de belangrijkste waarvan we u aanraden goed vertrouwd te raken.
Bereiken
Aan de hand van bereikstatistieken leert u hoeveel unieke accounts uw bericht hebben bekeken. Als uw bericht een ongewoon hoge of lage bereikscore heeft behaald, kunt u beoordelen welke factoren in het resultaat zijn betrokken. Welke hashtags heb je gebruikt? Wanneer heb je gepost? Was uw call-to-action (CTA) duidelijk? Door deze vragen te stellen op basis van bereikstatistieken, kunt u toekomstige campagnes optimaliseren voor betere prestaties.
verkoop
Leid naast de winkelfuncties van Instagram mensen naar uw website door UTM-parameters aan links toe te voegen. Met deze functie kun je conversies bijhouden, inclusief hoeveel inkomsten je hebt verdiend via Instagram. Deze statistieken worden opgeslagen in het door u gekozen webanalyseprogramma en kunnen tastbaar inzicht geven in hoeveel verkeer uw Instagram-marketingstrategie genereert, evenals welke inhoud wordt omgezet in daadwerkelijke verkopen.
Bespaart
Met Instagram saves kunnen gebruikers berichten ‘bewaren’ voor later door het ‘bladwijzer’-item onder aan het bericht te kiezen. Door saves in de loop van de tijd bij te houden, kunt u bepalen welke inhoudsonderdelen het hoogste aantal saves genereren en uw Instagram-marketingstrategie hierop aanpassen. Hoewel er een veelvoud aan andere statistieken is waar Instagram-marketingstrategen in kunnen duiken, bieden deze drie een duidelijk beeld van inhoud die goed presteert en informeren ze over huidige en toekomstige strategieën.
Conclusie
Hoewel het waden in de wereld van Instagram-marketing overweldigend lijkt, zal het gebruik van de strategieën je afdaling eenvoudig maken. Als u begint met het opbouwen van uw profiel en interactie met uw doelgroep, moet u uw statistieken in de gaten houden, zowel die beschikbaar via de app zelf als die van een extern platform zoals Google Analytics. Met die statistieken kunt u uw berichten constant volgen en aanpassen. In de wereld van digitale advertenties gaan de zaken snel; u moet uw best practices dienovereenkomstig kunnen aanpassen.
Wat is je favoriete Instagram-marketingstrategie die je hebt gezien?

Zie hoe mijn bureau enorme hoeveelheden verkeer naar uw website kan leiden

  • SEO – ontgrendel enorme hoeveelheden SEO-verkeer. Zie echte resultaten.
  • Contentmarketing – ons team maakt epische inhoud die wordt gedeeld, links krijgt en verkeer trekt.
  • Betaalde media – effectieve betaalde strategieën met duidelijke ROI.

Boek een gesprek

Be the first to comment on "De marketeergids voor Instagram"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*