Digital Experience Platforms: overzicht, bronnen, voorbeelden

Ervaring is een soort heilige graal als het gaat om klantinteractie, van marketing en verkoop tot klantenservice en merkloyaliteit. Het is iets waar we allemaal over praten, naar toe werken en ons een doel stellen, maar tot op zekere hoogte blijft het een concept waar we altijd voor proberen te werken. Wanneer bereiken we daadwerkelijk een geweldige klantervaring in onze merken? Is het iets dat we voortdurend moeten verbeteren en waarop we moeten voortbouwen naarmate er nieuwe kansen ontstaan? Wanneer een klant een geweldige ervaring met je heeft, is de kans groter dat hij terugkomt en opnieuw koopt. Sociale media, mobiele apps, in-app-advertenties, kunstmatige intelligentie, augmented reality en meer hebben beloofd om ons te helpen ervaring op de voorgrond te plaatsen. Naarmate nieuwe opties worden uitgerold, is het van groot belang om de klantervaringen naadloos en continu te houden op alle digitale platforms. Dit is waar een digitaal ervaringsplatform (of DXP) om de hoek komt kijken.
Wat is een Digital Experience Platform?
Hoewel de details per product of leverancier verschillen, is een digitaal ervaringsplatform een ​​enkele digitale hub waarmee een merk gegevens en AI kan gebruiken om aangepaste inhoudservaringen voor consumenten te creëren en te implementeren en deze te integreren voor consumptie in een reeks digitale en andere ecosystemen .

In eenvoudiger bewoordingen is het een platform waarmee u op basis van uw gegevens aangepaste ervaringen kunt creëren en gebruikers deze overal kunt ervaren. Net zo belangrijk als een definitie van wat een digital experience platform is wat het niet is. Een digital experience platform is niet zomaar een enkele experience provider, hoe revolutionair of innovatief ook. Het is ook niet alleen een reeks omnichannel-merkberichten die aan elkaar zijn gekoppeld door een reeks integraties of die naar of van een webpagina verwijzen. Een digitaal belevingsplatform is geïntegreerd en inclusief. Het is vaak een open-sourceplatform waarmee API-integraties van verschillende afdelingen, zoals verkoop, superpersoonlijke ervaringen aan gebruikers kunnen leveren. Die functies definiëren dit type platform en onderscheiden het van andere, die we later zullen bespreken.
Wat is het verschil tussen DXP, CMS en WEM?
Als het gaat om het maken en beheren van inhoud, kunnen de acroniemen beginnen te voelen als alfabetsoep. DXM, CMS en WEM hebben vergelijkbare doelen, maar benaderen het vanuit iets verschillende hoeken. Laten we eerst naar de andere twee soorten platforms kijken. CMS staat voor een content management systeem. Het is per definitie software waarmee u de inhoud van uw merk kunt maken, beheren en delen. In meer alledaagse termen is het een platform waarmee u uw website (en de inhoud, zoals pagina’s en blogberichten) kunt bouwen met een backend-interface waarvoor u de code niet helemaal opnieuw hoeft te schrijven. De interface is gebruiksvriendelijk en verwelkomt u om uw inhoud in te pluggen en te gaan. Het maakt het ook gemakkelijk voor u om uw inhoud te doorzoeken voor hergebruik en opnieuw delen, SEO-vriendelijke inhoud te maken en meer. Wat is het verschil met WEM of beheer van webbetrokkenheid? We kunnen WEM zien als de volgende generatie contentmanagement. Het gaat over hoe we op internet met elkaar omgaan en hoe klanten verwachten dat merken met hen omgaan. Onderscheidende kenmerken van beheer van webbetrokkenheid zijn onder meer klantbetrokkenheid door middel van gesprekken, community-building, bereik via meerdere kanalen en automatisering. Waar blijven we met een digitaal belevingsplatform? Het is in wezen een verdere evolutie. Met de opkomst van AI en big data hebben we steeds meer informatie die merken kunnen gebruiken om content te leveren waarvan de kans groter is dat ze converteren. Een DXP haalt informatie binnen, maar levert ook op meerdere platforms.
Hoe weet u of u een platform voor digitale ervaringen nodig heeft?
Als je merk al een tijdje bestaat, of als je het internet al een tijdje gebruikt voor e-commerce, heb je een website, wat betekent dat je ervaring hebt met een content management systeem. Of je nu je tenen hebt ondergedompeld in WEM-omgevingen of je afvraagt ​​of een DXP geschikt voor je is, laten we het hebben over wie er een nodig heeft. Een digitaal ervaringsplatform gaat over het helpen van u om mensen op veel contactpunten te bereiken en het controleren van de boodschap die ze op die contactpunten ontvangen. Het gaat ook om het ontvangen van gegevens van uw bedrijf en het de boodschap te laten sturen. Hoe weet je of een digital experience platform geschikt is voor jou? Hier zijn een paar vragen om over na te denken:

  • Heb ik meer contactmomenten met klanten nodig?
  • Moet ik gegevens van verkoop, voorraad en andere afdelingen naar mijn marketingplatform brengen?
  • Moet ik klanten op elk contactpunt bereiken met aangepaste en consistente berichten?
  • Heb ik een platform nodig om al deze dingen tegelijkertijd en vanaf één locatie te doen?
  • Is de verkoop op een punt waarop we het investeren in en het leren van een nieuw platform kunnen rechtvaardigen?
  • Hebben we de technische ondersteuning, in-house of ingehuurd, om de leercurve van een opkomend platform aan te gaan?

Een digitaal ervaringsplatform is misschien niet voor elk merk een noodzakelijke volgende stap, maar als je moeite hebt om gelijke tred te houden met een breed scala aan integraties en gewoon een plek nodig hebt om alles naar een hoger niveau te tillen, is dit misschien de juiste manier om Gaan.
Voorbeelden van Digital Experience Platform-tools
Er zijn er veel om te overwegen, maar hier zijn enkele van de beste tools voor digitale ervaring.
Bloeibereik
Bloomreach is een populair digitaal ervaringsplatform voor online handel, dat 25 procent van de e-commerce-ervaringen in de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk bedient. Het Bloomreach Experience Platform of BrX, zoals het wordt genoemd, bevat een aantal modules, waaronder SEO en merchandising.

Liferay
Liferay biedt een digitaal ervaringsplatform dat belooft te worden aangepast aan uw zakelijke behoeften, te integreren met waar u nu bent en te groeien met nieuwe functies naarmate uw bedrijf groeit. Met andere woorden, ze scheppen op dat je snel met dit platform aan de slag kunt.

Kern dna
Core dna benadrukt dat met hun platform al je digitale marketingcomponenten eindelijk onder één dak zitten. U kunt de gegevens op één plek bijhouden en ook vanaf één locatie globale aanpassingen doen, in plaats van verschillende integraties en platforms bij te houden.

FirstSpirit DXP
FirstSpirit DXP, van e-Spirit, benadrukt de mogelijkheid om te integreren met andere platforms of tools die u misschien al gebruikt, samen met de vele functies. Het zorgt er ook voor dat het platform zelf geen diepgaande ontwikkelings- of codeerkennis vereist aan de kant van de gebruiker, maar benaderbaar en gemakkelijk te leren is.

Bronnen voor Digital Experience Platform
Een digitaal ervaringsplatform is in veel opzichten een nieuw concept, dus misschien wil je een diepere duik nemen en meer leren voordat je beslist of het iets voor jou is. Er zijn veel bronnen beschikbaar om u te helpen grip te krijgen op alles wat erbij komt kijken en om te leren hoe dit uw e-commerce winkel kan helpen. Hier zijn er een paar om u op weg te helpen.
Een inleiding tot digitale ervaring voor marketingwebinar
Wil je liever een audio- en visueel overzicht van een digital experience platform, bekijk dan de Intro to Digital Experience webinar op YouTube van Progress. Deze video van 30 minuten behandelt alle basisprincipes, inclusief hoe die aangepaste contactpunten voor klanten eruit zien en waarom ze zo belangrijk zijn. Het webinar gaat ook in op de klantreis en hoe je consistent kunt blijven. Je leert hoe een digitaal ervaringsplatform zich verhoudt tot je CMS en hoe je dit naar een hoger niveau kunt tillen.
Digitale ervaringsplatforms bouwen Boek
Geschreven door Shailesh Kumar Shivakumar en Sourabhh Sethii en met als ondertitel “A Guide to Developing Next-Generation Enterprise Applications,” Digitale ervaringsplatforms bouwen is voor de persoon die klaar is om serieus te worden over een digitaal ervaringsplatform en zich te verdiepen in de beschikbare functies en opties. Hoewel het boek ingaat op verschillende open-sourceplatforms die beschikbaar zijn voor het maken van een DXP, duikt het ook in de details over best practices en waar u rekening mee moet houden bij het ontwerpen van een digitaal ervaringsplatform. Het onderzoekt ook veiligheidskwesties en case studies.
Operationaliseren van een Digital Experience (DXP) platform om klanten op de eerste plaats te zetten webinar Web
Als je klaar bent om echt in het onkruid te duiken met wat een digitaal ervaringsplatform allemaal inhoudt, dan heeft dit Operationalizing a Digital Experience (DXP) Platform-webinar van Lytics al het onderzoek en de gegevens waarnaar je op zoek bent. Dit webinar is bedoeld om te bespreken hoe bedrijven klantgegevens gebruiken om aangepaste ervaringen te converteren. Het wordt gepresenteerd door Connie Moore, Senior Vice President of Research voor Digital Clarity Group, en het behandelt onderwerpen zoals waarom technologie voor klantgegevens zo belangrijk is, hoe u gegevens centraal kunt stellen in uw digitale ervaringsstrategie en de redenen waarom al deze onderwerpen exploderen in populariteit.
De opkomst van het Digital Experience Platform E-book van Elastic Path
Vraagt ​​u zich af hoe een digitaal ervaringsplatform in uw bedrijf zou passen, of hoe het uw afdeling zou beïnvloeden en u zou helpen communiceren met andere afdelingen binnen het bedrijf? Het e-book Rise of the Digital Experience Platform van Elastic Path probeert je te helpen die vragen te beantwoorden. Dit is natuurlijk een van die opt-in-methoden voor e-mail die Elastic Path gebruikt om u op hun e-maillijst te krijgen. Desalniettemin kan het een nuttige bron zijn als u uw hoofd wilt weten over wat een DXP allemaal inhoudt. Het belooft tips en strategieën voor Chief Information Officers en Chief Digital Officers die op zoek zijn naar een digitaal ervaringsplatform.
Hoe digitale ervaringsplatforms duurzame klantrelaties voeden en faciliteren On-demand webinar
Als je nog steeds sceptisch bent over hoe digitale ervaringsplatforms je precies kunnen helpen een zinvolle verbinding met je klanten te maken, heeft Bloomreach een webinar gemaakt met de titel “How Digital Experience Platforms Nurture and Facilitate Lasting Customer Relationships” met Mehmet Olmez, directeur van Accenture Interactive, en Arjé Cahn, CTO van Bloomreach Experience. Ze vertellen hoe een DXP meer biedt dan alleen multitouch of omnichannel en de weg van de toekomst is door die touchpoints naadloos te integreren en hypergepersonaliseerd te maken. Ze vertellen ook hoe dit e-commercemarketing ondersteunt en wat de voordelen zijn om alles bij elkaar te hebben onder één digitale hub. Nogmaals, dit is een opt-in voor e-mail, dus je kunt verwachten dat je e-mails ontvangt, maar als je nieuwsgierig bent naar DXP’s van de makers en marketeers van digitale ervaringsplatforms, is dit misschien de moeite waard.
Veelgestelde vragen over het Digital Experience Platform
Wat is een Digital Experience Platform (DXP) en wat is het verschil met een CMS? Een digitaal ervaringsplatform verbindt data en AI-leertechnologie om naadloze en meerlagige contactpunten te leveren die in hoge mate op maat zijn gemaakt en relevant zijn voor elke individuele klant. Wat doet een digitaal belevingsplatform? Een digitaal ervaringsplatform of DXP dient als een enkele hub voor e-commercemarketing, waarbij gegevens uit het hele ecosysteem van het bedrijf, inclusief verkoop, inventaris en meer, worden binnengehaald en geleerd, en vervolgens zeer aangepaste ervaringen worden geleverd aan shoppers. Wat is een DXP en waarom is het belangrijk? DXP staat voor digital experience platform. Het is de volgende evolutie van contentmanagement, e-commerce-ervaringsoplossingen en marketingtechnologie en helpt bedrijven op te vallen als relevant in een steeds luidruchtiger wordende digitale wereld. Wat is een goede digitale ervaring? Omdat bedrijven digitale ervaringsplatforms gebruiken, zijn goede digitale ervaringen voor klanten relevant en actueel, voldoen ze aan hun behoeften en leveren ze inhoud die uiteindelijk tot conversies leidt.
Conclusie voor digitale ervaringsplatforms
Klanten willen ervaringen met je merk. Wat nog belangrijker is, ze willen echt geweldige ervaringen om ervoor te zorgen dat ze terugkomen voor meer. Dit omvat alles, van het zoeken en tegenkomen op uw website tot het verkoop-, klantenservice- en follow-upproces. Naarmate je schaalt, kan het steeds moeilijker worden om een ​​geweldige klantervaring te bieden, maar het bouwen van een solide e-commercewebsite kan helpen. Een digitaal ervaringsplatform, of DXP, kan ruimte bieden om ervaringen te creëren en te automatiseren waardoor ze terugkeren.
Heb je onlangs interactie gehad met een boeiend digitaal ervaringsplatform?

Bekijk hoe mijn bureau enorme hoeveelheden verkeer naar uw website kan leiden

  • SEO – ontgrendel enorme hoeveelheden SEO-verkeer. Zie echte resultaten.
  • Contentmarketing – ons team maakt epische inhoud die wordt gedeeld, links krijgt en verkeer trekt.
  • Betaalde media – effectieve betaalde strategieën met duidelijke ROI.

Boek een gesprek

Be the first to comment on "Digital Experience Platforms: overzicht, bronnen, voorbeelden"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*