Een complete gids voor het verbeteren van ROAS (Return on Ad Spend)

Wat zijn de belangrijkste statistieken die u bijhoudt wanneer u een nieuwe campagne lanceert? Heb je aan conversie of klikfrequentie gedacht? Kosten per conversie? ROI? Al deze antwoorden zijn essentiële statistieken voor elke marketing- of advertentiecampagne, maar ze helpen u niet om het financiële succes van een enkele advertentie of campagneportfolio vast te stellen. Dat is waar ROAS om de hoek komt kijken. ROAS is de maatstaf die marketeers nodig hebben om het succes van hun marketing- en advertentiecampagnes te bepalen. Het is van vitaal belang voor nieuwe campagnes, omdat u hiermee in realtime kunt zien hoeveel inkomsten een campagne genereert tegen de kosten. Marketeers kunnen kosten per conversie gebruiken, maar omdat die berekening zich richt op één conversie tegelijk, geeft het marketeers slechts een deel van het beeld. ROAS helpt te bepalen of een campagne het geld oplevert dat het zou moeten zijn. Als dat niet het geval is, kunnen marketeers snel draaien of hun verliezen beperken.
Wat iks ROAS?
ROAS staat voor rendement op advertentie-uitgaven. Het is het bedrag aan inkomsten dat wordt gegenereerd door elke dollar die aan reclame of marketing wordt besteed. In tegenstelling tot ROI richt ROAS zich alleen op het rendement van een specifieke advertentie of marketingcampagne. ROAS wordt uitgedrukt als een ratio. Een ROAS van 10: 1 zou bijvoorbeeld $ 10 aan inkomsten vertegenwoordigen voor elke uitgegeven $ 1. Een ROAS-berekening is vergelijkbaar met een ROI-berekening, maar is erg flexibel en kan worden toegepast op een, enkele of zelfs meerdere campagnes. U kunt het bijvoorbeeld gebruiken om naar één campagne met een nieuwe influencer te kijken of al uw e-mailmarketingcampagnes voor het kwartaal. ROAS is echter niet zo specifiek voor een berekening als de kosten per conversie, klikfrequenties of een van de andere lasergerichte statistieken die marketeers regelmatig bekijken. Het geeft u een holistisch beeld van het succes van een specifieke campagne, maar het is niet zo hoog als de ROI.
ROAS-berekening
ROAS berekenen is misschien niet zo ingewikkeld als het lijkt. Om ROAS te berekenen, deelt u de opbrengst door het bedrag dat aan een specifieke advertentie of marketingcampagne is besteed. Stel dat uw bedrijf $ 1.000 heeft uitgegeven aan een Facebook-advertentiecampagne, die $ 15.000 aan inkomsten heeft gegenereerd. De vergelijking zou er als volgt uitzien: Met getallen ziet het er als volgt uit: De ROAS in dit voorbeeld is $ 15 aan inkomsten voor elke $ 1 die wordt uitgegeven. Dit is een vereenvoudigd voorbeeld – en een redelijk goede ROAS – maar het geeft een idee van hoe ROAS moet worden berekend. Voordat u cijfers in deze vergelijking steekt, is er nog een andere berekening die u eerst moet uitvoeren: de totale kosten van uw campagne. Dit moet zaken omvatten als geld dat aan een bureau wordt betaald, om ontwerpers te betalen, om op zoekwoorden te bieden of voor een PPC-campagne. Er zijn nog enkele andere verborgen kosten waarmee u rekening moet houden.

  • Alle leverancierskosten: inclusief de kosten van alle leveranciers, inclusief freelanceschrijvers, grafisch ontwerpers of e-mailmarketeers
  • Salaris: inclusief de kosten van interne medewerkers die aan de campagne werken
  • Aangesloten commissies: volgens AdEsspresso, dat omvat commissies en netwerktransactiekosten
  • Boven het hoofd: inclusief de kosten van apparatuur en apps die voor de campagne worden gebruikt

Pro-tip: Er zijn gratis ROAS-rekenmachines die uw ROAS gebruiken om u te helpen uw budget, PPC-uitgaven en verschillende andere nuttige statistieken te bepalen. Deze, van AdRoll, stelt u een reeks vragen, waaronder het type bedrijf dat u runt, het aantal en de waarde van bestellingen per maand en het aantal sitebezoekers dat u maandelijks ontvangt. Vervolgens krijgt u een uitsplitsing van een voorgesteld advertentiebudget. Ik vergiste me aan de kant van bescheidenheid en stopte 100 bestellingen ter waarde van $ 2.500 elk voor mijn technische site, die 1.500 bezoekers per maand krijgt. Dit waren mijn resultaten. Ten eerste kreeg ik een maandelijkse uitsplitsing van het advertentiebudget: de site heeft dit nog verder uitgesplitst: nu je weet wat een ROAS is en hoe je het moet berekenen, is het tijd om erachter te komen hoe een goede ROAS eruitziet.
Wat wordt als een goede ROAS beschouwd?
Een goede ROAS kan variëren van bedrijf tot bedrijf en zelfs van campagne tot campagne. Voor sommige campagnes, zoals campagnes waarbij het uw doel is om het bewustzijn te vergroten, meer volgers op te bouwen of het aantal nieuwsbriefabonnementen te vergroten, moet u gewoonlijk een lage ROAS verwachten. De meeste bedrijven streven echter in het algemeen naar een verhouding van 4: 1. Dat is $ 4 gemaakt voor elke $ 1 die wordt uitgegeven. ROAS-doelen kunnen echter ook per platform verschillen. Een ROAS van 2: 1 is bijvoorbeeld ongeveer gemiddeld voor Google Ads. ROAS is geen op zichzelf staande statistiek. Het is een indicatie van hoe effectief of ondoeltreffend uw advertentie of marketingcampagne is. Als je ROAS laag is, begin dan met het graven van je andere statistieken om erachter te komen waarom.
Hoe u uw ROAS kunt verbeteren
Een laag ROAS betekent niet noodzakelijk dat uw advertentie of marketingcampagne een complete mislukking is en dat u helemaal opnieuw moet beginnen. Uw campagne (of uw site of product) heeft misschien wat aanpassingen nodig. Hier zijn enkele ideeën om u op weg te helpen bij het verbeteren van uw ROAS.
Experimenteer met advertentieplaatsing
Als u advertentiecampagnes op media- of e-commercesites uitvoert, experimenteer dan met banneradvertenties versus bestemmingspagina’s, skins of pop-ups. Strategische advertentieplaatsing op sociale sites kan ook uw ROAS verhogen.
Nieuwsfeed: Gesponsorde berichten en advertenties die rechtstreeks in nieuwsfeeds worden weergegeven, krijgen meestal meer zichtbaarheid en converteren sneller dan andere advertenties.
InStream-advertenties: Advertenties die in video’s worden weergegeven, kunnen preroll of midroll worden geplaatst. Preroll-advertenties gaan voor de hoofdinhoud en zijn ongeveer 25% goedkoper dan midroll-advertenties. Als ze echter kunnen worden overgeslagen, zal uw publiek ze misschien nooit zien. Als de video langer of niet erg boeiend is, komen ze mogelijk nooit bij de midroll-advertentie.
Advertenties alleen voor mobiel: Het targeten van advertenties die alleen voor mobiel zijn op Facebook en Instagram, is ook een goede optie voor zichtbaarheid. Facebook is de op een na meest gedownloade app, alleen overtroffen door TikTok. Instagram heeft wereldwijd meer dan 1 miljard maandelijkse actieve gebruikers.
Gebruik doelgroeptargeting
Door uw doelgroep te verkleinen of hyperlokale marketingtechnieken te gebruiken, kunt u meer conversies genereren per uitgegeven dollar. Met Facebook kunt u bijvoorbeeld uw advertenties targeten op basis van veel doelgroepparameters, waaronder locatie, leeftijd, relatiestatus en interesse. U kunt ook advertenties maken die zijn gericht op subgroepen van uw doelgroep. Sinds ik AdRoll heb opgezocht voor dit artikel, zie ik hun advertentie nu in mijn Facebook-feed. Het is duidelijk dat ze hun advertenties hebben getarget op basis van interesse, in de hoop leads te vangen die mogelijk dichter bij het nemen van een aankoopbeslissing liggen. Ondertussen kunnen marketeers lokale campagnes op Google gebruiken om hun producten onder de aandacht te brengen bij potentiële klanten in hun regio. Soms is het gewoon een kwestie van het juiste platform voor uw advertenties kiezen. Als uw publiek bijvoorbeeld jonger wordt, maakt u zich misschien minder zorgen over Facebook dan over Snapchat en TikTok. B2B-merken willen ondertussen misschien meer geld in LinkedIn investeren.
Verfijn uw zoekwoorden
Het is verleidelijk om trending of algemenere zoekwoorden te gebruiken met grote zoekvolumes. Als u daarop biedt, is de kans groot dat u veel geld uitgeeft om te verdwalen in een zee van zoekresultaten. In een vorig bericht heb ik precies uiteengezet hoe u zoekwoorden kiest om op te bieden om uw advertenties te laten zien. Begin met het zoeken naar specifieke zoektermen die relevant zijn voor uw merk. Als u een reeks pizzaplaatsen heeft met veganistische en glutenvrije plakjes, target dan zoekwoorden in die gebieden, zoals ‘pizza met bloemkoolkorst’ of “Beste veganistische kaaspizza.” Als u fysieke locaties heeft, target dan locatiespecifieke zoekwoorden. Per slot van rekening gebruikte 96% van de ondervraagden door BrightLocal het internet om lokale bedrijven te zoeken. Stel dat uw keten van pizzawinkels locaties heeft in Queens, NY. Stop niet met het richten op pizzawinkels in Brooklyn. Bied op zoekwoorden die specifiek zijn voor de buurten waarin uw pizzawinkels zich bevinden. Uw zoekwoorden kunnen dus ‘pizzawinkels in Forest Hills’ en ‘pizzawinkels in Briarwood’ zijn. Profiteer van tools, zoals Ubersuggest, om statistieken te onderzoeken en zoektermen in te zoomen waarop u kunt bieden.
Verlaag de kosten om uw advertenties te ontwikkelen
De eerste en meest voor de hand liggende stap is om uw ROAS te gebruiken om campagnes te elimineren die niet genoeg inkomsten genereren. Het is beter om tijd en moeite (en geld) te steken in degenen die dat wel zijn. Door uw zoekwoorden en doelgroep te verfijnen, kunt u ook geld besparen door uw geld naar zoekwoorden te leiden waar u waarschijnlijk op scoort en de doelgroep die het meest waarschijnlijk zal converteren. U kunt overwegen uitsluitingszoekwoorden aan uw advertenties toe te voegen. Een uitsluitingszoekwoord is een term die u wilt uitsluiten. Uw advertentie wordt niet weergegeven wanneer gebruikers naar die termen zoeken. Als u tot slot PPC-campagnes uitvoert, moet u uw budget beperken. Veel doorklikken zijn alleen een goede zaak als u het budget heeft om ze te ondersteunen.
Gebruik doel-ROAS in Google
Bij het opzetten van advertentiecampagnes laat Google u kiezen op basis van een doel-ROAS. Nadat u een doel-ROAS heeft ingesteld, voorspelt Google een conversieratio op basis van uw huidige concessiewaarden. Het gebruikt die voorspelling om uw biedingen te optimaliseren op basis van uw budget. U kunt een doel-ROAS instellen voor een enkele campagne of voor een hele portfolio.
Onderzoek problemen die geen verband houden met uw advertenties
Een lage ROAS duidt niet altijd op een mislukte campagne. In plaats daarvan kan het een probleem zijn dat buiten uw advertentiestrategie valt. Als ROAS laag is, maar de conversieratio’s hoog zijn, kan het zijn dat uw product te laag geprijsd is. Als de klikfrequenties hoog zijn, maar de conversies laag, heeft u uw product mogelijk te hoog geprijsd. Als gebruikers hun winkelwagentjes verlaten, kan uw UX het aankoopproces verwarrend maken. Of het kan zijn dat de call-to-action (CTA’s) op uw bestemmingspagina’s niet duidelijk zijn, of dat gebruikers niet zeker weten waar ze uw product of dienst moeten kopen. In dat geval is het tijd om uw UX opnieuw te bekijken. Zoals u kunt zien, zijn er zoveel redenen voor een lage ROAS. Dit type ROAS is het middel om aan de bel te trekken, zodat u en uw team dieper in het probleem moeten kijken.
Gevolgtrekking
ROAS is een essentiële statistiek voor marketeers en adverteerders. Het helpt het succes van een enkele campagne of meerdere campagnes aan te geven door inkomsten te meten tegen kosten. Door het te combineren met andere statistieken, kunnen marketeers problemen oplossen met campagnes die niet slagen. Wanneer marketeers erachter komen wat werkt en wat niet via de ROAS, kunnen ze spelen met advertentieplaatsing, de doelgroep en zoekwoorden aanpassen en beperken, of gewoon beslissen of het tijd is om helemaal opnieuw te beginnen. Als u uw ROAS berekent en merkt dat u hulp nodig heeft bij het identificeren van problemen en het implementeren van oplossingen, neem dan contact op. We zijn hier om te helpen!
Hoe heb je ROAS voor jou laten werken?

Zie hoe mijn bureau enorme hoeveelheden verkeer naar uw website kan leiden

  • SEO – ontgrendel enorme hoeveelheden SEO-verkeer. Zie echte resultaten.
  • Contentmarketing – ons team maakt epische inhoud die wordt gedeeld, links krijgt en verkeer trekt.
  • Betaalde media – effectieve betaalde strategieën met duidelijke ROI.

Boek een gesprek

Be the first to comment on "Een complete gids voor het verbeteren van ROAS (Return on Ad Spend)"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*