Het ultieme spiekbriefje voor Google-algoritmen

Het Google-algoritme evolueert voortdurend, wat een paar kopzorgen kan veroorzaken wanneer u een marketeer bent die te allen tijde de hoogst mogelijke paginarangschikking probeert te behouden. Er is echter goed nieuws: het is mogelijk om het algoritme te ‘hacken’ en een solide Google-ranglijst te behouden. Laat me je laten zien hoe.
Wat weten we over de rangschikkingsfactoren van het Google-algoritme?
Er is maar zoveel dat we weten over het algoritme van Google, omdat Google de belangrijkste rankingfactoren niet onthult. Met andere woorden, niemand weet precies welke vakjes hij moet aanvinken om een ​​positie op de eerste pagina te behalen. Dat gezegd hebbende, hier is een overzicht van de rangschikkingsfactoren die we wel kennen:

  • Paginasnelheid: Google-updates met paginasnelheid kunnen van invloed zijn op u als uw website traag laadt omdat trage websites een slechte gebruikerservaring bieden.
  • Inhoudsrelevantie: Hoewel u uw website niet vol moet proppen met zoekwoorden, moet u wel een aantal relevante zoekwoorden gebruiken en relevante inhoud rond die termen creëren.
  • Site-ontwerp: Uw website moet gebruiksvriendelijk en gemakkelijk te navigeren zijn.
  • Linkkwaliteit: Als u wilt scoren in Google, zorg er dan voor dat u alleen naar informatieve, relevante inhoud linkt. Irrelevante links kunnen worden beïnvloed.
  • Mobielvriendelijkheid: Google gebruikt de mobiele versie van uw website voor ranking en indexering, wat betekent dat ‘mobielvriendelijkheid’ een rankingfactor is.
  • HTTPS-status: Over het algemeen geeft Google de voorkeur aan veilige websites omdat deze betrouwbaarder zijn. HTTPS is veiliger dan HTTP, dus het hebben van een SSL-certificaat kan je ranking helpen.
  • Gebruikersbetrokkenheid: Ten slotte kan Google van invloed zijn op websites met hoge bouncepercentages en weinig terugkerende bezoekers, omdat de pagina’s mogelijk van lage kwaliteit zijn.

Simpel gezegd, het Google-algoritme stimuleert de sites die mensen de beste gebruikerservaring bieden.
Hoe vaak worden wijzigingen in het Google-algoritme vrijgegeven?
Google brengt dagelijks kleine wijzigingen aan in zijn algoritme. Ze kunnen zelfs binnen 24 uur meerdere updates uitbrengen. Deze wijzigingen zijn meestal klein en u zult waarschijnlijk geen daling in de positie van de zoekpagina’s opmerken als gevolg van deze updates alleen. Hetzelfde kan echter niet gezegd worden voor de “kern”-updates. Google brengt deze grotere, ingrijpender wijzigingen een paar keer per jaar aan en ze kunnen direct van invloed zijn op uw paginaprestaties. Let minstens één of twee keer per jaar op een kernupdate.
Belangrijke Google-algoritme-updates
Om u een beter inzicht te geven in de functie van wijzigingen in het Google-algoritme, volgt hier een overzicht van enkele belangrijke historische updates en de impact die ze hadden op strategieën voor paginarangschikking.
Google Panda
Deze algoritme-update, uitgebracht in 2011, was gericht op slechte praktijken zoals het vullen van zoekwoorden en dubbele inhoud. Het introduceerde een “kwaliteitsscore” die hielp bij het rangschikken van webpagina’s op basis van hoe mensen de inhoud zouden waarnemen, in plaats van hoeveel zoekwoorden het bevatte. Om Google Panda te ‘overleven’, zorgden marketeers ervoor dat ze educatieve inhoud van hoge kwaliteit schreven, slecht presterende artikelen herschreven en zoekwoorden strategisch gebruikten.
Google Penguin
Deze update, die in 2012 werd geïntroduceerd, bestreed rechtstreeks de “black hat” SEO-tactieken, zoals linkdirectories en spammy backlinks. Net als de Panda-update werd ook gekeken naar het opvullen van zoekwoorden. Het doel was om af te stappen van de nadruk op linkvolume om de zoekpositie van een pagina te verbeteren en in plaats daarvan naar inhoud van hoge kwaliteit te gaan met alleen waardevolle, boeiende links.
Google Kolibrie
Deze update in 2013 had alles te maken met het overbruggen van de kloof tussen welke zoekwoorden mensen gebruikten en het type inhoud dat ze eigenlijk wilden vinden. Met andere woorden, het was bedoeld om de zoekmachine-ervaring menselijker te maken en de meest informatieve en relevante inhoud naar de eerste pagina te verplaatsen. Als reactie daarop verbeterden marketeers door meer trefwoordvariaties en relevante zoektermen op te nemen om hun kansen te vergroten om aan de verwachtingen van de lezers te voldoen.
Google RankBrain
In 2015 bracht Google een Hummingbird-extensie uit, RankBrain. Het rangschikt pagina’s op basis van of ze lijken te beantwoorden aan de zoekintentie van een gebruiker. Met andere woorden, het promoot de meest relevante en informatieve inhoud voor een trefwoord of zoekterm. U kunt RankBrain passeren door de gebruikersintentie achter elk zoekwoord waar mensen naar zoeken te onderzoeken en door rijke inhoud van hoge kwaliteit te schrijven die aan hun verwachtingen voldoet.
Hoe weet ik wanneer Google een nieuwe algoritme-update uitbrengt?
Het is niet nodig om elke afzonderlijke aanpassing van Google aan zijn algoritme te volgen. Het is echter van cruciaal belang dat u de belangrijkste updates bijhoudt, zodat u uw SEO-strategie dienovereenkomstig kunt aanpassen. Stel eerst een Google Alert in voor algoritmewijzigingen. Met Google Alerts ontvang je een melding rechtstreeks in je inbox wanneer algoritme-updates online worden vermeld, zodat je je zo snel mogelijk kunt voorbereiden op de wijzigingen. Volg vervolgens Google SearchLiaison als u Twitter gebruikt. Het is een officieel account waar u meldingen van kernalgoritme-updates ziet. Google Alerts werkt niet op sociale media, dus als u dit account volgt, kunt u op een andere manier melding maken van wijzigingen in het algoritme: hier kunt u de officiële aankondigingen lezen om meer te weten te komen over de invloed van deze algoritme-updates op u. U kunt ook meer te weten komen over geplande verbeteringen aan Google, die u kunnen helpen uw SEO-strategie in het algemeen te verbeteren. Ten derde kunt u Google Analytics gebruiken om wijzigingen in het algoritme op te sporen. Hoe kan Google Analytics helpen? Het kan u bijvoorbeeld helpen ongebruikelijke schommelingen in verkeer en conversies te identificeren. U kunt dan uw prestaties nader bekijken om te zien of u op de een of andere manier bent ‘beïnvloed’ door een wijziging in het Google-algoritme. Probeer ten slotte een tool voor algoritmeanalyse zoals MozCast of Grump van Accuranker. Deze tools houden dagelijks wijzigingen in het Google-algoritme bij om marketeers te helpen terwijl u updates voor blijft. Met Grump kunt u bijvoorbeeld algoritmewijzigingen per apparaat volgen, dus als u een daling in mobiel verkeer of conversies heeft opgemerkt, kunt u deze tool gebruiken om te zien of Google ‘knorriger’ is dan normaal, wat suggereert dat er een wijziging is geweest in het algoritme:

Hoe u kunt bepalen welke Google-algoritme-update uw website heeft geraakt
Heeft u de laatste tijd een sterke daling van het verkeer opgemerkt? Een verandering van het algoritme kan verantwoordelijk zijn. Hier zijn de twee beste manieren om te bepalen welke update zojuist uw website heeft bereikt en hoe u kunt herstellen van de boetes:

  1. Bekijk eerst Google Search Central (voorheen Webmasters). Dit platform bevat meerdere bronnen om u te helpen bij het diagnosticeren van veelvoorkomende prestatieproblemen en het identificeren van mogelijke boetes voor algoritmen.
  2. Log vervolgens in op Search Console, een gratis analysetool van Google. Of je nu problemen met mobiel gebruiksgemak wilt identificeren of de prestaties van je site wilt controleren, Search Console heeft de middelen die je nodig hebt.

Gecombineerd kunnen deze tools u helpen eenvoudig wijzigingen in het Google-algoritme bij te houden.
Verschilt het algoritme van Google van andere zoekmachines?
Ja. Om te beginnen weten we niet hoe vaak zoekmachines zoals Bing of Yahoo hun algoritmen updaten, terwijl we weten dat Google zijn algoritme heel vaak bijwerkt. Aan de andere kant is er wat meer transparantie over de belangrijkste rankingfactoren van Bing, waaronder:

  • metagegevens
  • laadtijd van de pagina
  • kwantiteit en kwaliteit van backlinks

In sommige opzichten is het dus gemakkelijker om het Bing-algoritme te begrijpen en uw SEO-strategie aan te passen. Omdat Yahoo nauw verbonden is met Bing, lijken de principes erg op elkaar, maar het verschil is dat ze een transparante en nuttige gids hebben gepubliceerd om marketeers te helpen hun belangrijkste rankingfactoren beter te begrijpen.
Hoe te slagen met het algoritme van Google
Klaar om het algoritme van Google aan te pakken en uw paginarangschikking te verbeteren? Hier zijn 10 tips om te helpen.
1. Optimaliseren voor mobiel
Dankzij de mobile-first index van Google moet je je website optimaliseren voor mobiel als je je rankings wilt verbeteren. Als u wilt controleren hoe uw website wordt weergegeven op mobiele apparaten, gaat u naar Mobielvriendelijke test, voert u uw URL in en analyseert u de resultaten. Dit is bijvoorbeeld de mijne:

2. Controleer uw inkomende links
Controleer vervolgens uw inkomende links. Werken ze allemaal naar behoren en linken ze naar relevante, actuele content? Als dat niet het geval is, corrigeert u de links en zorgt u ervoor dat ze doorverwijzen naar nuttige berichten om de gebruikerservaring op uw website te verbeteren. Inkomende links van goede kwaliteit kunnen uw rankings verbeteren.
3. Verhoog de betrokkenheid van gebruikers
Gebruikersbetrokkenheid is belangrijk. Immers, hoewel het geweldig is als je veel verkeer genereert, is het minder ideaal als er een hoog bouncepercentage is of als je niet veel terugkerende bezoekers ziet. Concentreer u op het doen van hoogwaardig zoekwoordonderzoek, zodat u altijd de juiste zoekintentie beantwoordt en zorg ervoor dat u uw website vult met betrouwbare inhoud om gebruikers langer betrokken te houden. Dit kan u helpen het Google-algoritme te hacken.
4. Verlaag de laadtijd van de site
Een trage website met slechte laadtijden kan de gebruikerservaring belemmeren en uw Google-ranking beïnvloeden. Controleer de laadtijden van uw pagina’s met behulp van de PageSpeed ​​Insights-tool van Google: zodra u de analyse heeft uitgevoerd, biedt Google enkele tips om de paginasnelheid te verbeteren.
5. Vermijd dubbele inhoud
Of het nu gaat om slechts een paar regels tekst of om inhoudelijke blokken content, dubbele content op uw website kan boetes opleveren. Probeer de Duplicate Page Finder om dubbele inhoud te identificeren. Voer de URL’s in die u wilt vergelijken, controleer de resultaten en breng relevante wijzigingen aan. U kunt ook zien of iemand anders uw inhoud op hun site gebruikt door Siteliner te bezoeken en uw URL te controleren:

6. Maak informatieve inhoud
Als iemand op uw website klikt en daar blijft, weet Google dat u waarschijnlijk de zoekopdracht van de gebruiker hebt beantwoord. Met andere woorden, u maakt nuttige, informatieve inhoud. Het resultaat? Hogere paginarangschikking dan wanneer uw artikelen oppervlakkig zijn of niet op de juiste zoekintentie zijn gericht.
7. Vermijd het vullen van zoekwoorden
Keyword stuffing houdt in dat u hetzelfde trefwoord meerdere keren in uw inhoud propt om uw kansen op rangschikking te vergroten. Dit soort inhoud leidt vaak af en is moeilijk te lezen, en het strookt niet met het Google-algoritme. Wilt u keyword stuffing vermijden en aan de goede kant van Google blijven? Gebruik gewoon een trefwoord natuurlijk in de tekst.
8. Overoptimaliseer niet
SEO is belangrijk, maar ga niet overboord. Neem geen ongerelateerde, irrelevante links op in uw inhoud, koop geen links en vermijd overoptimalisatie van uw ankerteksten. Het is moeilijk om een ​​balans te vinden tussen effectieve SEO en overoptimalisatie, maar zolang je agressieve linkbuilding-praktijken en black hat-tactieken uit de weg gaat, zou het goed moeten komen.
9. Verbeter sitenavigatie
Geef te allen tijde prioriteit aan de gebruikerservaring door:

  • het stroomlijnen van websitemenu’s en navigatie
  • een sitemap maken
  • ervoor zorgen dat al uw navigatielinks werken

10. Verhoog de paginabeveiliging
Als je nog niet bent overgestapt van HTTP naar HTTPS, doe het dan nu. HTTPS-sites zijn veiliger, wat betekent dat ze betrouwbaarder zijn. Google beloont betrouwbare websites met een hogere ranking, dus vanuit marketingperspectief is het de stap waard. Het enige dat u hoeft te doen, is een SSL-certificaat kopen, het op het hostingaccount van uw site installeren en uw URL’s bijwerken naar HTTPS in plaats van HTTP.
Veelgestelde vragen over Google Algoritme
Hopelijk begrijp je nu de algoritmen van Google, maar laat me enkele belangrijke punten samenvatten. Op wat voor soort problemen richt Google zich gewoonlijk met zijn algoritme-updates? Google wil de gebruikerservaring online verbeteren, dus algoritme-updates hebben alles te maken met het verbeteren van de gebruikersintentie. Wat voor soort praktijken worden doorgaans beïnvloed door Google-algoritme-updates? Google zoekt meestal naar zaken als backlinks van lage kwaliteit, keyword stuffing en inhoud van slechte kwaliteit. Kondigt Google aan wanneer ze een algoritme hebben gewijzigd? Google kondigt meestal grote, ingrijpende algoritmewijzigingen aan, maar het stelt niemand op de hoogte van de kleinere, frequentere aanpassingen. Hoe krijg ik een melding wanneer Google een update uitbrengt? Probeer een tool voor het monitoren van algoritmen, controleer uw verkeer en conversies op merkbare veranderingen en meld u aan voor Google Alerts.

Google Algoritme Conclusie
Het komt neer op? Het Google-algoritme verandert regelmatig en kan direct van invloed zijn op uw SEO-strategie. Wanneer Google de volgende kernupdate aankondigt, lees dan hoe dit van invloed kan zijn op uw paginarangschikking en bekijk mijn adviesdiensten als u extra hulp nodig heeft. Ten slotte, om boetes voor algoritmen te voorkomen, moet u zich concentreren op het maken van rijke, waardevolle inhoud voor gebruikers, eventuele verbroken links repareren, backlinks van lage kwaliteit vervangen door nieuwe en een SSL-certificaat implementeren als u er geen heeft.
Hoe volg je wijzigingen in het Google-algoritme?

Bekijk hoe mijn bureau enorme hoeveelheden verkeer naar uw website kan leiden

  • SEO – ontgrendel enorme hoeveelheden SEO-verkeer. Zie echte resultaten.
  • Contentmarketing – ons team maakt epische inhoud die wordt gedeeld, links krijgt en verkeer trekt.
  • Betaalde media – effectieve betaalde strategieën met duidelijke ROI.

Boek een gesprek

Be the first to comment on "Het ultieme spiekbriefje voor Google-algoritmen"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*