Hoe te optimaliseren voor Baidu in de VS.

Terwijl Google, Bing en Yahoo het marktaandeel van het zoekmachineverkeer in het Westen beheersen, is de alternatieve zoekmachine Baidu de koning van het zoeken in China. Als u uw inhoud op Baidu bekend wilt maken, heeft u een sterke SEO-strategie nodig om u te begeleiden. Wat op Google werkt, werkt mogelijk niet op Baidu, dus we hebben deze gids gemaakt om u te leren hoe u een positie kunt verdienen in de zoekresultaten van Baidu voor gebruikers in de VS.
Wat is Baidu?
Baidu is een internet- en AI-bedrijf dat een scala aan diensten aanbiedt, waaronder zoeken, cloud computing, muziek, kaarten, vertalingen, video en zelfs zelfrijdende auto’s. Een Baidu-service, Baidu Baike, wordt zelfs gezien als een Wikipedia-kloon. De online encyclopedie bevat meer dan 16 miljoen artikelen en 6,9 miljoen redacteuren. Maar de grootste troef die Baidu te bieden heeft, is de zoekmachine. Oorspronkelijk gelanceerd in 2000, was Baidu een vroege speler in het Chinese zoeken. In veel opzichten leek hun vroege platform Google qua aanpak en ontwerp te kopiëren, waardoor velen hen als een Chinese Google-copycat beschouwden in plaats van een echte concurrent. Snel vooruit naar de huidige dag, en Baidu bezit 68,5 procent van het marktaandeel van zoekmachines in China en biedt ongeveer 1,54 miljard zoekopdrachten per dag. Ze brengen gemiddeld $ 16,4 miljard per jaar binnen en registreren ongeveer 202 miljoen dagelijkse actieve gebruikers. Een groot deel van het succes van Baidu kan worden toegeschreven aan zijn vermogen om Chinese webpagina’s beter en effectiever te indexeren dan welke andere zoekmachine dan ook. Het gebruikersgezicht is alleen beschikbaar in Vereenvoudigd Chinees en de zoekresultaten geven voorrang aan sites in de Chinese taal. Er zijn maar weinig sites die niet in het Chinees spreken zijn ooit opgenomen in de Baidu-index of in de resultaten van zoekmachines.
Baidu Vs. Google
Baidu is altijd bekritiseerd als een Google-copycat, en de overeenkomsten zijn zeker aanwezig. Toen Google besloot om geen advertenties meer weer te geven aan de rechterkant van de pagina met zoekresultaten van zoekmachines, volgde Baidu slechts een paar maanden later. Beide zoekmachines bieden een vergelijkbaar gebruikersgezicht: een eenvoudig logo, een zoekbalk en onderstaande extra functies. In termen van productaanbod bevinden kaarten, muziek- en videoplatforms, vertaaldiensten en reissites zich op beide platforms. Zowel Google als Baidu bieden vergelijkbare zoekfuncties, hoewel het algoritme en de indexeringsmogelijkheden van Google wat robuuster lijken. Baidu staat ook bekend om zijn liberale gebruik van rich snippets in het begin, terwijl Google het gebruik van rich snippets de laatste jaren alleen maar heeft vergroot. Veel SEO-experts hebben gesuggereerd dat Google Baidu op deze manier heeft gekopieerd. De belangrijkste verschillen tussen Baidu en Google liggen in hun individuele SERP’s. Hier zijn een paar duidelijke verschillen tussen de twee platforms:

  • Hoewel de zoekresultaten van Google beschikbaar zijn in 149 verschillende talen, wordt Baidu alleen in vereenvoudigd Chinees aangeboden.
  • Baidu-links openen in een nieuw venster, waardoor de Baidu-startpagina te allen tijde beschikbaar blijft.
  • De meeste zoekresultaten van Baidu bevatten miniatuurafbeeldingen.
  • Rich snippets op Baidu zijn vaak dynamisch en interactief, waardoor ze zich onderscheiden van Google. Ze zijn vaak lang, staan ​​vol met links en bevatten zelfs interactieve JavaScript-apps op de SERP.
  • De rich snippets van Baidu kunnen tot 70 procent van een pagina beslaan.

8 manieren om te optimaliseren voor Baidu
Als u een bedrijf runt met Chinese klanten of uw producten wilt promoten bij een Chinees publiek, kan het optimaliseren van uw inhoud voor Baidu u helpen die deuren te openen. Baidu heeft uitgelegd hoe hun spinnen websites doorzoeken en indexeren. Veel websites zijn vanwege hun algoritme niet standaard op Baidu opgenomen. Bovendien zijn veel van de onderstaande tactieken, vanwege de strikte internetcensuur in China, ook bekend als de Grote Firewall van China, eerder vereisten dan suggesties. De ICPL-licentieverlening (hieronder besproken) is zo’n voorbeeld. Hier zijn enkele sites die Baidu automatisch filtert:

  • alle sites met dubbele inhoud worden gefilterd; als de inhoud op meer dan één plaats op internet beschikbaar is, zal Baidu deze niet tweemaal opnemen
  • Baidu zal geen korte inhoudspagina’s rangschikken
  • JavaScript- en AJAX-inhoud worden niet gerangschikt, hoewel gebruikers deze wel kunnen zien
  • Pagina’s die langzaam worden geladen, kunnen worden behandeld als lege of korte pagina’s
  • webpagina’s waarvan de hoofdtekst niet prominent is, worden niet gecrawld

Hieronder geven we een overzicht van manieren om ervoor te zorgen dat uw inhoud wordt gecrawld en gerangschikt door Baidu.
1. Gebruik een .CN-domein
Op de Baidu-SERP’s hebben .com-sites niet de voorkeur, en als u een .cn-domein heeft, vergroot u uw kansen om vermeld te worden. Dat gezegd hebbende, kan het moeilijk zijn om een ​​.cn-domein buiten China aan te schaffen. Om een ​​.cn-domein te verkrijgen, moet u een Chinees staatsburger zijn of een Chinees bedrijf hebben. Bovendien moeten alle in China gevestigde websites een Bei’An-licentie hebben en moeten commerciële websites een ICP-licentie hebben. Vanwege zware Chinese internetbeperkingen kan het verkrijgen van deze licenties tijdrovend en ingewikkeld zijn. Hoewel dit misschien onaangenaam lijkt, is het de moeite waard om tijd te investeren om een ​​.cn-domein te krijgen om topposities te behalen als u wilt dat uw inhoud wordt weergegeven in de Baidu-SERP’s. Het is ook belangrijk op te merken dat de Grote Firewall van China latentie kan toevoegen aan sites die van buiten China worden geladen. Om deze reden heeft het hebben van een .cn-domein de voorkeur, niet alleen voor Baidu, maar ook voor Chinese browse-ervaringen in het algemeen.
2. Licenties verwerven (ICPL)
Om legaal een website in China te hosten, moet u een licentie voor het publiceren van internetinhoud (ICPL) hebben. ICPL’s kunnen worden onderverdeeld in twee licentietypen:

  • Individuele licenties: kan alleen worden uitgegeven door een door de Chinese staat uitgegeven persoonlijk identiteitsbewijs te verstrekken
  • Zakelijke licenties: Chinese bedrijfsregistratie vereist

Hoewel Baidu nooit expliciet heeft gezegd dat ICPL’s vereist zijn, is een ICPL-nummer vereist om uw site te laten verifiëren door Baidu Trust. ICPL-licenties kunnen voor buitenlandse bedrijven moeilijk te verwerven zijn. Je kunt het beste doen om je als Chinees bedrijf op te zetten voordat je Chinese hosting aanpakt.
3. Gebruik geen JavaScript
De Baidu-zoekmachine-spider crawlt geen JavaScript-sites vanwege complicaties in links, navigatie-elementen en taalveranderingen. Dit betekent dat hoewel uw site wordt weergegeven, deze niet wordt gecrawld of gerangschikt. Zorg ervoor dat u een HTML-alternatief verstrekt dat de engine kan lezen. Als een kanttekening: Flash-spelers zijn ook onbruikbaar op Baidu.
4. Zorg ervoor dat uw inhoud van hoge kwaliteit is
Baidu heeft gebruikerservaringen altijd voorrang gegeven boven advertenties. In 2013 hebben ze hun algoritme bijgewerkt met een “granaatappel” -update, die sites bestraft die valkuilen voor gebruikerservaringen vertoonden met spamachtige advertenties en inhoud van lage kwaliteit. Sites met inhoud van hoge kwaliteit worden gestimuleerd ten opzichte van sites met inhoud van lage kwaliteit. Inhoud die wordt bestraft door de granaatappelupdate van Baidu:

  • sites met een grote hoeveelheid pop-upvensters van lage kwaliteit
  • advertenties die pagina-inhoud nabootsen
  • pagina’s met schadelijke advertenties of inhoud

Om te voorkomen dat u door het algoritme wordt bestraft, moet u het gebruik van pop-upadvertenties op uw website vermijden en ervoor zorgen dat u duidelijke inhoud van hoge kwaliteit op uw site gebruikt.
5. Geef prioriteit aan Link Building
Linkbuilding is een belangrijke factor als je op Baidu wilt scoren. In het verleden leek Baidu de voorkeur te geven aan linkkwantiteit boven kwaliteit, maar met de granaatappelupdate hebben hoogwaardige backlinks prioriteit gekregen. Richt u bij het maken van een plan voor het bouwen van links voor Baidu op Chinese sites met een hoge autoriteit in plaats van sites die in andere landen worden vermeld. Zorg er ook voor dat u interne en externe ankertekst in uw exemplaar opneemt. Voor interne links: zorg ervoor dat elke pagina op uw site terugverwijst naar uw startpagina en dat de startpagina alleen linkt naar de hoofdcategoriepagina’s. Alle subcategoriepagina’s mogen alleen worden gelinkt binnen uw hoofdcategoriepagina’s. In tegenstelling tot sommige andere zoekmachines, telt Baidu ook niet-hyperlink-URL’s, dus het opnemen van deze in uw tekst kan bijdragen aan uw ranking.
6. Perfectioneer uw metabeschrijving en metagegevens
In tegenstelling tot Google neemt Baidu nog steeds metabeschrijvingen en metatrefwoorden op in hun rangschikkingsfactoren. Dit betekent dat u unieke en beschrijvende metabeschrijvingen, metagegevens en title-tags nodig heeft die voor zoekwoorden zijn geoptimaliseerd in Vereenvoudigd Chinees. Een goede metabeschrijving geeft een duidelijke en beknopte beschrijving van wat een gebruiker op de pagina kan vinden. Het is belangrijk om voor elke pagina van uw website op maat gemaakte beschrijvingen te schrijven en drie tot vijf meta-trefwoorden op elke pagina te gebruiken om uw kansen op de Baidu-ranking te verbeteren. Baidu staat maximaal 80 tekens toe in een titeltag en 200 tekens in een metabeschrijving. Het aantal tekens voor meta-keywords is 100. Alt-tags en heading-tags spelen ook een rol in je Baidu-ranglijst, dus zorg ervoor dat je deze ook in het Chinees optimaliseert.
7. Gebruik Pinyin in de URL en vereenvoudigd Chinees in de hoofdtekst
Pinyin is een geromaniseerde versie van het Chinees die Engelse karakters gebruikt om Chinese karakters te spellen op basis van de Mandarijn uitspraak. Baidu geeft de voorkeur aan URL’s die in Pinyin zijn geschreven, terwijl de rest van de site Vereenvoudigd Chinees gebruikt. Let bij het gebruik van Pinyin op uw woordkeuze. Baidu censureert antiregeringsuitingen, inhoud voor volwassenen, gokken en alles wat zij beschouwen als cultureel ongevoelig. Hoewel u misschien denkt dat het gemakkelijk is om deze taal te vermijden, kan het moeilijker zijn dan u denkt. Sommige woorden lijken onschuldig, maar zijn dat niet. Zo zijn “pad” en “rubberen eend” verboden vanwege hun politieke connotaties. Zorg ervoor dat u Chinees-specifiek marktonderzoek uitvoert voordat u een notering op Baidu uitvoert om ervoor te zorgen dat u geen censuurwetten overtreedt.
8. Optimaliseren voor mobiel
Baidu heeft maandelijks 1,1 miljard actieve mobiele gebruikers, wat betekent dat de meeste Baidu-gebruikers uw website op een mobiel scherm zullen zien. Hoewel het mobiele zoekplatform van Google dezelfde URL gebruikt als de desktopversie, wordt de mobiele zoekopdracht van Baidu uitgevoerd via m.baidu.com. Baidu transcodeert sites die niet automatisch mobielvriendelijk zijn, zodat ze sneller worden geladen. Dit betekent dat uw inhoud automatisch wordt gehost op de servers van Baidu. Er is geen goedkeuring nodig van de eigenaar. Het nadeel van deze automatische transcodering is dat het de UX / UI van uw website dramatisch kan beïnvloeden. Dit kan leiden tot negatieve ervaringen op de site voor uw kijkers en veel gebruikers die uw site te vroeg verlaten. Om dit tegen te gaan, moet u ervoor zorgen dat uw website vanaf het begin is geoptimaliseerd voor mobiel. Dit zal u helpen om hoogwaardige website-ervaringen te bieden en uw publiek langer op uw pagina’s te houden.
Conclusie
Hoewel Baidu de rankings van zoekmachines misschien anders behandelt dan Google of Bing, is het de moeite waard om er tijd in te investeren als u Chinese zaken wilt aantrekken. Dat gezegd hebbende, zijn hier nog steeds algemene technieken voor zoekmachineoptimalisatie van toepassing, dus zorg ervoor dat u de best practices voor SEO volgt bij het maken van Baidu-inhoud. Dit, naast de gespecialiseerde vereisten van het Baidu-platform, kan u helpen vaker hoger te scoren. Als de gedachte aan SEO, zelfs in het Engels, ontmoedigend klinkt, laat het ons bureau dan weten en we kunnen helpen.
Welke invloed heeft de Baidu-zoekopdracht op uw bedrijf gehad?

Zie hoe mijn bureau enorme hoeveelheden verkeer naar uw website kan leiden

  • SEO – ontgrendel enorme hoeveelheden SEO-verkeer. Zie echte resultaten.
  • Contentmarketing – ons team maakt epische inhoud die wordt gedeeld, links krijgt en verkeer trekt.
  • Betaalde media – effectieve betaalde strategieën met duidelijke ROI.

Boek een gesprek

Be the first to comment on "Hoe te optimaliseren voor Baidu in de VS."

Leave a comment

Your email address will not be published.


*