Vanity-URL’s gebruiken voor betaalde advertenties

Je hebt waarschijnlijk het populaire lied uit de jaren 70 gehoord, “Je bent zo ijdel, je denkt waarschijnlijk dat deze URL over jou gaat … nietwaar, nietwaar?” OK, Carly Simon zong waarschijnlijk niet over ijdelheid-URL’s. Hoewel ze niet zo pakkend zijn als dat nummer, zijn ijdelheid-webadressen iets waar je op moet letten, vooral als het gaat om betaalde advertenties. Of je nu niet zeker weet wat een vanity-URL is of gewoon probeert uit te vinden hoe je ze moet gebruiken, je bent op de juiste plek. Dit is wat u moet weten om ze te gebruiken om meer klikken te genereren en conversies te genereren voor uw betaalde advertenties.
Wat is een vanity-URL en hoe worden ze gebruikt voor betaalde advertentiecampagnes?
Een vanity-URL is een aangepaste URL die kan worden uitgesproken, gemerkt of anderszins gedenkwaardig. Ze kunnen een zoekwoord bevatten waarvoor u optimaliseert, een merk- of productnaam of een andere zin die relevant is voor de campagne. Deze URL’s kunnen worden gebruikt als uw hoofd-URL, maar worden vaak gebruikt om gebruikers om te leiden naar een andere site of pagina. Een vanity-URL kan bijvoorbeeld in een betaalde advertentie worden gebruikt om gebruikers naar een bestemmingspagina te leiden of op een billboard om online verkeer te genereren.
Vanity-URL’s Vs. Domein-URL’s voor betaalde zoekresultaten
Vanity-URL’s mogen niet worden verward met domein-URL’s, vooral niet bij betaalde zoekresultaten. Hier is het verschil: een domein-URL is uw werkelijke URL, bijvoorbeeld neilpatel.com. Een vanity-URL is een merkgerelateerde of anderszins gedenkwaardige URL die omleidt naar de daadwerkelijke URL waarnaar u advertentieklikken wilt sturen. Waarom een ​​vanity-URL gebruiken in plaats van een domein-URL? Deze URL’s kunnen alle gewenste informatie bevatten, inclusief call-to-action, trefwoorden of eigenlijk iets anders. Stel dat u bijvoorbeeld een advertentie aan het maken was voor Ubersuggest, onze SEO-tool. De domein-URL voor Ubersuggest is: https://neilpatel.com/ubersuggest/. In plaats van de domein-URL te gebruiken, gebruikt u zoiets als: neilpatel.com/FreeSEOHelp. Waarom is dit belangrijk bij betaald zoeken? Die kleine wijziging kan precies het zetje zijn dat een kijker nodig heeft om op uw advertentie te klikken. Het gebruik van vanity-URL’s heeft verschillende voordelen, die we zo dadelijk zullen bespreken. Laten we eerst eens kijken hoe vanity-URL’s er in de praktijk uitzien.
Vanity URL-voorbeelden voor betaalde advertenties
Vanity-URL’s klinken misschien als een kleine verandering. Met zoveel SEO-strategieën die er zijn, voelt het misschien niet alsof ze de moeite waard zijn. Laten we eens kijken naar vanity-URL’s in het wild, zodat u kunt zien welk verschil ze maken. Hier is een advertentie op Facebook van Couch Console, een nieuw bankaccessoire. Ze maakten een advertentie om hun Kickstarter-campagne te promoten. Bekijk de URL eens: het laat zien dat de URL naar Kickstarter gaat en iets benadrukt waarvan ze willen dat je het weet – hun campagne is net gelanceerd. Het is nieuw en opwindend, iets waar je deel van uit wilt maken. Nu, hier is de daadwerkelijke URL waarnaar het u omleidt: het is langer en een stuk minder intrigerend, toch? Hier is nog een voorbeeld van Tom’s interessante vondsten. De URL in de betaalde advertentie is ‘indigogo.com/popular’. Hier is de URL waarnaar het u omleidt: niemand zou ooit 14 regels willekeurige letters onthouden. Het vertelt je ook niets over waar de link je naartoe brengt. De vanity-URL is schoner, het laat mensen zien waar ze heen gaan en het geeft ze een idee van wat ze zullen vinden als ze daar aankomen.
Waarom zijn vanity-URL’s belangrijk?
Het meest voor de hand liggende voordeel van het gebruik van aangepaste, vanity-links is dat ze korter zijn, wat er leuker uitziet, vooral in betaalde advertenties. Dat wekt vertrouwen en voorkomt dat gebruikers de trackingparameters worden getoond. Je zou kunnen denken dat de meeste mensen gewoon op de link klikken, dus het maakt niet echt uit hoe de link eruitziet. Welnu, er zijn verschillende andere voordelen van het gebruik van vanity-URL’s, waaronder:

  • Verhoog de klikfrequenties: Gebruikers willen graag weten waar ze naartoe gaan als ze op een link klikken. URL’s die merknamen of gedenkwaardige termen bevatten, vergroten het vertrouwen en kunnen de klikfrequentie met maar liefst 39 procent verhogen.
  • Bouwt vertrouwen op: Onbetrouwbare sites kunnen rare links delen die naar spamsites of virussen leiden. Een duidelijke, leesbare link wekt vertrouwen.
  • Gemakkelijker te onthouden en te delen: Vanity-URL’s zijn korter en bevatten woorden of woordgroepen die gemakkelijk te onthouden zijn. Niemand zal een lange reeks willekeurige letters en cijfers onthouden, maar ze kunnen zich een korte en pittige URL herinneren zoals: mypodcast.listennow.com.
  • Maakt het volgen gemakkelijker: Weten waar uw verkeer vandaan komt, is cruciaal om te begrijpen hoe advertenties presteren. Met aangepaste URL’s kunt u eenvoudig bijhouden waar het verkeer vandaan komt en klantgegevens bewaren, zoals een kortingscode of cookies. Bovendien zijn niet alle betaalde advertenties online: u kunt ook het gedrukte advertentieverkeer volgen.

Wat is het effect van Vanity-URL’s op SEO?
Vanity-URL’s zien er mooier uit, verhogen de klikfrequenties en verbeteren de tracking. Maar hoe zit het met SEO? Kunnen ze je een voorsprong geven in de Google-ranglijst? Ze kunnen. Backlinko analyseerde meer dan 11,5 miljoen Google-zoekresultaten en ontdekte dat kortere URL’s een klein rankingvoordeel hebben. Ze ontdekten zelfs dat URL’s die op nummer 1 staan ​​in Google, meestal bijna 10 tekens korter zijn dan URL’s op nummer 10. Het is nu onduidelijk waarom kortere URL’s beter scoren. Het kan zijn dat ze meestal een hogere klik genereren -through rate of die kortere URL’s helpen Google te begrijpen waar uw pagina over gaat. Correlatie betekent immers niet altijd causaliteit. Wat echter duidelijk is, is dat kortere URL’s u een lichte SEO-hobbel kunnen geven. Hier is nog een SEO-voordeel: het gebruik van trefwoorden in URL’s is een rangschikkingsfactor. Het is een kleine factor, maar het kan tellen. Houd er rekening mee dat deze voordelen zeer gering zijn. In het zeer competitieve digitale landschap kunnen deze kleine hobbels u echter helpen uw concurrentie te overtreffen. Zorg ervoor dat al uw andere SEO-strategieën op hun plaats zijn. Een zoekwoordrijke, vanity-URL compenseert geen slechte optimalisatie, dunne inhoud, of een trage laadtijd.
Hoe u een vanity-URL voor PPC-advertenties op zoekmachines maakt
Nu u de voordelen van aangepaste URL’s begrijpt, gaan we kijken hoe u deze kunt maken. De eenvoudigste manier is om de URL daadwerkelijk op uw website te maken en een omleiding te gebruiken om gebruikers naar de juiste pagina’s te sturen. Het probleem is dat er meerdere soorten omleidingen zijn. Over het algemeen wilt u een 301-omleiding gebruiken, die permanent is. Dit vertelt Google dat de link altijd naar de pagina moet gaan waarnaar u verwijst. Er is echter een eenvoudigere manier dan zelf een 301-omleiding te maken. De eenvoudigste manier om een ​​vanity-URL te maken, is door een URL-verkortingsprogramma te gebruiken. Tools zoals Cutt.ly maken het gemakkelijk om verkorte URL’s te maken. Ga naar de Cutt.ly-startpagina, plak je link en de tool levert een veel kortere URL op: die link is korter, maar geeft de gebruiker geen informatie, wat het punt verpest. Als u zich echter aanmeldt voor een betaald account, krijgt u toegang tot merk-URL’s, die u kunt gebruiken om vanity-URL’s in te stellen. Een vergelijkbare tool is Rebrandly, die aangepaste URL’s maakt en ook voor de omleidingen zorgt. Hier is een eenvoudige stapsgewijze handleiding voor het gebruik van vanity-URL’s voor betaalde advertenties:

  1. Maak een aangepaste URL met behulp van de bovenstaande tools of op uw eigen website.
  2. Stel de omleiding in vanaf uw ijdelheid-link naar de eindbestemming. Dit kan een bestemmingspagina, afrekenpagina of zelfs productpagina zijn.
  3. Voeg de aangepaste URL toe aan uw zoekadvertentie.

Dat is het! Er is één regel waarmee u rekening moet houden: met Google Ads mag u alleen vanity-URL’s gebruiken die overeenkomen met uw hoofddomein. U kunt bijvoorbeeld www.neilpatel.com/ListenToMyPodcast maar niet www.listentoneilspodcast.com.
Als u zich echter in de farmaceutische industrie bevindt, beperken zoekmachines uw mogelijkheid om vanity-links te gebruiken. Als dat van invloed is op uw bedrijf, kunt u er meer over lezen op de Google-website.
Hoe u vanity-URL’s kunt maken voor uw betaalde sociale media-advertenties
Betaalde advertenties op sociale media kunnen om veel van dezelfde redenen ook profiteren van vanity-URL’s. Ze kunnen vertrouwen wekken en zijn veel gemakkelijker te onthouden. Hoe creëer je ze? Misschien herinner je je een tijd dat Facebook je de zichtbare URL op advertenties rechtstreeks liet bewerken. Je zou ze zelfs kunnen gebruiken om CTA’s te maken, wat best handig was. Helaas is dat niet langer een optie. Als u ze in advertenties op sociale media wilt gebruiken, moet u hetzelfde proces als hierboven volgen. Gebruik een tool om de URL te maken of maak er een op uw eigen site, leid de URL om en voeg vervolgens de aangepaste URL toe aan uw advertentie.
Praktische tips voor vanity-URL’s die worden gebruikt in betaalde marketingcampagnes
Vanity-URL’s kunnen de gebruikerservaring verbeteren, tracking stroomlijnen en u helpen uw betaalde advertentiedoelen te bereiken. Om uw kansen op succes te vergroten, moet u er echter voor zorgen dat u de best practices van ijdelheidskoppelingen volgt.

  • Hou het kort: Kortere URL’s zijn gemakkelijker te begrijpen. Bovendien beperken veel advertentieplatforms het aantal URL-tekens dat ze weergeven, waardoor langere URL’s mogelijk niet eens in advertenties worden weergegeven.
  • Hou het simpel: Gebruik beschrijvende taal en volledige woorden om de inhoud te beschrijven die gebruikers kunnen verwachten. Het gaat er niet alleen om de links korter te maken (hoewel dat nuttig is!), Maar ook om gebruikers te helpen zich veilig te voelen als ze op uw link klikken.
  • Gebruik een hoofdletter voor de eerste letter van elk woord: Je hebt waarschijnlijk hashtags gezien die niet helemaal werken (#susanalbumparty komt in je op.) Helaas kan het aan elkaar rijgen van woorden resulteren in niet-ideale woordcombinaties. Door hoofdletters te gebruiken, kunnen gebruikers uw URL beter lezen. Bijvoorbeeld: www.neilpatel.com/ReadMyBook is gemakkelijker te lezen dan www.neilpatel.com/readmybook.
  • Vermijd streepjes: Streepjes zijn echter standaard in URL’s, u wilt ze vermijden voor vanity-URL’s. Ze maken de URL langer en het is onwaarschijnlijk dat mensen eraan denken om ze in te typen.
  • Gebruik trefwoorden indien mogelijk: Trefwoorden zorgen voor een lichte boost in uw positie, maar maken het ook gemakkelijker voor gebruikers om het doel van uw pagina te begrijpen. Als het logisch is, gebruik dan een zoekwoord dat gebruikers helpt te begrijpen waar de advertentie hen naartoe leidt.

Onthoud bij het maken van uw ijdelheid-link dat minder meer is. Uw doel is om een ​​gemakkelijk leesbare URL te maken, dus maak deze niet te ingewikkeld. Als u van plan bent ze regelmatig te gebruiken, overweeg dan om een ​​standaardstructuur te gebruiken, zoals trefwoord en dan product, om het gemakkelijker te maken om statistieken te organiseren en bij te houden.
Conclusie
Als het om betaalde advertenties gaat, is de concurrentie hevig. Als u moeite heeft om klikken te genereren en verkopen te genereren, zorg er dan voor dat u deze PPC-fouten niet maakt voordat u aangepaste URL’s gebruikt. Vanity-URL’s zijn een kleine maar krachtige strategie die vertrouwen kan opbouwen, meer klikken kan genereren en meer conversies kan genereren. Ze hebben maar een paar minuten nodig om op te zetten en geven je misschien net dat voordeel waar je naar op zoek was. Ze zullen echter slecht geoptimaliseerde betaalde advertenties niet goedmaken, dus zorg ervoor dat u uw advertenties ook A / B-test.
Heeft u eerder vanity-URL’s gebruikt? Hebben ze geholpen uw PPC ROI te verbeteren?

Zie hoe mijn bureau enorme hoeveelheden verkeer naar uw website kan leiden

  • SEO – ontgrendel enorme hoeveelheden SEO-verkeer. Zie echte resultaten.
  • Contentmarketing – ons team maakt epische inhoud die wordt gedeeld, links krijgt en verkeer trekt.
  • Betaalde media – effectieve betaalde strategieën met duidelijke ROI.

Boek een gesprek

Be the first to comment on "Vanity-URL’s gebruiken voor betaalde advertenties"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*