Wat Facebook Watch betekent voor marketeers

Het was slechts een kwestie van tijd. Net als Amazon, YouTube en Netflix ervoor, is Facebook officieel begonnen met het videostreamingspel met Facebook Watch. Wat is Facebook Watch en wat betekent het voor uw marketingstrategie?
Wat is Facebook Watch?

Facebook Watch werd in 2017 gelanceerd om gebruikers in de VS te selecteren via mobiele, desktop- en tv-apps en is de entree van het bedrijf voor episodische streaming video. Video’s variëren van mini-documentaires tot live sportevenementen, dankzij de samenwerking met Major League Baseball. Bij de lancering was er een vaste groep uitgevers, maar het bedrijf stelde die open voor andere makers.
Hoe verdient Facebook Watch geld?
Facebook Watch genereert inkomsten via advertentie-onderbrekingen. De producerende partners verdienen 55% van de advertentie-onderbreking, terwijl Facebook 45% behoudt.
Wat maakt Facebook Watch anders dan andere streamingdiensten?
De ruimte voor streaming video is onmiskenbaar druk, dus Facebook moest een manier vinden om Facebook Watch te laten opvallen. Er zijn drie belangrijke manieren waarop Facebook Watch anders is, die allemaal veel goeds voorspellen voor zijn uithoudingsvermogen.

  1. Originele video-inhoud: Bekeken via een nieuw tabblad genaamd “Watch”, is de inhoud grotendeels exclusief voor Facebook Watch en kan nergens anders worden bekeken (met uitzondering van de live-inhoud die beschikbaar is via deals zoals die met Major League Baseball).
  2. Vrij: Omdat het inkomsten genereert via advertentie-onderbrekingen, is Facebook Watch volledig gratis voor het kijkende publiek. Het enige dat ze hoeven te doen, is inloggen op hun Facebook-account.
  3. Gepersonaliseerd: Ten slotte, en misschien wel het allerbelangrijkste, is Facebook Watch hypergepersonaliseerd op een manier die nog nooit eerder is geweest voor streaming.

De nieuwe trend “Social Viewing”: alternatieven voor Facebook Watch
De personalisatie van Facebook Watch maakt gebruik van alles wat gebruikers al leuk vinden aan het platform: het is persoonlijk en sociaal. Mensen krijgen graag aanbevelingen voor de dingen die ze leuk vinden, en ze delen die dingen graag met vrienden.

  • Facebook Watch biedt gepersonaliseerde aanbevelingen op het tabblad Ontdekken, met behulp van leuke, Facebook-achtige categorieën zoals ‘Meest besproken’, ‘Wat maakt mensen aan het lachen’ en ‘Laat zien dat je vrienden kijken’.
  • Als u zich abonneert op een show, verbindt u Facebook-gebruikers onmiddellijk met andere fans via aan show gekoppelde groepen.
  • Tijdens een show krijgen Facebook-gebruikers toegang tot een live commentaargedeelte waar ze in realtime kunnen chatten met andere kijkers en vrienden.

Al deze kenmerken duiden op een sterke focus op sociaal kijken. Hoewel de trend van sociaal kijken nieuw is, hebben we deze eerder gezien. Tumblr lanceerde bijvoorbeeld zijn videochatservice Cabana (die nu is opgeheven). De app werkte als een Tumblr / FaceTime-hybride, waar gebruikers de reacties van vrienden in realtime konden zien terwijl ze allemaal samen een video bekeken. Tumblr had echter niet het enorme publiek dat Facebook leuk vindt. YouTube-veteraan op sociaal gebied heeft ook enkele wijzigingen aangebracht. YouTube heeft in-app-chat toegevoegd aan zijn Android- en iOS-apps. Voorheen konden gebruikers alleen video’s delen met andere apps, zoals Twitter of sms, maar nu kunnen gesprekken ook native plaatsvinden op YouTube. De interface is vergelijkbaar met Google Hangouts en lijkt het antwoord van YouTube te zijn op de berichtenfunctionaliteit die wordt aangeboden door Instagram en Snapchat. Wanneer meerdere sociale mediaplatforms volgen, is dit een zeker teken dat er een nieuwe trend zal blijven. Social viewing gaat niet weg, dus hoe kunnen marketeers hiervan profiteren? Wat Facebook Watch betekent voor marketeers Facebook heeft dagelijks 1,82 miljard gebruikers die zich aanmelden bij de site. Voor iedereen die zich afvraagt: hun maandelijkse actieve gebruikers hebben slechts 2,7 miljard bereikt. Beide cijfers betekenen dat Watch een belangrijk initiatief op Facebook is dat marketeers niet mogen negeren. Facebook is van plan Watch-afleveringen te integreren in de nieuwsfeed en het bedrijf heeft een trackrecord in het gebruik van de nieuwsfeed om nieuwe functies tot succes te brengen. Hier zijn vier manieren waarop Facebook Watch het spel voor marketeers verandert. 1. Advertenties zullen waarschijnlijk belangrijker worden voor Facebook-adverteerders In een wereld waarin steeds meer internetmarketing wordt gebruikt, worden mensen steeds beter in het afstemmen van advertenties. Google heeft eigenlijk de advertenties in de rechterzijbalk opgegeven en verwijderd. Gelukkig voor adverteerders is Facebook Watch veelbelovend. Er zit veel ruis in de nieuwsfeed van een Facebook-gebruiker, dus het is niet altijd gemakkelijk voor uw advertentie om de aandacht te trekken. Met video heeft u een vast publiek dat vastzit aan het kijken naar uw advertentie. Ze kunnen niet simpelweg naar beneden scrollen om er vanaf te komen. Langere video’s zullen de effectiviteit van advertentie-onderbrekingen en midroll-advertenties vergroten. Als Facebook social engagement-functionaliteit toevoegt aan de advertenties zelf, zoals reacties en delen, zullen ze nog beter presteren. Traditionele televisie vertoont al jaren een neerwaartse trend. Facebook Watch versnelt de verschuiving van advertentiedollars van tv naar digitaal en mobiel. 2. Facebook Watch geeft influencers en sociale makers een krachtig kanaal Hoe veelbelovend de advertentie-onderbrekingen ook zijn, het is opmerkelijk dat uitgevers van Facebook Watch er volledig voor kunnen afzien. In plaats daarvan kunnen ze geld verdienen met productplaatsing, zolang ze de sponsor taggen voor transparantie. Dit heeft enorme gevolgen voor beginnende videografen, acteurs, zangers en documentairemakers die hun groei hopen te financieren via partnerschappen met influencers. De opkomst van de influencer is voor een groot deel te danken aan YouTube. Maar Facebook Watch zou nog vruchtbaarder kunnen zijn voor influencers. Facebook Watch opent bijvoorbeeld kijkpatronen die minder zoekgericht zijn dan YouTube. Gebruikers die naar programma’s kijken of zich erop abonneren, zien die in hun nieuwsfeed verschijnen samen met de andere dagelijkse updates van vrienden, in plaats van naar YouTube te moeten gaan om te controleren op de laatste uploads. Dit geeft influencers de mogelijkheid om de betrokkenheid via video te vergroten, aangezien de affiniteit van fans met influencers nog belangrijker wordt. 3. Facebook Live is belangrijk voor merken Facebook Live, samen met Instagram Live, werd snel populair bij merken. Met Facebook Live kunnen merken zichzelf menselijk maken en in realtime contact maken met fans. De liveshows en evenementen op Facebook Watch doen hetzelfde. Wat resoneert bij je fans? Geven ze de voorkeur aan een gestructureerd videoformaat, of iets meer casual? Hoe vaak willen ze kijken? Vooral dagelijkse shows kunnen een goudmijn zijn voor merken. De frequentie zorgt ervoor dat gebruikers terugkomen, wat een lucratief rendement oplevert voor productplaatsing of advertentie-onderbrekingen. Die consistente associatie met hun favoriete show kan consumenten helpen verliefd te worden op uw merk. 4. Facebook Watch verandert het spel voor marketeers voor video-inhoud Facebook benadrukte het gemeenschapsaspect van Facebook Watch in hun officiële aankondiging: “Het bekijken van video op Facebook heeft de ongelooflijke kracht om mensen te verbinden, gesprekken op gang te brengen en de gemeenschap te stimuleren”, aldus Daniel Danker, het product van Facebook regisseur. “Op Facebook worden video’s ontdekt door vrienden en brengen ze gemeenschappen bij elkaar.” Drie van de vier opsommingstekens in de release noemden verband en mensen bij elkaar brengen. Zelfs de weinige seed-shows die door Facebook worden gefinancierd, worden aangeprezen als ‘gemeenschapsgerichte’ videoseries. Het is logisch: het gevoel van gemeenschap heeft ertoe geleid dat mensen in de eerste plaats verliefd werden op het platform. Daarom zien Facebook Watch-video’s over het algemeen hogere percentages voor delen en sociale betrokkenheid dan andere platforms. De huidige lijst met Facebook Watch-programmering richt zich op realityshows, minidocumentaires en sportverslaggeving – meer in lijn met YouTube dan met de zware drama’s en komedies van andere streamingnetwerken. Maar terwijl YouTube is geoptimaliseerd voor how-to en korte inhoud, breidt Facebook Watch de mogelijkheden uit naar langere video’s, puur entertainment en passief geconsumeerde inhoud. Videocontentmarketeers moeten content maken die in die categorieën past en realtime communitydiscussies stimuleren. Misschien moet voor het eerst inhoud worden gemaakt met het platform in gedachten. Succesvolle video’s op Facebook Watch zullen realtime gesprekken aanmoedigen en vergemakkelijken. Conclusie Facebook Watch is geweldig voor alle marketeers. De mensen in uw betaalde sociale team zullen genieten van het zien van meer ogen op hun advertenties, en de organische mensen zullen meer “authentieke” kansen krijgen om zich aan te sluiten bij influencers. Merken willen steeds vaker als vrienden worden gezien, niet als bedrijven. Met Facebook Watch kunnen ze precies dat doen. Als je klaar bent om het eens te proberen (of je strategie te verbeteren), bekijk dan deze geavanceerde gids voor Facebook Watch.
Heb je Facebook Watch geprobeerd? Welke resultaten heb je gezien?

Be the first to comment on "Wat Facebook Watch betekent voor marketeers"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*