Wat is een Retail Media Network?

De marketing- en reclame-industrie is een snelle industrie. Nu de technologie snel evolueert, hebben mensen het gemakkelijker gevonden om hun boodschappen en andere transacties online te doen. Omdat digitale interacties de persoonlijke activiteiten inhalen, betekent deze verschuiving in de levensstijl van mensen één ding voor bedrijven: ze moeten snel kunnen draaien. Als u dit niet doet, kan dit alleen maar leiden tot het verlies van klanten. Betreed retail medianetwerken.
Wat is een Retail Media Network?
Nu steeds meer mensen online winkelen, is retailmedia gewoon logisch. Maar wat is precies een retailmedianetwerk? Een retailmedianetwerk is wanneer retailers een advertentieplatform opzetten op hun website, app of andere digitale platforms binnen hun netwerk. Hierdoor kunnen de winkel en andere merken adverteren voor klanten op sites zoals CVS of Walgreens. Het is een vorm van in-store reclame in een digitaal formaat. Hier is een voorbeeld van de homepage van CVS. Let op de “gesponsorde” tag in de rechter benedenhoek – dit is niet alleen een productvermelding; het is een advertentie van een bedrijf voor gezichtsmaskers op de website van CVS. Advertenties op retailmedianetwerken kunnen op veel pagina’s worden weergegeven, waaronder:

  • De startpagina
  • Categorie pagina
  • Zoekpagina
  • Product detailpagina

Hierdoor kunnen adverteerders shoppers bereiken in de verschillende stadia van hun kopersreis. De reden dat winkelmedia zo goed werken, is dat shoppers meer openstaan ​​voor advertenties tijdens het winkelen dan wanneer ze andere niet-winkelgerelateerde activiteiten uitvoeren.
Voors en tegens van Retail Media
Retailmedia verandert de manier waarop shoppers en merken met elkaar omgaan. Maar is deze nieuwe vorm van adverteren en marketing een goede zaak of niet? Laten we eens kijken naar de voor- en nadelen van retailmedia en erachter komen.
Voordelen van Retail Media
We beginnen met het bekijken van de voordelen van retailmedia en deze uitsplitsen naar de betrokken spelers.
Voor retailers
Het belangrijkste voordeel van retailmedia voor retailers is dat het een nieuwe inkomstenstroom creëert. Adverteren is big business, en een retailmedianetwerk stelt retailers in staat om deze industrie van $ 560 miljard aan te boren. De winstmarges op verpakte consumptiegoederen (CPG) zijn de afgelopen jaren sterk gedaald. De inkomsten die door retailmedia worden gegenereerd, zijn een reddingslijn geweest voor retailers die hun winst wilden vergroten. Retailers die retailmedia gebruiken, zijn dankzij de opkomst van e-commerce de nieuwe mediamagnaten geworden. Dit heeft een nieuwe wereld van mogelijkheden geopend om inkomsten te genereren.
Voor consumenten
Shoppers profiteren ook op een aantal manieren van retailmedia. Het eerste voordeel is dat het klanten een betere prijsbeheersing biedt. Aangezien winkeliers inkomsten genereren met advertenties, zullen ze hun prijzen niet zo snel verhogen. Een prijsverhoging kan resulteren in een daling van het verkeer, met als gevolg lagere advertentie-inkomsten. Ten tweede profiteren winkelend publiek van voordelen door een betere klantervaring (CX) te bieden. Natuurlijk kunnen advertenties vervelend zijn. Maar als ze goed worden gedaan, kunnen ze kopers helpen betere aankoopbeslissingen te nemen. Ze kunnen kopers ook herinneren aan gerelateerde producten die ze misschien willen hebben.
Voor adverteerders
Een van de grootste voordelen van retailmedia voor adverteerders is dat het hen toegang geeft tot first-party data. Gegevens van de eerste partij zijn gegevens die zijn verzameld en eigendom zijn van de eigenaar van de website, en in dit geval is dat de verkoper. Het is schoon en betrouwbaarder dan gegevens van derden die zijn verzameld met andere methoden, zoals cookies. Het beste van first-party data is dat ze direct op het verkooppunt worden verzameld, waardoor je een beter inzicht krijgt in het kopersgedrag. Waarom is dit zo belangrijk? Eén woord: personalisatie. Personalisatie speelt een grote rol bij het ontwerpen en uitvoeren van advertentiecampagnes die converteren. Hiervoor heeft u nauwkeurige gegevens nodig. Een andere reden waarom gegevens van de eerste partij zo waardevol zijn geworden, is vanwege de dreigende dood van cookies.
Voor merken
Voor merken die adverteren op retailmedianetwerken, is het belangrijkste voordeel dat het gemakkelijker is om advertentie-uitgaven aan verkopen te koppelen. Omdat verkopen dichter bij de advertenties plaatsvinden, is het gemakkelijker om een ​​verkoop toe te schrijven aan een specifieke advertentie en actie. Dit is cruciaal voor strategische beslissingen, zoals de toewijzing van middelen. Een ander voordeel voor merken is dat deze advertenties de zichtbaarheid vergroten, wat de verkoop helpt stimuleren. Hoewel het nog in de kinderschoenen staat, blijkt retailmedia al een krachtige vorm van reclame te zijn die de toekomst van online winkelervaringen zal veranderen.
Nadelen van Retail Media
Kunnen retailmedia er zo goed uitzien als dit nadelen heeft? Een van de grootste nadelen van retailmedia is dat het meer macht geeft aan merken die al groot zijn. Het creëert een ongelijk speelveld voor kleinere merken die niet het verkeer, het budget en de infrastructuur hebben om hun eigen retailmedianetwerken op te zetten. Een ander nadeel van retailmedia is dat het een nieuw veld is dat een infrastructuur vereist die de meeste retailers niet hebben. Daardoor is het een leercurve voor alle betrokken partijen.
The Rise of Retail Media: Explained
Veel merken waren al op de kar van digitale transformatie gesprongen voordat retailmedianetwerken op het veld kwamen. Ze investeerden in mobiele apps waar klanten producten konden kopen en thuis konden laten bezorgen. Toen de pandemie toesloeg, speelden deze websites en apps een belangrijke rol bij het genereren van omzet voor retailers. Uit onderzoek blijkt dat 80% van de mensen nu meer dan de helft van hun aankopen online doet. Uit hetzelfde onderzoek blijkt dat 60% van de respondenten zei dat ze zelfs na de pandemie online zouden blijven winkelen. Wat heeft dit te maken met retail medianetwerken? Alles. Deze verschuiving in het verkeer naar websites en apps van winkeliers bracht een nieuwe vorm van adverteren voort. Die nieuwe vorm van adverteren komt in de vorm van medianetwerken van retailers. Kort gezegd betekent dit dat merken adverteren op websites en apps van retailers. Dit kunnen merken zijn die rechtstreeks in de winkel verkopen of merken die het publiek van die winkel willen bereiken. Het is krachtig om het al warme verkeer te benutten om retailmedianetwerken te creëren. Dat komt omdat deze netwerken ten goede komen aan alle betrokkenen, van de winkelier tot de advertenties van merken tot het winkelend publiek.
Merken met Retail Media Networks
Benieuwd welke merken hun eigen retail medianetwerken hebben en hoe ze dat doen? Laten we eens kijken naar drie merken die de verschuiving vroeg hebben opgevangen en geweldige resultaten boeken met hun retailmedia.
CVS
Oorspronkelijk bekend als de Consumer Value Store, is CVS een kracht geworden om rekening mee te houden in de Amerikaanse retailscene. CVS is een van de eerste merken die een eigen retailmedianetwerk lanceert, genaamd CVS Media Exchange (CMX). CMX stelt merken in staat hun producten op kanalen te plaatsen die zijn geïnformeerd door de eerste gegevens van CV. Dit omvat zowel off-site als on-site gerichte advertenties. Als het gaat om klantgegevens, heeft CVS een voorsprong op de meeste advertentienetwerken in de detailhandel, dankzij hun:

  • Bijna 10.000 locaties in het hele land
  • Decennia aan consumentengegevens via hun loyaliteitsprogramma’s
  • Drukke online platforms

Met deze enorme databank tot hun beschikking zijn adverteerders beter in staat om gepersonaliseerde advertenties te maken en deze strategisch te plaatsen voor optimale zichtbaarheid.
Walgreens
Walgreens is niet groen achter de oren als het gaat om het uitvoeren van digitale advertentiecampagnes voor andere merken. Het is dus geen verrassing dat Walgreens heeft besloten om dingen te formaliseren en een retailmedianetwerk te lanceren genaamd Walgreens Advertising Group (Wag). Wag biedt advertentieplaatsing aan in hun online winkel, in hun fysieke winkels, maar ook op andere digitale platforms zoals sociale media en Google.
Amazon
Retail- en e-commercegigant Amazon is een ander merk dat retailmedia beheerst en een eigen netwerk runt. Het heet Amazon Advertising. Dankzij zijn enorme digitale voetafdruk kan Amazon merken meer bieden in termen van het soort campagnes dat ze willen voeren. Het geeft hen ook toegang tot een van ‘s werelds grootste klantendatabanken en tot een enorm publiek (meer dan 200 miljoen alleen al in de VS). Amazon Advertising werkt ongeveer zoals Google Ads. Merken die gevonden willen worden, moeten bieden op zoekwoorden en betalen elke keer dat er op hun advertentie wordt geklikt.
Retail media-adverteerders
Aangezien de meeste detailhandelaren niet over de infrastructuur en knowhow beschikken om retailmedianetwerken te beheren, hoe kunnen ze dat dan voor elkaar krijgen? De meesten van hen krijgen hulp van buitenaf. Hier zijn enkele van de belangrijkste media-adverteerders in de detailhandel die de mediabeweging in de detailhandel stimuleren:
Criteo
Criteo is een van de toonaangevende media-advertentieplatforms voor de detailhandel. Ze maken het voor mediakopers gemakkelijk om media in de detailhandel te kopen, dankzij hun end-to-end serviceplatform. Het platform geeft merken en retailers de volledige controle over hun campagnes en gemakkelijke toegang tot data en analyses. Met robuuste API’s kunt u ook uw marketingtool naar keuze gebruiken. Een ding waar Criteo trots op is, is het transparante platform. Voor retailers maakt dit het gemakkelijker om hun retailmedianetwerk uit te breiden, terwijl merken meer flexibiliteit hebben als het gaat om het kiezen van de retailers waarmee ze willen samenwerken.
Promoot IQ
Een andere retailmedia-adverteerder die merken in staat stelt hun producten op de websites van retailers te adverteren, is Promote IQ. Promoot IQ, overgenomen door Microsoft in 2019, geeft retailers volledige controle over de ervaring van de eindgebruiker. Dit helpt om de retailmedia naadloos op de website van de retailer te laten aansluiten. Promoot IQ beweert dat ze retailers kunnen helpen om 5x hun inkomsten te genereren door de tussenpersoon te schrappen en rechtstreeks met merken samen te werken via hun platform. Promoot IQ biedt ook automatiseringsmogelijkheden om de effectiviteit van uw campagnes te stroomlijnen en te vergroten. Merken krijgen meer zichtbaarheid en hogere conversies dankzij het krachtige data- en analyseplatform van Promote IQ. Dit helpt bij het maken van hyper-getargete advertenties die resoneren met kopers, waardoor conversies worden gegenereerd.
Elevate
Een andere adverteerder die de mediawereld van de detailhandel opschudt, is Elevaate. Elevaate begrijpt de problemen waarmee retailers worden geconfronteerd bij het opzetten van een retailmedianetwerk. Daarom hebben ze een platform ontworpen dat even gemakkelijk op te zetten is als effectief is bij het genereren van inkomsten. Met Elevaate kunnen retailers hun digitale vastgoedwinsten maximaliseren zonder de ervaring van hun klanten in gevaar te brengen. Elevaate belooft meer zichtbaarheid en een hoog rendement op advertentie-uitgaven (ROAS) door nauwkeurige targeting aan te bieden.
Hoe u een retailmedianetwerk voor uw merk maakt
Dus hoe kunt u een retailmedianetwerk opzetten om de verkoop van uw merk te stimuleren? Als uw merk veel bezoekers trekt, overweeg dan om een ​​van de bovenstaande tools te gebruiken, zoals Criteo of Elevaate. Ze beschikken tenslotte over de infrastructuur om uw winkelnetwerk snel operationeel te maken. Dat betekent dat u meer tijd overhoudt voor uw bedrijf. Bij de meesten van hen is het proces net zo eenvoudig als het aanvragen van deelname aan hun programma. Na goedkeuring uploadt u uw productfeed en doet het advertentienetwerk de rest.
Conclusie
De wereld verandert snel. Om in de toekomst succesvol te zijn, moeten bedrijven zich aanpassen aan het veranderende landschap en kopersgedrag. Dit is de reden waarom je de kar met retailmedia moet overwegen als je dat nog niet hebt gedaan – door je eigen media te maken of door te adverteren op grote sites zoals CVS en Walgreens. Het geeft je niet alleen een voorsprong op de concurrentie, maar het helpt je ook om een ​​publiek aan te spreken dat je niet alleen kunt bereiken. Het helpt u ook om uw marketingbudget te maximaliseren, zodat u de beste ROAS krijgt.
Heeft u retailmedia voor uw merk gebruikt? Hoe was je ervaring?

Be the first to comment on "Wat is een Retail Media Network?"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*