Wat is vergelijkende reclame?

Wist je dat de gemiddelde Amerikaan meer dan 5.000 advertenties per dag ziet? Dat is een enorme hoeveelheid inhoud om mee te concurreren, vooral als u een klein bedrijf runt of een nieuwe startup. Om op te vallen, moet u duidelijk aan consumenten communiceren wat er zo geweldig is aan uw producten en waarom ze superieur zijn aan modellen van concurrenten. Een strategie om dit te doen is vergelijkende reclame. Het vereist een beetje finesse, dus voordat u vergelijkende advertenties aan uw marketingstrategie toevoegt, volgt hier een overzicht van hoe het werkt. Overzicht van vergelijkende advertenties
Vergelijkende reclame houdt in dat u uw product rechtstreeks vergelijkt met het product van een rivaal om te laten zien waarom uw artikel beter is. Is het oké om achter een ander merk aan te gaan? Zeker. De Federal Trade Commission (FTC) staat bedrijven toe om deze marketingstrategie te gebruiken (binnen de limieten, waarover we het zullen hebben) om drie redenen:

  • Vergelijkingen moedigen gezonde concurrentie op de markt aan.
  • Duidelijke, verifieerbare vergelijkingen helpen klanten om beter geïnformeerde koopkeuzes te maken.
  • Kritiek moedigt merken aan om hun spel te verbeteren en te innoveren, wat alle consumenten ten goede komt.

Vergelijkende advertenties werken het beste wanneer u specifieke, meetbare vergelijkingen maakt. U kunt bijvoorbeeld vergelijkende advertenties gebruiken om dingen weer te geven als:

  • de verbeterde functies die uw product heeft in vergelijking met zijn rivaal
  • prijsverschillen tussen goederen
  • de resultaten van een blinde smaaktest laten zien dat mensen het verschil niet kunnen zien tussen uw product en een duurder merk

Vergelijkende marketing levert voor veel bedrijven positieve resultaten op. Om te beginnen geeft meer dan 51% van de consumenten aan niet van niet-informatieve advertenties te houden. Het is dan ook maar goed dat vergelijkende advertenties van nature informatief zijn. Bovendien trekken visuele advertenties vaak meer aandacht en zijn vergelijkende advertenties zeer visueel.
Vergelijkende advertenties versus concurrerende advertenties
Vergelijkende en concurrerende advertenties zijn vergelijkbaar, maar niet hetzelfde. Met vergelijkende reclame presenteert u een product als beter dan de versie van een concurrent van hetzelfde (of zeer vergelijkbare) artikel. U kunt de concurrent expliciet noemen of aangeven wie hij is en naar welk product u verwijst. Er zijn drie kenmerken van een vergelijkende advertentie:

  1. adverteert met één product
  2. identificeert ten minste één specifieke kwaliteit die het product heeft ten opzichte van zijn rivalen
  3. levert bewijs om claims te staven

Stel dat u FreshBooks bent. U wilt uw online boekhoudsoftware vergelijken met uw concurrent, QuickBooks, door te laten zien hoeveel extra functies uw product heeft. U praat over uw merk, maar de advertentie gaat meer over het product dan over uw bedrijf als geheel. Concurrerende advertenties zijn algemener. In plaats van een specifiek product te promoten, probeert u consumenten te beïnvloeden om uw algehele merk te verkiezen boven uw concurrenten. Concurrerende advertenties laten consumenten een andere indruk achter dan vergelijkende advertenties. Als FreshBooks adverteerde waarom ze als bedrijf “beter” zijn dan QuickBooks, dan is dat concurrerende reclame. Ze voeden mensen naar hun merk, niet naar een individueel product. Tegenwoordig halen bedrijven het nieuws vanwege hun unieke kijk op advertenties. Neem bijvoorbeeld Wendy’s. Wendy’s restaurants zijn er trots op dat ze nooit bevroren vlees gebruiken. Ze maken een advertentie waarin ze de spot drijven met een specifieke McDonald’s-burger, de Big Mac, maar de focus ligt op de algemene merkwaarden van Wendy. Met andere woorden, ze vergelijken hun eigen hamburger niet specifiek met die van hun concurrent om te laten zien waarom het beter is – ze noemen hun producten helemaal niet. Dit betekent dat de advertentie concurrerend is, niet vergelijkend. Beschouw vergelijkende reclame als een hulpmiddel om te gebruiken voor concurrerende advertenties. Vergelijkende advertenties kunnen worden gebruikt in een bredere concurrerende marketingcampagne. 4 Praktische tips voor vergelijkende advertenties
Er is geen ‘juiste’ formule voor vergelijkend advertentiesucces, maar hier zijn enkele praktijken die u volgens mij in gedachten moet houden voordat u uw advertentie ontwerpt. 1. Houd vergelijkende advertenties luchtig
De beste vergelijkende advertenties zijn leuk. Ze nemen zichzelf niet al te serieus. Samsung houdt er bijvoorbeeld van om Apple voor de gek te houden. In 2010 kreeg de iPhone 4 veel kritiek over barstops en ontvangstproblemen. Samsung profiteerde snel van de situatie: de advertentie vermeldt Apple niet direct, maar het vergelijkt subtiel specifieke telefoons. In 2011 bracht Samsung vergelijkende advertenties naar een hoger niveau toen ze mensen bespotten die in de rij stonden voor de iPhone: het is een luchtige advertentie die benadrukt waarom het Samsung-model net zo aantrekkelijk, zo niet superieur is aan de iPhone. Het is niet verwonderlijk dat de advertentie deel uitmaakte van een bredere concurrerende marketingcampagne. Hier is nog iets om over na te denken: consumenten onthouden een advertentie eerder als deze grappig is. Humor is een geweldige manier om een ​​sterkere emotionele band met uw doelgroep op te bouwen, dus houd uw advertenties luchtig – en misschien zelfs een beetje brutaal. 2. Wees duidelijk over welk merk van jou is
Als u van plan bent om vergelijkende advertenties te gebruiken, maak dan altijd duidelijk welk merk of product van u is. Ten eerste mag u geen vergelijkende advertenties gebruiken om uw klanten in verwarring te brengen of anderszins te misleiden. Als het niet duidelijk is welk product van u is, riskeert u uw klanten een verkeerde indruk te geven. Ten tweede is het voor veel klanten moeilijk om het verschil tussen sommige producten te zien om mee te beginnen. Als iemand bijvoorbeeld zeep in de supermarkt koopt, inspecteert hij de merken mogelijk niet. Afhankelijk van de persona kopen deze consumenten mogelijk het goedkoopste artikel, omdat voor velen ‘zeep gewoon zeep is’. Hoe kan vergelijkende reclame helpen? Door te laten zien waarom niet alle zeep hetzelfde is en waarom uw merk superieur is. Deze techniek kan ook een nieuw klantenbestand van veeleisende kopers aantrekken. 3. Ondersteun uw claims
U moet bereid zijn om een ​​back-up te maken van alle claims die u doet. Het bewijs dat u nodig heeft, varieert, maar hier zijn enkele voorbeelden: Denk er op deze manier over na. Als een gebruiker contact opneemt via Twitter en u vraagt ​​om uw beweringen te bewijzen, hoe ziet het er dan uit als u hem geen bewijs kunt leveren? Ik zal je laten zien wat er gebeurt als het allemaal misgaat, en je kunt je beweringen niet onderbouwen. Ten eerste kan valse reclame u zowel financieel als klantvertrouwen kosten. Het merk Activia van Dannon betaalde bijvoorbeeld $ 45 miljoen uit nadat het beweerde dat wetenschappelijk bewezen was dat de yoghurt de spijsvertering verbetert. Ze konden deze bewering niet met wetenschappelijk bewijs ondersteunen, dus trokken ze de campagne en verwijderden ‘wetenschappelijk bewezen’ van alle labels. Evenzo trok Coca-Cola zijn Vitaminwater-advertenties in nadat ze het water hadden gesuggereerd:

  • verving de noodzaak van een griepprik
  • was echt gezond om te drinken

De les hier? Of het nu een vergelijkende of concurrerende advertentie is, doe geen valse beweringen over uw producten. Blijf bij de feiten. 4. Blijf uit de buurt van vergelijkingen met kleinere merken
Over het algemeen is het oké voor kleinere merken om een ​​beetje plezier te maken bij een groter bedrijf, omdat het grotere bedrijf een concurrentievoordeel heeft. Het werkt echter niet noodzakelijkerwijs andersom. Als u uzelf vergelijkt met een kleiner bedrijf, kan het volgende gebeuren.

  • Er is een kans dat u uw klanten kennis laat maken met een merk dat ze niet kenden.
  • Mensen houden van underdogs. Laat uw rivalen eruitzien als de underdog, en u kunt klanten verliezen.
  • Je zou eruit kunnen zien als een bullebak die achter de ‘kleine man’ aanzit.

Onthoud dat vergelijkende reclame slechts één digitale marketingstrategie is. Het is niet voor iedereen weggelegd, dus weeg de voor- en nadelen af ​​voordat u vergelijkende advertenties laat zien.
Is vergelijkende reclame legaal?
Ja. vergelijkende reclame is legaal. Bedenk dat de FTC bedrijven aanmoedigt om waar nodig vergelijkende reclame te gebruiken: (c) De Commissie heeft het gebruik van merkvergelijkingen ondersteund waarbij de vergelijkingsgrondslagen duidelijk zijn aangegeven. Wanneer vergelijkende reclame waarheidsgetrouw en niet-misleidend is, is zij een bron van belangrijke informatie voor consumenten en helpt zij hen bij het nemen van rationele aankoopbeslissingen. Vergelijkende reclame stimuleert productverbetering en innovatie, en kan leiden tot lagere prijzen op de markt. Om deze redenen zal de Commissie de beperkingen op het gebruik ervan zorgvuldig blijven onderzoeken. Voordat u echter vergelijkende advertenties gaat maken, moet u de regels kennen over wat u wel en niet kunt doen. In wezen beheersen de regels drie dingen.

  • wat u zegt over uw merk en producten
  • de beweringen en opmerkingen die u maakt over concurrenten
  • hoe u uw claims in de advertentie presenteert

Vergelijkende advertenties moeten waarheidsgetrouw zijn en mogen op geen enkele manier misleidend zijn. Wat is een “misleidende” of “misleidende” advertentie? Het draait allemaal om de algemene indruk die u op de consument achterlaat. Als u mensen de indruk geeft dat uw merk superieur is door valse beweringen te doen of kwalificerende details weg te laten, misleidt u mensen om uw product te kopen in plaats van anderen. Er is een kans dat concurrenten (of consumenten zelf) u aanklagen voor valse advertenties. Hier zijn enkele tips om uw advertenties duidelijk te houden.

  • Wees specifiek over welke claims u van plan bent te maken.
  • Zorg ervoor dat u een back-up kunt maken van elke claim die u in de advertentie maakt.
  • Geef klanten voldoende informatie om de claims zelf te verifiëren, verwijs ze bijvoorbeeld naar een website voor meer informatie.
  • Vergelijk uw product alleen met producten die bedoeld zijn voor hetzelfde gebruik en hetzelfde doel.

Wat is puffen?
“Puffen” of “puffen” is wanneer u een promotieclaim doet over uw product of bedrijf, maar het is een mening, geen feit. Puffen is alleen legaal als de claim is:

  • duidelijk een mening
  • vooraf over wie de claim heeft ingediend
  • zo geformuleerd dat geen enkele redelijke klant erop zou vertrouwen om een ​​aankoopbeslissing te nemen

Zich bezighouden met puffery houdt in dat u uw bedrijf indirect met anderen vergelijkt, maar u doet niet alsof er feitelijk bewijs is om uw bewering te ondersteunen. Hier zijn enkele voorbeelden. Er is geen feitelijke basis voor deze beweringen, maar ze maken pakkende slogans. Geen enkele redelijke koper zou aannemen dat deze uitspraken waar zijn, dus waarschijnlijk zullen ze niemand beïnvloeden om voor deze producten te kiezen. Puffen kan effectief zijn, en het zou kunnen werken als een alternatief voor andere vormen van vergelijkende reclame.
Is vergelijkende reclame ethisch?
Sommige mensen reageren vanuit ethisch oogpunt niet goed op vergelijkende technieken, terwijl anderen juist ontvankelijker zijn. Als u zich aan de wet houdt, is er in wezen geen reden waarom u geen vergelijkende advertenties kunt weergeven. Hier zijn echter enkele overwegingen waarmee u rekening moet houden voordat u het zelf probeert. Ten eerste kloppen niet alle vergelijkende advertenties bij de beoogde doelgroep. Doe wat marktonderzoek om te voorkomen dat potentiële kopers uw merk kiezen. Op wat voor soort advertenties reageert uw beoogde klantenbestand goed? Gebruik uw bevindingen om uw marketingbeslissingen vorm te geven. Ten tweede beïnvloeden onze persoonlijkheden alles, van ons koopgedrag tot de waarden die we aan merken hechten. Er is altijd een kans dat sommige klanten uw merk in principe uit de weg gaan als u vergelijkende advertenties gebruikt. Afgezien van de klanten, bedenk dan of vergelijkende advertenties passen bij uw merkidentiteit. Als de persoonlijkheid van uw merk bijvoorbeeld brutaal, geestig en misschien een beetje brutaal is, kunnen vergelijkende advertenties u helpen een consistente online aanwezigheid op te bouwen. Bekijk voordat u uw vergelijkende advertenties weergeeft enkele succesvolle vergelijkende advertentiecampagnes in uw branche en bedenk wat u daarvan kunt leren. Besteed speciale aandacht aan de advertentietoon en de kwaliteit van het ondersteunende bewijs. Overweeg tot slot hoe u wilt dat uw concurrenten u zien, vooral als u een nieuw en relatief nog niet gevestigd merk bent. Als u van plan bent om vergelijkende reclame te proberen, zoek dan naar manieren om u duidelijk te onderscheiden van uw concurrenten door een beroep te doen op een bepaald klantenbestand, in plaats van andere merken te vervreemden.
Gevolgtrekking
Bij vergelijkende advertenties gaat het erom te bewijzen waarom uw product beter is dan vergelijkbare goederen en diensten op de markt. U probeert uw concurrenten niet te kleineren. In plaats daarvan laat u zien waarom uw product superieur is. Vergeet niet om de regels voor vergelijkende advertenties te volgen en zorg er altijd voor dat u uw claims kunt onderbouwen met solide statistieken. Als u niet zeker weet hoe u aan de slag moet met vergelijkende advertenties of als u op zoek bent naar wat meer begeleiding, bekijk dan mijn adviesdiensten of neem een ​​kijkje in mijn gratis trainingsgidsen.
Heeft u vergelijkende reclame al geprobeerd? Hoe vind je het?

Zie hoe mijn bureau enorme hoeveelheden verkeer naar uw website kan leiden

  • SEO – ontgrendel enorme hoeveelheden SEO-verkeer. Zie echte resultaten.
  • Contentmarketing – ons team maakt epische inhoud die wordt gedeeld, links krijgt en verkeer trekt.
  • Betaalde media – effectieve betaalde strategieën met duidelijke ROI.

Boek een gesprek

Be the first to comment on "Wat is vergelijkende reclame?"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*