Wat zijn AdChoices en hoe beïnvloeden ze uw PPC?

Gegevens zijn een uitkomst voor marketeers en helpen ons ons publiek te bedienen met betere, relevantere advertenties. Maar wat we ook denken, consumenten zijn niet altijd fan van op gegevens gerichte advertenties. Volgens het Pew Research Center zeggen vier op de vijf Amerikanen dat de voordelen die ze zien bij het verzamelen van gegevens niet opwegen tegen de mogelijke risico’s, terwijl hetzelfde deel toegeeft dat ze zich zorgen maken over hoe merken hun gegevens gebruiken. In plaats van enthousiast te zijn over het vooruitzicht om advertenties te zien die zijn afgestemd op hun voorkeuren, voelen ze zich berustend omdat ze weinig tot geen controle hebben over hoe hun persoonlijke informatie wordt gebruikt. Theoretisch is dit waar AdChoices om de hoek komt kijken. We bespreken waar AdChoices om draait, bespreken de relevantie ervan voor marketeers en consumenten en bekijken de voordelen en mogelijke nadelen van het initiatief.
Wat is AdChoices?
AdChoices is niets nieuws. Het bestaat al sinds eind 2010 en de wortels gaan nog verder terug. Om goed te begrijpen wat het doet en waarom het ertoe doet, is het de moeite waard om een ​​korte omweg te maken in de geschiedenis van het programma. Bezorgd over de implicaties van het vastleggen van grote hoeveelheden consumentengegevens door adverteerders zonder checks of balances, startte de Amerikaanse Federal Trade Commission (FTC) in 2009 een onderzoek naar de praktijk. Dit onderzoek oordeelde dat de privacy van consumenten beschermd moest worden door middel van strengere regelgeving rond gegevensverzameling. Echter, in plaats van deze voorschriften rechtstreeks ten uitvoer te leggen, riep de FTC de advertentie-industrie op om zichzelf te reguleren. Als gevolg hiervan bundelden enkele van de grootste namen in de reclame hun krachten onder de vlag van de Digital Advertising Alliance om het Self-Regulatory Program for Online Behavioral Advertising op te zetten, dat toezicht hield op de lancering van AdChoices in oktober 2010. Sindsdien is het ook uitgerold in Canada en in heel Europa. Het idee was dat door consumenten een gemakkelijke manier te bieden om te identificeren wanneer online advertentiegegevens worden verzameld of gebruikt, mensen zich bevoegd zouden voelen om hun gegevens te beheren en een zekere mate van controle zouden krijgen over de soorten advertenties die ze zien. In 2007 (drie jaar voordat AdChoices werd geboren) schatte marktonderzoeksbureau Yankelovich dat de gemiddelde stadsbewoner elke dag 5.000 advertenties zag, en het is waarschijnlijk veilig om aan te nemen dat dit aantal sindsdien aanzienlijk is gegroeid. Veel van de advertenties die u vandaag ziet, maken deel uit van AdChoices, aangezien de leden van het programma grote adverteerders en advertentienetwerken zijn, zoals:

  • Google
  • AT&T
  • Facebook
  • Microsoft
  • Procter & Gamble
  • Taboola
  • Yahoo!

U kunt die gedragsadvertenties herkennen door te letten op het AdChoices-pictogram, een kleine ‘i’ in een driehoek. Het verschijnt meestal in de rechterbovenhoek van gedragsgerichte internetadvertenties die worden weergegeven op basis van uw gegevens: als u op het pictogram klikt, krijgt u meer informatie over waarom u die advertentie heeft gezien of hoe de betreffende website gegevens verzamelt. U heeft ook de mogelijkheid om u af te melden voor gedragsgerichte advertentietargeting.
Waarom is AdChoices belangrijk voor marketeers?
Er zijn een aantal redenen waarom AdChoices zo belangrijk is voor marketeers en adverteerders. Ten eerste moet het duidelijk zijn waarom zelfregulering beter is voor de advertentie-industrie dan gedwongen te worden zich te houden aan veel mogelijk veel strengere, door de overheid opgelegde maatregelen. Ten tweede helpt het de gebruikerservaring te verbeteren door ervoor te zorgen dat (althans in theorie) consumenten alleen advertenties te zien krijgen die ze willen zien.
Waarom is AdChoices belangrijk voor gebruikers?
Gezien het aantal internetgebruikers dat ze geen controle hebben over hoe hun gegevens online worden verzameld en gebruikt, is AdChoices in het algemeen een goede zaak. Simpel gezegd, het geeft consumenten meer input voor de advertenties die aan hen worden getoond. Als u een advertentie ziet die u niet bevalt, kunt u op het AdChoices-pictogram klikken en een verzoek indienen om deze niet meer te zien. U heeft mogelijk een aantal redenen waarom u een advertentie niet meer wilt zien. Misschien vind je het bedrijf in kwestie om morele redenen niet leuk. Misschien heb je geen interesse in het product; je had op zoek kunnen gaan naar cadeau-ideeën voor een vriend of familielid, maar je hebt iets anders gekocht en hebt er zelf geen behoefte aan. Misschien ben je het niet eens met de manier waarop er wordt geadverteerd. Hoe dan ook, je kunt het blokkeren. Bij sommige advertentienetwerken, waaronder Google, kunt u ook onderzoeken waarom u überhaupt een bepaalde advertentie heeft ontvangen.
3 redenen om AdChoices te gebruiken
Ik weet wat u denkt: “PPC is een enorme verkoopbron voor mijn bedrijf. Waarom zou ik de mensen die ik target de kans geven om mijn advertenties uit te schakelen? ” Eigenlijk zijn er enkele uitstekende redenen om meer controle en keuze aan uw potentiële klanten over te dragen. Hier zijn drie van de grootste:
1. AdChoices helpt marketeers om gebruikers te targeten met relevante advertenties
Natuurlijk wilt u niet dat iedereen zich afmeldt voor uw gedragsadvertentiecampagnes. Wilt u zich echter tegelijkertijd blijven richten op mensen die uw advertenties actief niet leuk vinden? Als u op CPM-basis betaalt (dat wil zeggen, u betaalt per 1000 vertoningen), zijn alle vertoningen die de verkeerde mensen bereiken, geld in de put. Zelfs als u per klik betaalt, is het niet handig wanneer uw advertenties worden weergegeven aan mensen die ze niet willen zien. In het beste geval zullen die mensen je nog minder aardig vinden. In het ergste geval beginnen ze ook opzettelijk op uw advertenties te klikken zonder de intentie om te kopen, waardoor uw budget wordt verbrand en uw cijfers scheef worden getrokken. Dit heeft ook een keerzijde. Door consumenten de mogelijkheid te bieden advertenties te blokkeren die ze niet leuk vinden, vergroot u de kans dat uw advertenties door de juiste mensen worden gezien. Dat betekent op zijn beurt dat uw campagnes betere resultaten opleveren.
2. AdChoices helpt bij het opbouwen van vertrouwen bij consumenten
Zoals blijkt uit de cijfers van het Pew Research Center die ik eerder noemde, houden consumenten niet echt van online advertenties. Dit wordt het best aangetoond door de schijnbaar onverbiddelijke groei van software voor het blokkeren van advertenties. Tegenwoordig blokkeert meer dan een kwart van de Amerikaanse internetgebruikers advertenties op hun verbonden apparaten, en hoewel de acceptatie langzaam is toegenomen, is het ook consistent. Het universele gebruik van adblockers zou duidelijk een ramp zijn voor merken en marketeers. Toegegeven, die dag zal misschien nooit komen, maar adverteerders moeten niet zelfgenoegzaam zijn. AdChoices zou de oplossing kunnen zijn, of in ieder geval een deel ervan. Door de bekendheid van het initiatief te vergroten en uit te leggen hoe gegevens worden verzameld voor advertentiedoeleinden, zal de online advertentie-industrie transparanter en betrouwbaarder lijken voor consumenten. Dit verkleint het risico dat die consumenten gefrustreerd raken door het aantal gerichte advertenties dat ze ontvangen en hun toevlucht nemen tot technologie voor het blokkeren van advertenties.
3. AdChoices helpt marketeers om effectievere campagnes te voeren
U hoorde me goed: door u aan te melden voor AdChoices en consumenten in staat te stellen uw advertenties te blokkeren, kunt u de campagneprestaties verbeteren. Hoe? Omdat u opener bent over hoe en waarom u gegevens verzamelt, kan uw advertenties effectiever worden. Een studie gepubliceerd in de Journal of Consumer Research analyseerde de impact van transparantie op hoe campagnes presteren. Van de bevindingen van de auteurs vond ik deze drie punten bijzonder interessant en relevant:

  1. Consumenten hebben niet automatisch een hekel aan het vastleggen van hun gegevens: In plaats daarvan zijn ze er over het algemeen blij mee, zolang de gegevens maar van binnen de site zijn verzameld (in plaats van van een derde partij) en door de gebruiker zijn verstrekt in plaats van door de adverteerder.
  2. Transparantie is geen garantie voor succes: Als u gebruikmaakt van gegevens van derden en dingen over de gebruiker afleidt, zal het u niet helpen om er eigenaar van te zijn. In feite kan het onthullen van deze “onaanvaardbare informatiestromen” de effectiviteit van uw advertentie schaden.
  3. Platformvertrouwen is gekoppeld aan prestaties: Wanneer consumenten uw website en de manier waarop u hun gegevens gebruikt, vertrouwen, nemen de advertentieprestaties toe. Ze blijven langer op uw site, klikken op meer aanbevolen items en kopen meer.

3 Mogelijke nadelen van het adopteren van adoptie
Gegevenstransparantie kan de advertentieprestaties verbeteren en AdChoices biedt de transparantie waar consumenten naar verlangen. In dat geval is aanmelden bij AdChoices toch een absolute no-brainer? Helaas, zoals met zoveel dingen in marketing, is het niet zo eenvoudig. Hoewel AdChoices veel voordelen heeft, zijn er ook enkele behoorlijk grote nadelen, zoals:
1. Gebrek aan bewustzijn over AdChoices
De grootste kritiek op AdChoices is dat niet genoeg mensen weten wat het is. Waarschijnlijk ben je zelf een beetje wazig, anders zou je dit artikel niet lezen. Gezien de financiële invloed achter de dragers van het programma, is het moeilijk te begrijpen waarom de bekendheid van AdChoices zo laag is. Uit een peiling in 2013, drie jaar na de introductie, bleek dat slechts zes procent van de consumenten op de hoogte was van het AdChoices-pictogram. In 2018 was de bekendheid van het programma bijna 34 procent bereikt. Hoewel dat cijfer zeker een stap in de goede richting is, moet het worden getemperd door op te merken dat 28 procent van de respondenten zei dat ze niet bekend waren met de programma’s voor het filteren of blokkeren van advertenties die aan hen werden gepresenteerd, terwijl 43 procent toegaf dat ze nooit gebruik hadden gemaakt elk van hen. Tenzij die aantallen dramatisch toenemen, is het moeilijk in te zien hoe AdChoices de gestelde doelen kan bereiken om consumenten meer controle over hun gegevens te geven.
2. Consumenten begrijpen het doel van AdChoices vaak verkeerd
Bewustzijn is niet het enige probleem. Zelfs als consumenten van AdChoices hebben gehoord, begrijpen ze vaak niet waarom het bestaat. In 2016 ontving Advertising Standards Canada (ASC) bijvoorbeeld 283 klachten via het AdChoices-platform, een verdubbeling ten opzichte van 2015. Dat suggereert dat het programma werkte zoals bedoeld, toch? Jammer genoeg niet. Van die klachten had slechts acht procent iets te maken met gedragsadvertenties, die, als u zich herinnert, de enige focus zijn van het AdChoices-initiatief. Driekwart daarentegen ging over verschillende soorten advertenties die niet op gegevens waren getarget. Tot overmaat van ramp waren de meeste van dat kleine deel van de relevante klachten afkomstig van mensen die ten onrechte dachten dat opt-out via AdChoices hen zou beletten in de toekomst online advertenties te zien. Ze namen contact op met de ASC omdat het geïrriteerde advertenties waren die nog steeds aan hen werden getoond. AdChoices is geen advertentieblokkering; het gaat om het zien van relevantere advertenties. Om welke reden dan ook lijkt deze boodschap niet door te dringen tot de consument.
3. Advertentiekeuzes kunnen er inconsistent uitzien
Er zijn waarschijnlijk veel redenen waarom consumenten geen AdChoices ‘krijgen’, maar het helpt zeker niet dat er zoveel inconsistentie is in het programma en de manier waarop het pictogram wordt geïmplementeerd. Wat bedoel ik hiermee? Kijk zelf maar. Allereerst is hier een advertentie met het AdChoices-pictogram in de rechterbovenhoek, maar zonder het ‘X’-pictogram ernaast: Vervolgens is hier een andere advertentie waarin in plaats daarvan het AdChoices-pictogram in de linkerbovenhoek wordt weergegeven: Nog verwarrender , zijn hier twee afzonderlijke advertenties voor hetzelfde product, die binnen enkele minuten na elkaar op dezelfde website worden weergegeven. Deze advertenties zijn min of meer identiek, maar de ene geeft het AdChoices-pictogram weer: de andere niet: dit gebeurt omdat verschillende leveranciers en aanbieders van advertentietechnologie verantwoordelijk zijn voor het weergeven van advertentievertoningen en niet al deze bedrijven hebben zich bij AdChoices aangesloten. Als dit soort inconsistentie bestaat, hoe kunnen we dan verwachten dat consumenten AdChoices begrijpen en erop vertrouwen dat het in hun voordeel werkt?
Conclusie
Zoals u kunt zien, zijn er enkele behoorlijk grote zorgen over de levensvatbaarheid van AdChoices. Als het zijn doelen wil bereiken en de wereld van gedragsadvertenties beter wil maken voor consumenten, moet het worden overgenomen door de overgrote meerderheid van advertentieplatforms en providers. Anders is het moeilijk voor te stellen dat de bekendheid van het programma of de ondersteuning voor de doelstellingen die het probeert te bereiken, veel zal toenemen. Dat wil niet zeggen dat de onderliggende principes van AdChoices slecht of fout zijn. Consumenten willen duidelijk meer controle over hun gegevens en de manier waarop deze door adverteerders worden gebruikt. Nu Apple, Google en Mozilla stappen ondernemen om de cookies van derden die gedragsadvertenties aansturen, te verwijderen, kunnen de dagen dat u op dit soort advertenties vertrouwt, worden geteld. Misschien wordt het tijd dat we consumenten geven wat ze willen en overgaan op minder invasieve, meer traditionele tactieken zoals contextueel adverteren en adverteren op basis van zoekwoorden?
Wat vind je van AdChoices? Hoe zou u het doen zonder gedragsgerichte targeting?

Zie hoe mijn bureau enorme hoeveelheden verkeer naar uw website kan leiden

  • SEO – ontgrendel enorme hoeveelheden SEO-verkeer. Zie echte resultaten.
  • Contentmarketing – ons team maakt epische inhoud die wordt gedeeld, links krijgt en verkeer trekt.
  • Betaalde media – effectieve betaalde strategieën met duidelijke ROI.

Boek een gesprek

Be the first to comment on "Wat zijn AdChoices en hoe beïnvloeden ze uw PPC?"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*