Wat zijn marktplaatsen voor betrokkenheid van beïnvloeders (en hoe deze te gebruiken)

Beïnvloeders zijn overal. Er zijn ongeveer 37 miljoen influencers op Instagram, en ongeveer 1,5 miljoen daarvan werken op YouTube. Elke dag promoten deze videomakers merken op sociale media, vertellen ze over geweldige producten en hebben ze rechtstreeks invloed op hoe mensen hun zuurverdiende geld uitgeven. Klinkt goed, toch? Er is slechts één probleem. Het is echt moeilijk om een ​​geweldige influencer te vinden om je bedrijf te laten groeien. Of je nu via sociale mediaplatforms op zoek bent naar ideeën, of uren bezig bent met het pitchen van videomakers, het is een tijdrovend proces. Volgens Mediakix heeft 61 procent van de marketeers moeite om de beste influencers voor hun campagnes te vinden. Wat is het antwoord? Je hebt een effectievere manier nodig om influencer-talent te vinden en verbindingen te leggen. Influencer-marktplaatsen kunnen u daarbij helpen, dus ik zal u laten zien hoe ze werken.
Waarom u influencers moet gebruiken in uw marketingstrategie
Laten we, voordat we aan de slag gaan, meer in het algemeen ingaan op influencer marketing. Is het je tijd waard, of moet je de influencer-trend achter je laten? Hoewel influencer marketing niet voor iedereen is weggelegd, vind ik dat je het moet proberen als het zinvol is voor jouw bedrijf. Waarom? Omdat influencer marketing werkt. Hoewel ik niet suggereer dat je alleen op influencer-gebaseerde marketing moet vertrouwen, is de trend niet meer weg te denken, en het is het proberen waard. Als u nog steeds niet overtuigd bent, is hier een andere manier om erover na te denken. Ongeveer 26 procent van de consumenten gebruikt adblockers om advertenties te verbergen en hun browse-ervaring te verbeteren. De kans is groot dat de advertenties waarvoor u betaalt, de beoogde doelgroep niet bereiken! Voor op verkoop gebaseerde bedrijven kan influencermarketing een veelbelovend alternatief zijn. Klaar om influencers te vinden voor marketingcampagnes? Laten we de mysteries van de influencermarkt verkennen.
Hoe bedrijven beïnvloeders vinden
Je kunt influencers op vier belangrijke manieren online vinden:

  1. Social media platforms: Er is geen tekort aan sociale mediaplatforms om naar influencer-talent te zoeken, hoewel dit een tijdrovend proces is.
  2. Zoekmachines: Google is een geweldige manier om concurrenten te vinden en te bepalen welke beïnvloeders ze gebruiken voor hun campagnes.
  3. Influencer-marktplaatsen: Deze marktplaatsen helpen je te matchen met verschillende influencers in jouw niche.
  4. Influencer-agentschappen: U kunt een bureau inhuren om u rechtstreeks te matchen met de influencer die volgens hen het beste bij u past.

Hoewel we ons richten op marktplaatsen voor influencers, moet u er rekening mee houden dat dit niet de enige strategie is om influencers te vinden om uw bedrijf op de markt te brengen.
Wat zijn marktplaatsen voor influencers?
Influencer-marktplaatsen koppelen bedrijven aan influencers die in hun niche werken, of het nu gaat om beauty, fitness, eten, enzovoort. Het is een simpel uitgangspunt. U meldt zich aan en plaatst een korte beschrijving van de services waarnaar u op zoek bent en wacht tot influencers reageren. Als je een influencer vindt waar je blij mee bent, kun je deze inhuren om content te creëren, je merk te promoten en, nou ja, mensen te beïnvloeden om je producten te kopen. Je bent ook niet beperkt tot één influencer. U kunt met meerdere influencers op het platform werken en u kunt gaandeweg meer talent werven. Het resultaat? Of je nu een eenmalige productcampagne voert of op zoek bent naar een stabielere relatie, marktplaatsen voor influencers kunnen iets voor je zijn. Enkele van de meer populaire influencer-marketingplatforms zijn:

  • Invloed
  • Intellifluence
  • AspireIQ
  • Webfluent
  • Famebit
  • Invloed

Het is gebruikelijk dat influencers die op marktplaatsen worden vermeld, op twee of meer sociale mediaplatforms werken. Voor bedrijven is dit geweldig nieuws, want je kunt een of twee vertrouwde influencers gebruiken voor al je contentmarketing. Upfluence koppelt bijvoorbeeld voornamelijk bedrijven aan Instagram-influencers, maar er is ook ruimte om toegang te krijgen tot influencers die op TikTok en Facebook werken: terwijl HypeAuditor je matcht met influencers die werken op Twitch en YouTube: er is een enorm scala aan marktplaatsen die er zijn , dus zorg ervoor dat u uw opties verkent. Hier zijn een paar dingen om te overwegen:
Platformkosten
Welke markt u ook kiest, u betaalt meestal een vergoeding voor het aanmelden en het gebruik van hun services, dus houd rekening met de kosten voordat u zich aanmeldt. Bij sommige platforms, zoals Influence, kun je gratis een basisaccount opzetten. Het probleem? U bent beperkt in het aantal berichten dat u elke maand kunt uitwisselen en hoeveel profielen u in de zoekresultaten kunt zien. Hoewel dit kan werken voor eenmalige campagnes, is het misschien minder duurzaam voor influencer-marketing op de lange termijn. Weeg de voor- en nadelen van de verschillende vergoedingsstructuren af ​​voordat u zich vastlegt.
Influencer Marketplaces Vs. Influencer-agentschappen
We hebben dit eerder besproken, maar voor alle duidelijkheid: marktplaatsen voor influencers en influencer-bureaus zijn totaal verschillende dingen.

  • Met marktplaatsen voor influencers kun je rechtstreeks samenwerken met de door jou gekozen influencer. Je zet je briefing daar neer en zoekt naar talent.
  • Aan de andere kant doen beïnvloedingsbureaus een deel van dit werk voor u. Ze onderzoeken hun beïnvloeders tegen uw instructies en selecteren degene die volgens hen het meest geschikt zijn voor uw behoeften.

U kunt zowel marktplaatsen als bureaus gebruiken als het past bij uw marketingstrategie. Houd er rekening mee dat ze niet hetzelfde zijn. Denk kortom aan marktplaatsen voor influencers als een matchmaking-service. Hoewel er geen garantie is dat je de juiste influencer vindt om mee samen te werken, is er een kans dat je een creatief partnerschap voor de lange termijn zult vinden.

Hoe u marktplaatsen voor beïnvloeding van influencers gebruikt
Ben je enthousiast om influencer-marktplaatsen eens te proberen? Super goed! Voordat u echter een abonnement neemt, zijn hier enkele stappen die ik u aanraden te doorlopen.
Identificeer uw doelen
Voordat u zelfs maar lid wordt van een marktplaats voor influencers, moet u duidelijk zijn over wat u probeert te bereiken. Probeer je bijvoorbeeld de verkoop te verhogen, een hype rond je merk te genereren of je betrokkenheid te vergroten? Schrijf al je doelen op en probeer vast te stellen welke je prioriteit heeft. Maak vervolgens uw doelgroep duidelijk en hoe ze het beste reageren op influencer-marketing. Zo kom je er precies achter welke rol de influencer zal spelen in jouw campagne. Stel dat u een merk bent dat op Instagram een ​​nieuw product voor millennials wil lanceren. U wilt een hype opbouwen en de verkoop verhogen. Je belangrijkste doel is om het product te verkopen, dus je bent op zoek naar influencers die je niet alleen kunnen helpen, maar ook de taal van je doelgroep spreken.
Bepaal uw budget
Als je eenmaal weet wat je nodig hebt van een influencermarkt, is het tijd om je budget vast te stellen. Maar hoe weet je wat een “redelijk” bedrag is om je influencer te betalen? Helaas is er geen goed antwoord, maar als u uzelf de volgende vragen stelt, kan dit als leidraad dienen. Ten eerste, wat voor soort inhoud heb je nodig? U kunt bijvoorbeeld meer betalen voor een uitgebreide productreviewvideo dan voor een paar korte posts op Instagram. Vervolgens, op welk platform richt u zich? Elk platform vereist verschillende bronnen van makers, dus ze hanteren verschillende tarieven. Gemiddeld betaal je een influencer misschien $ 10 per 1000 volgers voor een Instagram-bericht, maar dat loopt op tot $ 25 voor een Facebook-bericht. Hoe groot is het publiek van de influencer? Hoe groter de influencer, hoe meer ze kunnen vragen voor hun tijd. Ten slotte: is het een eenmalige of langdurige campagne? U kunt mogelijk betere tarieven krijgen als de influencer weet dat ze vast werk van u zullen krijgen. Seizoenscampagnes kunnen u meer kosten, aangezien er rond deze tijd meer vraag is. Vergeet niet dat u ook een budget moet besteden aan een maandelijks of jaarlijks marktplaatsabonnement. Zorg ervoor dat u de vergoeding kunt betalen voordat u zich aanmeldt.
Onderzoeksbeïnvloeders Marktplaatsen
Moet je lid worden van elke influencer-markt die er is? Nee. Onderzoek in plaats daarvan uw opties en kies een of twee platforms om mee te beginnen. Hier zijn enkele tips om vooruit te komen.

  • Zorg ervoor dat de markt is gericht op uw branche. Als u bijvoorbeeld een fitnessmerk bent, sluit u dan niet aan bij een marktplaats met alleen culinaire influencers, enzovoort.
  • Zorg ervoor dat de influencers op de markt ook daadwerkelijk werken op de door jou gekozen sociale mediaplatforms. Waarom lid worden van een YouTube-marktplaats als u alleen op TikTok adverteert?
  • Kijk op de marktplaats met influencers in jouw prijsklasse. Het heeft geen zin om te kiezen voor een platform waar je alleen enorm populaire influencers vindt, dat wil zeggen die met een miljoen of meer volgers, als je budget dit niet toelaat.

Mijn suggestie? Kijk of een marktplaats een gratis proefperiode biedt, of op zijn minst een gratis lidmaatschapsoptie, voordat u zich vastlegt aan een betaald abonnement. Hiermee kunt u het platform testen zonder uw marketingbudget te verlagen. Onthoud dat als u niet tevreden bent met de resultaten, u altijd uw strategie kunt herzien en verschillende marktplaatsen kunt uitproberen. Influencer marketing is zo flexibel.

Vind beïnvloeders die bij uw bedrijf passen
U heeft een doel gesteld, uw budget bepaald en u aangemeld bij een marktplaats. Vervolgens komt het moeilijkste deel: het vinden van de beste influencer voor jouw behoeften. Eerlijk gezegd is er geen “juiste” manier om dit aan te pakken. Dit is echter wat het belangrijkste is om te overwegen bij het winkelen voor een influencer.
Verloving
Als volgers contact maken met een influencer, bijvoorbeeld door opmerkingen achter te laten of hun inhoud te delen, is de kans groot dat u een betere betrokkenheid bij uw inhoud ziet. Beïnvloeders met een groot aantal volgers, maar een laag engagementniveau zijn misschien niet de beste match.
Authenticiteit
Authenticiteit is belangrijk. Volgens Stackla hecht zelfs 90 procent van de klanten waarde aan authenticiteit bij het kiezen van welke merken ze kopen, dus elke influencer waarmee je samenwerkt, moet als ‘echt’ en authentiek overkomen.
Bereiken
Voor alle duidelijkheid: je hebt geen influencers nodig met miljoenen volgers. Voor sommige niches is het zelfs nog beter om influencers te targeten met een veel kleiner publiek, maar met een hoger engagementniveau. Als algemene richtlijn: bereik zaken, maar het kan minder belangrijk zijn dan betrokkenheid.
Resonantie
Resoneert de influencer met uw merkidentiteit? Zo niet, dan maakt het niet uit hoe indrukwekkend het aantal volgers van de influencer is: ze zullen je marketingstrategie op de lange termijn niet helpen, en ze kunnen je doelgroep zelfs afschrikken om bij je te winkelen.

Bepaal prestatiestatistieken
U moet een manier vinden om uw marketingcampagne bij te houden om er zeker van te zijn dat deze voor u werkt. Hoe doe je dit? Door key performance indicators of KPI’s bij te houden. De KPI’s zijn afhankelijk van uw algemene doel, maar algemene statistieken die het waard zijn om bij te houden, zijn onder meer uw vertoningen, betrokkenheidsniveaus, het aantal volgers en conversies. Uiteindelijk is het de taak van een influencer om hun volgers in jouw voordeel te gebruiken, dus als je niet meer bezoekers krijgt dan normaal, kan er een probleem zijn met je strategie. Hier is echter de hoofdzaak. U weet of uw influencer-marketing werkt als u uw doel bereikt. Met andere woorden, als u van plan was meer producten te verkopen, heeft de campagne waarschijnlijk gewerkt als u meer producten zou verkopen! Weet u niet zeker hoe u uw prestaties moet meten? Bekijk dan zeker onze adviesdiensten.
Beoordeel uw partnerschappen regelmatig
Alleen omdat een influencer goed overkomt op een markt, wil nog niet zeggen dat hij het beste bij jouw bedrijf past. Misschien past hun communicatiestijl niet goed bij die van jou, of vind je ze gewoon moeilijk om mee te werken. Wat de reden ook is, het is oké om de banden door te knippen. Onthoud gewoon dat als u uw contract met een influencer beëindigt, u dit professioneel moet doen. Beïnvloeders praten, en je wilt geen reputatie als lastige klant!
Conclusie
Influencer-marktplaatsen maken het gemakkelijk om influencers en promoters te matchen die kunnen helpen uw bedrijf te laten groeien en een hype rond uw producten te genereren. Dat gezegd hebbende, deze marktplaatsen zijn niet voor iedereen, en misschien geef je er de voorkeur aan om je lijst met influencers samen te stellen en rechtstreeks contact met ze op te nemen. Mijn suggestie? Besteed wat tijd aan het onderzoeken van de verschillende marktplaatsen voordat u een abonnement neemt, en vergeet niet om uw statistieken goed in de gaten te houden om ervoor te zorgen dat uw influencer-partnerschap voor u werkt.
Heb je al een marktplaats voor influencers geprobeerd?

Zie hoe mijn bureau enorme hoeveelheden verkeer naar uw website kan leiden

  • SEO – ontgrendel enorme hoeveelheden SEO-verkeer. Zie echte resultaten.
  • Contentmarketing – ons team maakt epische inhoud die wordt gedeeld, links krijgt en verkeer trekt.
  • Betaalde media – effectieve betaalde strategieën met duidelijke ROI.

Boek een gesprek

Be the first to comment on "Wat zijn marktplaatsen voor betrokkenheid van beïnvloeders (en hoe deze te gebruiken)"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*