Wat zijn remarketinglijsten voor zoekadvertenties (RLSA)?

Heeft u ooit een klant uw website herhaaldelijk laten bezoeken, maar nooit de verkoop binnengehaald? Zit je ‘s nachts overeind en vraag je je af waar die leads naartoe gaan en hoe je ze terug kunt winnen? De remarketinglijsten voor zoekadvertenties (RLSA’s) van Google zijn wellicht precies wat u zoekt. Met deze op engagement gebaseerde remarketingadvertenties kunt u uw advertenties targeten op uw meest waardevolle potentiële klanten. Dat betekent dat u uw advertenties rechtstreeks kunt laten zien aan de klanten bij wie de kans het grootst is dat ze zaken met u doen. Bovendien kunt u bieden op zoekwoorden waarop u doorgaans niet biedt om klanten aan te trekken die onlangs op uw website zijn geweest. Dit opent uw bedrijf voor een bredere markt van geïnteresseerde kopers met wie u voorheen geen verbinding kon maken. Laten we het hebben over hoe u dit voor elkaar kunt krijgen.
Wat zijn remarketinglijsten voor zoekadvertenties?
RLSA’s zijn een Google Ads-functie waarmee u uw zoekcampagnes kunt aanpassen op basis van gebruikers die uw website eerder hebben bezocht. U kunt bijvoorbeeld uw advertentiebiedingen verhogen voor gebruikers die uw site de afgelopen maand hebben bezocht. Of u kunt bieden op nieuwe zoekwoorden die zijn gericht op gebruikers die in het verleden een conversie hebben uitgevoerd en onlangs uw website opnieuw hebben bezocht. Met remarketinglijsten voor bereikadvertenties kunt u uw biedingen instellen, advertenties maken en zoekwoorden aanpassen op basis van wat u weet over uw doelgroep. Er zijn echter enkele beperkingen waarmee u rekening moet houden voordat u uw remarketinglijsten voor zoekadvertenties maakt:

  • RLSA’s zijn beschikbaar wanneer gebruikers zoeken op Google of Google-partnersites.
  • Uw lijst heeft minimaal 1.000 cookies nodig voordat u deze functie kunt gebruiken.
  • De lidmaatschapslimiet voor deze lijsten is gemaximeerd op 540 dagen.

Voordelen van het gebruik van RLSA’s
Google schat dat slechts 2% tot 4% van de websitebezoeken leidt tot aankopen. Dat betekent dat het essentieel is om uw merk in de gedachten van klanten te houden nadat ze uw site hebben verlaten. Met remarketinglijsten voor zoekadvertenties heeft u de mogelijkheid om uw doelgroepen in lijsten te segmenteren op basis van hun prestaties. Dit kan u helpen om beter in contact te komen met potentiële klanten die al interesse hebben getoond, wat kan leiden tot meer verkopen en een betere ROI. Bovendien verhoogt aangepaste inhoud de klantbetrokkenheid. Uit een onderzoek van Adobe Spark bleek dat 67% van de respondenten content op maat van merken verwacht. Van die pool zei 47% dat ze geïrriteerd waren als een merk de inhoud niet aanpast aan hun behoeften, en 66% zei dat ze hierdoor geen aankoop zouden doen. Remarketinglijsten voor zoekadvertenties bieden personalisatie, betrokkenheid en terugwinningspotentieel, allemaal binnen de tools die u al gebruikt.

Hoe maak je RLSA-campagnes?
Om te beginnen moet u uw site taggen voor remarketing. Gebruik een Google Ads-tag om de doelgroepbron van uw website of app in te stellen. Dit codeblok voegt al uw bezoekers toe aan een remarketinglijst, die u later kunt gebruiken om advertenties te targeten. Nadat u uw site heeft getagd, ziet u een aantal automatisch gemaakte remarketinglijsten. U kunt deze gebruiken of uw eigen maken op basis van uw behoeften. U moet ook uw eerste campagne opzetten. Van daaruit kunt u beginnen met het opzetten van uw remarketinglijsten voor campagnes met zoekadvertenties. RLSA’s kunnen op twee manieren worden gemaakt:

  1. voor bieden en targeten op advertentiegroepen
  2. voor bieden en targeten op campagnes

U kunt remarketinglijsten niet tegelijkertijd op beide niveaus voor dezelfde campagne toepassen. Als u uw remarketinglijsten al op uw advertentiegroepen heeft toegepast, maar ze nu voor een campagne wilt gebruiken, verwijdert u ze uit de advertentiegroep en past u ze toe op uw grotere campagne. Volg deze stappen om remarketinglijsten toe te passen op een zoekadvertentie of -campagne.

  1. Maak een nieuwe zoekcampagne of advertentiegroep, of selecteer er een die u al heeft gemaakt.
  2. Klik op ‘Doelgroepen’ aan de linkerkant van uw pagina.
  3. Voeg een doelgroeplijst toe door op het potloodpictogram te klikken.
  4. Gebruik het gedeelte ‘Toevoegen aan’ en selecteer een ‘Campagne’ of ‘Advertentiegroep’, afhankelijk van waar u uw lijst op wilt toepassen.
  5. Klik op ‘Selecteer een campagne’ of ‘Selecteer een advertentiegroep’ en kies vervolgens de optie die u wilt targeten.
  6. Kies ‘Websitebezoekers’ in het vervolgkeuzemenu ‘Hoe ze met uw bedrijf hebben omgegaan’.
  7. Vink het vakje aan voor elke remarketinglijst die u wilt toevoegen.
  8. Klik op ‘Opslaan’.

Vervolgens moet u uw targetinginstellingen bevestigen. Er zijn momenteel twee targetinginstellingen waaruit u kunt kiezen.

  1. Observatie: observeer de prestaties van uw lijsten en beperkt het bereik van uw campagne of groep niet.
  2. Gericht op: geeft alleen advertenties weer aan leden van uw remarketinglijsten, maar beperkt uw bereik.

Zes tips voor het gebruik van remarketinglijsten voor zoekadvertenties
Nu u uw remarketinglijsten voor zoekadvertenties heeft ingesteld, moet u beginnen met optimaliseren. Het creëren van sterke RLSA’s betekent gebruik maken van uw SEO-basis en uw proces continu verbeteren. Wanneer u dit effectief doet, is de kans groter dat u doorlopend in contact komt met geïnteresseerde gebruikers, waardoor uw bedrijf openstaat voor meer gekwalificeerde conversies.

Segmenteer uw doelgroepen
Wanneer u begint met het opzetten van remarketinglijsten voor zoekadvertenties, zult u consistenties ontdekken tussen het gedrag van uw websitebezoekers. Gebruik deze gegevens om gedetailleerde, gesegmenteerde lijsten te maken om uw klanten te categoriseren en hen de juiste advertenties te sturen. Hier zijn enkele voorbeelden van segmenten die u kunt maken:

  • winkelwagenverlaters
  • vroegere klanten
  • bezoekers van de productpagina
  • alle sitebezoekers
  • contactpagina bezoekers
  • meerdere keren bezocht

Hoe gedetailleerder u bent bij het segmenteren van uw doelgroepen, hoe gemakkelijker het is om gepersonaliseerde advertenties te pushen die kunnen eindigen in conversies.
Maak uw exemplaar op maat voor terugkerende klanten
Volgens Segment voelt 71% van de consumenten zich gefrustreerd als hun winkelervaring niet persoonlijk is. Evenzo ontdekte Instapage dat 74% van de consumenten zich gefrustreerd voelt wanneer een website niet gepersonaliseerd is. Om aan de behoeften van uw klanten te voldoen, moet u prioriteit geven aan personalisatie. Het voordeel van remarketinglijsten is dat u al een breed scala aan informatie over uw beoogde gebruikers heeft verzameld. Dit betekent dat wanneer u uw advertenties verstuurt, u uw tekst kunt afstemmen op hun specifieke behoeften. Een terugkerende klant kan bijvoorbeeld advertenties worden gepusht op basis van producten waarin ze al interesse hebben getoond. Een gebruiker die uw site heeft bezocht maar nooit een aankoop heeft gedaan, kan worden gestimuleerd om met korting te kopen. Door uw tekst en aanbiedingen op maat te maken, kunt u betere doelgroeprelaties creëren en een kans bieden op meer conversies. Inzicht in de behoeften van uw klanten vormt de kern van een robuuste digitale marketingstrategie. Als u meer wilt weten over het afstemmen van uw inhoud of doelgroeptargeting, neem dan contact op met een van onze consultants.
Gebruik demografische targeting
Hoe gedetailleerder u wordt met uw targeting, hoe beter. Met demografische targeting kunt u gebruikers lokaliseren op basis van leeftijd, locatie, geslacht, ouderlijke status of gezinsinkomen. Hoe meer u weet over uw publiek, hoe beter u uw inhoud kunt afstemmen op conversies. Dit type targeting in remarketinglijsten voor zoekadvertenties kan u ook helpen sterkere doelgroeppersonages te creëren voor mensen die zich al in uw verkooptrechter bevinden. Als u bijvoorbeeld ziet dat uw frequente gebruikers allemaal uit één inkomensgroep komen of in een bepaalde leeftijdscategorie vallen, kunt u dit gebruiken om uw advertenties verder te personaliseren. Met dit proces kunt u uw biedingen aanpassen en hogere of lagere biedingen plaatsen voor specifieke demografische groepen.
Controleer en vergroot uw doelgroep
Als u de functie ‘Openen’ kiest bij het maken van uw remarketinglijsten voor zoekadvertenties, kan uw lijst blijven groeien dankzij Google Ads-functies. Een open lijst blijft gekwalificeerde leads toevoegen en relevante inhoud naar die gebruikers pushen. Een gesloten lijst daarentegen groeit niet, maar pusht in plaats daarvan voortdurend advertenties naar gebruikers die u handmatig hebt toegevoegd. Het voordeel van een open lijst is dat u de AI-mogelijkheden van Google kunt gebruiken om uw publiek automatisch te laten groeien. Het nadeel is dat het niet altijd nauwkeurig zal zijn. U moet nog steeds uw open lijsten controleren om er zeker van te zijn dat u de juiste berichten naar de juiste mensen stuurt. Als u ervoor kiest om uw publiek handmatig te vergroten, kunt u elk inhoudstype dubbel controleren voordat het uitgaat. Welke tactiek u ook kiest, het is essentieel om uw campagnes te volgen om ervoor te zorgen dat de betrokkenheid hoog blijft.
Onderzoek uw zoekwoorden
Het is belangrijk om elk zoekwoord dat een gebruiker naar uw site heeft geleid, te analyseren om goed te begrijpen waarnaar ze op zoek zijn en hoe u het aan hen kunt geven. Een klant die uw site al kent, heeft bijvoorbeeld op naam naar u gezocht. In dit geval kunt u ervan uitgaan dat ze enig inzicht hebben in uw bedrijf en de algemene welkomstcampagne overslaan. Maar als een klant uw site heeft gevonden door naar een gerelateerd product te zoeken, wilt u misschien uw beste producten of services onder de aandacht brengen om ze naar uw merk over te hevelen. Als u in dit proces duikt, krijgt u ook gegevens over welke zoekwoorden werken en welke niet. Als u over deze informatie beschikt, kunt u uw classificatiesystemen in uw hele bedrijf optimaliseren. Zoals altijd is diepgaand zoekwoordonderzoek uw gouden ticket om SEO te verbeteren. Ubersuggest is een geweldige tool die u bij dit proces kan begeleiden.
Breng bodaanpassingen aan waar nodig
Hoewel de meeste marketeers hebben geleerd om breed bieden te vermijden, richten RLSA’s zich al op uw meer gekwalificeerde gebruikers. Wees dus bereid om te bieden op brede zoekwoorden die op uw meest gekwalificeerde bezoekers. Als u wilt sleutelen aan brede zoekwoordtargeting, stelt u verschillende campagnes of advertentiegroepen in voor degene die u wilt proberen. Hiermee kunt u hun gewicht testen en kijken of ze uw conversieratio’s verbeteren. Breng zoals altijd bodaanpassingen aan waar nodig. Het kan zijn dat uw mobiele klanten uw meest gebruikte browsers zijn, dus het is logisch om uw biedingen daar te verhogen. Evenzo, als u zich wilt richten op recente websitebezoekers, kunt u uw biedingen verhogen voor iedereen die uw site in de afgelopen 30 dagen heeft bekeken.
Gevolgtrekking
Remarketinglijsten voor zoekadvertenties zijn een effectieve manier om uw meest gekwalificeerde leads te targeten en tijdige, gepersonaliseerde en relevante inhoud te leveren die hen kan helpen sneller te converteren. De gegevens die u uit uw remarketinglijsten verzamelt, zijn ongelooflijk krachtig bij het segmenteren van uw doelgroepen en het creëren van toekomstige persona’s. Bovendien kunnen remarketinglijsten worden gebruikt voor verschillende advertentiegroepen en toekomstige campagnes. De beste marketingstrategie combineert de beste tools met de best practices, dus neem niet de achterbank met deze opwindende functies.
Met welke andere remarketinglijsten voor zoekadvertentietactieken heeft u succes geboekt?

Zie hoe mijn bureau enorme hoeveelheden verkeer naar uw website kan leiden

  • SEO – ontgrendel enorme hoeveelheden SEO-verkeer. Zie echte resultaten.
  • Contentmarketing – ons team maakt epische inhoud die wordt gedeeld, links krijgt en verkeer trekt.
  • Betaalde media – effectieve betaalde strategieën met duidelijke ROI.

Boek een gesprek

Be the first to comment on "Wat zijn remarketinglijsten voor zoekadvertenties (RLSA)?"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*